Powstanie trzeciego globalnego ośrodka przemysłowego firmy w Chinach to ważna inwestycja w 134-letniej historii Scania. Nie tylko wzmacnia globalną obecność marki, ale także lokuje firmę w samym sercu największego na świecie rynku pojazdów ciężarowych.
Nowy ośrodek przemysłowy w Rugao, w prowincji Jiangsu, to jedna z największych globalnych inwestycji Scania. Kompleks o powierzchni 800 tys. m2 pozwala na produkcję 50 tys. pojazdów rocznie i będzie obsługiwał zarówno rynek chiński, jak i wybrane rynki eksportowe w Azji i poza nią. Zakład stworzy około 3 tys. nowych miejsc pracy. Łączna wartość inwestycji to 2 mld euro.
Scania jest pierwszym zachodnim producentem OEM, który otrzymał w Chinach pełną licencję produkcyjną na fabrykę ciężarówek, należącą w 100% do zagranicznego inwestora. Podkreśla to długoterminowe zaangażowanie firmy na tym rynku.
Zakład w Rugao będzie działał niemal w całości w oparciu o odnawialne źródła energii, w tym lokalnie produkowany biogaz oraz certyfikowaną zieloną energię elektryczną. Działania te bezpośrednio przyczyniają się do realizacji celów dekarbonizacyjnych Scania w zakresie 1 i 2.
Zrównoważony rozwój jest wpisany w każdy aspekt działalności naszej nowej fabryki w Rugao – od pozyskiwania energii po gospodarkę odpadami. Nie chodzi tu tylko o produkcję ciężarówek; to ustanowienie nowego standardu dla efektywnych i zrównoważonych procesów przemysłowych – mówi Ruthger de Vries, prezes operacji przemysłowych Scania w Azji.
Scania jest obecna na chińskim rynku pojazdów użytkowych od 60 lat. Chiny to największy na świecie rynek ciężarówek oraz globalne centrum innowacji w dziedzinie transportu, łączności, rozwiązań autonomicznych i elektryfikacji. Dzięki nowemu ośrodkowi przemysłowemu, obejmującemu centra badawczo-rozwojowe w Rugao i Szanghaju, Scania wzmacnia swoją lokalną obecność oraz zdolność do opracowywania rozwiązań wspólnie z chińskimi partnerami.
Ta strategiczna inwestycja przybliża firmę Scania do klientów w Chinach i całej Azji, umożliwiając szybsze dostawy, szersze opcje specyfikacji i głębszą współpracę.
Nasza obecność w Rugao to coś więcej niż budowa fabryki – staniemy się częścią dynamicznego krajobrazu innowacji w Chinach, co również napędzi rozwój Scania. Dzięki lokalnej produkcji i innowacjom możemy czerpać z chińskiej kreatywności, wzmacniać nasze globalne zdolności i przyspieszać transformację w kierunku zrównoważonego transportu – podkreśla Christian Levin, prezes i dyrektor generalny Scania oraz Grupy TRATON.
Podwójna oferta handlowa dla chińskiego rynku
Nowy ośrodek przemysłowy został zaprojektowany jako część TRATON Modular System (TMS) – systemu, który umożliwia markom Scania i TRATON Group efektywne skalowanie, dostosowywanie i innowacje w zależności od rynków, potrzeb klientów oraz portfela produktów. TMS pozwala na integrację unikalnych chińskich technologii i zastosowań, które wzmocnią konkurencyjność zarówno lokalną, jak i globalną.
Planowane są dwie oferty handlowe: po pierwsze – rozwiązania Scania, budowane zgodnie z globalnymi, wysokimi standardami marki i konfigurowalne pod wymagające zastosowania – zarówno jako ciągniki siodłowe, jak i podwozia, z szerokim zakresem dostępnych usług.
Po drugie – oprócz globalnej oferty Scania – powstaje nowa gama ciągników NEXT ERA, opracowana specjalnie z myślą o konkurencyjnym chińskim segmencie transportu długodystansowego i przewozów masowych.
Rozwiązania NEXT ERA to nowy rozdział w ofercie handlowej Scania, stworzony z myślą o chińskim rynku i w pełni zintegrowany z lokalnym ekosystemem cyfrowym. Choć dzielą swoje DNA z systemem TRATON Modular System (TMS), zostały zaprojektowana do zastosowań w transporcie wielkoskalowym, z ustandaryzowanym portfolio produktów i usług.
System TMS umożliwia również wprowadzanie unikalnych technologii najpierw w Chinach, a następnie ich globalne wdrażanie.
Dostawy z Rugao rozpoczną się pod koniec 2025 roku, a NEXT ERA zostanie wprowadzona na rynek w pierwszej połowie 2026 roku.
Źródło: Scania