- W ramach wewnętrznego testu przeprowadzonego w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy ładowali elektryczną ciężarówkę z mocą 1000 kilowatów.
- Nowo zdefiniowany standard ładowania MCS (Megawatt Charging System) na etapie wdrażania technicznego.
- Rainer Müller-Finkeldei, szef działu Product Engineering w Mercedes-Benz Trucks: „Nasi konstruktorzy w najkrótszym możliwym czasie wdrożyli w pojeździe nowo zdefiniowany standard MCS z pełną mocą ładowania – to wyjątkowe osiągnięcie inżynierskie. Ładowanie megawatowe z mocą 1000 kilowatów będzie w przyszłości szczególnie korzystne dla klientów o wysokich wymaganiach w zakresie zasięgu i dostępności pojazdów”.
- Peter Ziegler, szef działu E-Charging Components w Mercedes-Benz Trucks: „Pierwszy pomyślny test ładowania z mocą jednego megawata przeprowadzony z udziałem naszej ciężarówki elektrycznej jest ogromnym krokiem rozwojowym. Pojęciem ładowania MCS określa się w branży ładowanie z mocą wynoszącą 700 kilowatów lub więcej. Jednakże dla nas ważne jest, aby nasi klienci mogli ładować eActrosa 600 z pełną mocą 1000 kilowatów, a tym samym korzystać z krótkich czasów ładowania przy dużym zasięgu. Dokładamy teraz wszelkich starań, aby technologia MCS w naszym eActrosie 600 osiągnęła gotowość do produkcji seryjnej”.
Leinfelden-Echterdingen / Wörth am Rhein.
W ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp zaprezentowanego w ubiegłym roku eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Mercedes-Benz Trucks był mocno zaangażowany w opracowanie nowego, ogólnobranżowego standardu ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System). Odgrywa on kluczową rolę szczególnie w perspektywie utworzenia ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż centralnych osi transportowych.
Rainer Müller-Finkeldei, szef działu Product Engineering w Mercedes-Benz Trucks: „Nasi konstruktorzy w najkrótszym możliwym czasie wdrożyli w pojeździe nowo zdefiniowany standard MCS z pełną mocą ładowania – to wyjątkowe osiągnięcie inżynierskie. Ładowanie megawatowe z mocą 1000 kilowatów będzie szczególnie korzystne dla klientów o wysokich wymaganiach w zakresie zasięgu i dostępności pojazdów”.
Peter Ziegler, szef działu E-Charging Components w Mercedes-Benz Trucks: „Pierwszy pomyślny test ładowania z mocą jednego megawata przeprowadzony z udziałem naszej ciężarówki elektrycznej jest ogromnym krokiem rozwojowym. Pojęciem ładowania MCS określa się w branży ładowanie z mocą wynoszącą 700 kilowatów lub więcej. Jednakże dla nas ważne jest, aby nasi klienci mogli ładować eActrosa 600 z pełną mocą 1000 kilowatów, a tym samym korzystać z krótkich czasów ładowania przy dużym zasięgu. Dokładamy teraz wszelkich starań, aby technologia MCS w eActrosie 600 osiągnęła gotowość do produkcji seryjnej”.
Rozwój technologii MCS i jej wdrożenie do produkcji seryjnej
Kolejne prace inżynierów ds. rozwoju w Mercedes-Benz Trucks obejmują kontynuację testów interfejsu komunikacyjnego między pojazdem a stacją ładowania, zdefiniowanego w ramach standaryzacji MCS, oraz dalsze rozwijanie prototypowych komponentów aż do uzyskania ich dojrzałości seryjnej. Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa 600 zaplanowano na koniec roku 2024. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kilowatów, z czasem możliwe będzie również ładowanie megawatowe (MCS) – z pełną mocą 1000 kilowatów. Klienci mogą zamawiać konieczne do tego przygotowanie techniczne – przewidziano możliwość późniejszego doposażenia tych modeli w technologię MCS.
Ładowanie megawatowe jest szczególnie interesujące w perspektywie stworzenia publicznej infrastruktury ładowania
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną elektryczną osią napędową, zaprojektowaną we własnym zakresie, zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że ta elektryczna ciężarówka będzie mogła pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Wystarczy do tego ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks i tak nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania w bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. To właśnie w takich wymagających zastosowaniach ładowanie megawatowe ma ogromny potencjał.
W ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp zaprezentowanego w ubiegłym roku eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Mercedes-Benz Trucks był mocno zaangażowany w opracowanie nowego, ogólnobranżowego standardu ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System). Odgrywa on kluczową rolę szczególnie w perspektywie utworzenia ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż centralnych osi transportowych.
Źródło: Daimler Truck Polska