NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Miała być tu jakość, wyszło – psia kość – jakoś

Miała być tu jakość, wyszło – psia kość – jakoś

wtorek, 09 Listopad 2021 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS, PRZEWOŹNIK

Miała być tu jakość, wyszło – psia kość – jakoś

Miała być tu jakość, wyszło - psia kość - jakoś

Tytułowy cytat z piosenki kabaretu Elita zdaje się doskonale opisywać stan, z jakim mamy do czynienia w związku ze zmianą systemu poboru opłat drogowych. Koszt tej operacji sięga 500 mln zł, a że właśnie minął pierwszy miesiąc funkcjonowania systemu e-TOLL, jako jedynej metody uiszczania opłat drogowych, to można pokusić się o pierwszą ocenę jego działania. Poprzednik był prosty – użytkownik wynajmował, za zwrotną kaucję – urządzenie pokładowe, konfigurował je, mocował do szyby, wnosił przedpłatę i już mógł jechać. Nieco problemów nastręczało sprawdzenie stanu konta i ewentualne przełożenie urządzenia do innego auta. Następca też może działać z urządzeniem pokładowym OBU, ale także z lokalizatorem ZSL, a nawet możliwe jest użycie smartfona. Nowoczesność pełną gębą, jednak, jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach.

Zanim jednak pokusimy się o ocenę pierwszego miesiąca samodzielnego funkcjonowania e-TOLL, nie sposób pominąć milczeniem okresu przejściowego. Początkowo nowy system miał ruszyć w pierwszych dniach czerwca, a stary działać do końca tego miesiąca. Na przewoźników padł blady strach, bo w ciągu nieco ponad 3 tygodni musieliby sprostać wymaganiom, jakie niesie ze sobą ta zmiana. Na szczęście w kwietniu znowelizowano Ustawę, wprowadzając 3 miesięczny okres przejściowy, co i tak mocno wszystkich dziwiło. Padał przykład Niemiec, gdzie elektroniczny pobór opłat drogowych wprowadzano przez dwa lata, bacznie przyglądając się jego funkcjonowaniu i usuwając dostrzeżone błędy. My poszliśmy swoją ścieżką, lekceważąc doświadczenia innych i ludowe mądrości w rodzaju „śpiesz się powoli”, a rozpętany tym sposobem wyścig z czasem nie mógł przynieść dobrych rezultatów.

Po pierwsze nie było urządzeń OBU i ZSL mogących współpracować z e-TOLL’em. Udostępniono aplikację na smartfony, ale nie zdobyła ona serc użytkowników, którzy gromko krytykują jej funkcjonalność i wprost mówią o nieintuicyjnej obsłudze. Ale to nie wszystko. Ogromne trudności sprawiało zarejestrowanie się w systemie, który zresztą często się zawieszał. A dodzwonienie się na infolinię graniczyło z cudem, bo często można było usłyszeć komunikat o znalezieniu się na przykład na setnym miejscu wśród oczekujących. Szefostwo KAS informowało, że można dokonać rejestracji i zaopatrzeć się w urządzenie u licznych operatorów kart flotowych, ci zaś chórem zaprzeczali takim możliwościom. Jednym słowem – zrobił się niezły bałagan. A czas płynął, termin zbliżał się nieuchronnie, rosło więc zdenerwowanie. Wreszcie stało się: viaTOLL został włączony i jedynym systemem pozostał e-TOLL.

Co przyniósł pierwszy miesiąc królowania e-TOLL’a? KAS poinformowała, że pierwsza dekada października zamknęła się wpływem 27,89 mln zł według obecnych, obniżonych stawek. Aby porównać to z innymi miesiącami pomińmy rabat. Szacowana w ten sposób kwota przychodu miesięcznego oscylowałaby wokół 120 mln zł, podczas gdy w poprzednich miesiącach tego roku było to około 190 mln zł. Jak widać różnica jest znaczna, sięgająca trzeciej części kwoty. A przecież październik to tradycyjnie okres większego ruchu w transporcie – jego natężenie jest o około 5% większe od średniej rocznej. Zdaniem ekspertów, tak znaczący spadek wpływów został wygenerowany przez wadliwe działanie systemu e-TOLL. Można się było tego spodziewać, a słowa prezesa ZMPD, Jana Buczka:

„13 dni przed godziną zero system nadal jest prototypem”,

wypowiedziane 17 września na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu drogowego okazały się prorocze. Zresztą sama KAS musiała się tego spodziewać, skoro zapowiedziała odstąpienie od karania przewoźników w początkowym okresie działania e-TOLL’a.

Wygląda więc na to, że mamy chyba jeden z droższych bubli, bo za pół miliarda naszych, podatników, pieniędzy.

TAG: e-toll, etoll, Jan Buczek, kas, krajowa administracja skarbowa, lokalizator ZSL, obu, urządzenie pokładowe OBU, ZMPD, ZSL

Co możesz jeszcze przeczytać

Wyczyny Iveco na rajdzie Dakar
Symulator w szkole
Scania wprowadza elektryczne pojazdy ciężarowe do transportu regionalnego
Scania wprowadza elektryczne pojazdy ciężarowe do transportu regionalnego

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP