Po światowej premierze na targach Caravan Salonw Düsseldorfie oraz prezentacji samochodu podczas Motor Show w Poznaniu, zakład Volkswagen Poznań we Wrześni rozpoczął seryjną produkcję samochodu z zabudową turystyczną VW Grand California na bazie modelu VW Crafter pisze motoryzacja.interia.pl
Model Grand California to pełnowymiarowy kamper z wielofunkcyjnym wnętrzem, dostępny w dwóch wariantach: Grand California 600 z superwysokim, panoramicznym dachem i dodatkowym łóżkiem dziecięcym oraz Grand California 680 z wysokim dachem.
Na potrzeby produkcji tego modelu w obszarze zabudów specjalnych Customized Solution powstała dedykowana linia montażowa do obsługi której zatrudniono dodatkowo 160 pracowników. Produkcja liniowa obejmuje montaż dachu, modyfikacje karoserii oraz montaż końcowy elementów wyposażenia. Auto poddawane jest także testom szczelności w kabinie zraszania oraz pełnej kontroli jakościowej po skończonej zabudowie.
Czas montażu zabudowy specjalnej z wyposażeniem to około 60 godzin, a każdy pojazd to blisko 1000 specjalnych części do zabudowy. Samochód wyposażany jest m.in. w kuchnię z kuchenką gazową, zlewozmywakiem i lodówką, ogrzewanie wnętrza i podgrzewanie wody, łazienkę z prysznicem i toaletą oraz zbiornik na czystą i brudną wodę.
Planowany roczny wolumen produkcyjny dla tego modelu to blisko 3500 pojazdów, a głównymi rynkami zbytu będą: Niemcy, Szwajcaria i Francja, ale także Austria, Hiszpania, Holandia, Polska, Belgia, Dania, Irlandia, Wielka Brytania, Włochy Portugalia i Szwecja.
Wprowadzając Grand Californię do sprzedaży poszerza ofertę kamperów o nowy, większy model. Znana już California – skonstruowana na bazie następcy kultowego modelu Bulli – pozostanie propozycją dla tych, którzy swój kompaktowy, rekreacyjny samochód zamierzają wykorzystywać także na co dzień jako vana.
Natomiast większy rozmiar Grand Californii sprawił, że nowy model można było wyposażyć w łazienkę, większy przedział sypialny w tylnej części kabiny, kuchnię z pełnym wyposażeniem oraz jasny, stylowy salon, w którym można stanąć wyprostowanym. Żeby spełnić różnorodne wymagania stawiane samochodom rekreacyjnym, Grand California jest oferowana w dwóch wersjach różniących się rozstawem osi oraz wysokością dachu; samochód można też w ramach opcji zamówić z napędem na cztery koła 4MOTION zamiast z napędem na przednią oś.
Volkswagen przygotował Grand Californię z myślą o różnych zastosowaniach, dopasowując ją do potrzeb i wyzwań związanych z podróżami. W sam raz dla rodzin jest Grand California 600 – 6-metrowy kamper z przestrzenią do spania w tylnej części nadwozia i z wysuwanym łóżkiem nad kabiną kierowcy.
Dla osób, które w wielką podróż wybierają się we dwoje przygotowano model z większym rozstawem osi i z większym wnętrzem – Grand Californię 680 z nadwoziem o długości 6,8 metra. Z tyłu znajduje się w niej jeszcze większa przestrzeń sypialna, jest też więcej miejsca na wyprawowy ekwipunek.
Obydwie wersje nadwoziowe są dostępne z silnikiem 2.0 TDI o mocy 177 KM współpracującym z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów i oferowane, do wyboru, z napędem na przednie lub na cztery koła.
Wyposażenie seryjne Grand Californii obejmuje elementy zarówno kempingowe, jak i z zakresu komfortuobsługi oraz podróżowania. W każdej Grand Californii do standardu należą markiza po prawej stronie auta, panel solarny na dachu, który służy do ładowania akumulatorów, ogrzewanie powietrzne Truma Combi o mocy 6 kW z bojlerem ciepłej wody, przyłącze zewnętrzne 230 V z funkcją ładowania akumulatorów, 2 składane krzesła turystyczne i stół kempingowy i system wentylacji ssącej SOG do toalety chemicznej.
Wyposażenie podnoszące komfort obsługi i podróżowania obejmuje, między innymi, półautomatyczną klimatyzację Climatic, wielofunkcyjną kierownicę umożliwiającą obsługę radia i telefonu, radio Composition Audio, lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i podgrzewane oraz tempomat.
Bardzo długa lista wyposażenia dodatkowego zawiera, między innymi, takie elementy jak Hotspot WLAN LTE, czujnik deszczu i zmierzchu, 4 gniazda 12 V, elektryczne ogrzewanie pomocnicze, postojowe ogrzewanie powietrzne czy boczne poduszki i kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasażera.
O ile Grand Californię w podstawowej wersji i z napędem na przednie koła można prowadzić z prawem jazdy kategorii B (dopuszczalna masa całkowita wynosi 3500 kg), o tyle do prowadzenia Grand Californii 600 4MOTION i Grand Californii 680 potrzebne jest prawo jazdy kategorii C (dopuszczalna masa całkowita wynosi 3880 kg). Ceny netto poszczególnych wersji wynoszą:
– Grand California 600 – 217 880 zł netto
– Grand California 600 4MOTION – 238 630 zł netto
– Grand California 680 – 223.010 zł netto
– Grand California 680 4MOTION – 236 610 zł netto
Do cen trzeba doliczyć 23 proc. VAT.
Źródło: motoryzacja.interia.pl
Źródło fotografii: motoryzacja.interia.pl