NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • MAN Lion’s City 10 E z tytułem „Polski Bus 2024” w ka- tegorii miejskiej. Nagroda wręczona!

MAN Lion’s City 10 E z tytułem „Polski Bus 2024” w ka- tegorii miejskiej. Nagroda wręczona!

czwartek, 16 październik 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

MAN Lion’s City 10 E z tytułem „Polski Bus 2024” w ka- tegorii miejskiej. Nagroda wręczona!

MAN Lion’s City 10 E w barwach MPK Kraśnik został zwycięzcą plebiscytu organizowanego przez portal TransInfo.pl, zdobywając 38,95% głosów i otrzymał tytuł „Polski Bus 2024” w kategorii miejskiej.

Nagrodę z rąk Aleksandra Kiereckiego – redaktora TransInfo.pl odebrał w ostatni poniedziałek Marcin Grabowski – dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska.

Czytelnicy TransInfo.pl docenili liniowy debiut najmniejszego miejskiego „lwa” z fabryki MAN Bus Starachowice, który po raz pierwszy wszedł do służby w Polsce w 2024 roku – w barwach MPK Kraśnik.

Mały lew

W 20024 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kraśniku wprowadziło do eksploatacji nowoczesne autobusy MAN Lion’s City klasy I kategorii MIDI. Były to pierwsze w Polsce autobusy elektryczne tego modelu o długości 10,5 metra, dostarczone w liczbie czterech sztuk. Midibusy ze znakiem lwa zostały zakupione dzięki dofinansowaniu z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny” (organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

MAN Lion’s City 10 E dla Kraśnika to niskopodłogowe pojazdy midi o długości 10,5 metra. Wyposażono je w akumulatory litowo-jonowe (typ NMC) o łącznej pojemności ok. 400 kWh, umieszczone na dachu. Napęd stanowi centralny silnik elektryczny o mocy co najmniej 160 kW, przenoszący napęd na tylną oś. Ładowanie odbywa się poprzez złącze plug-in CCS z mocą do 150 kW – pełne doładowanie baterii trwa około 3 godzin. Wraz z autobusami dostarczono infrastrukturę do ładowania w zajezdni: dwie stacje dwustanowiskowe 2×80 kW, pozwalające jednocześnie ładować cztery pojazdy (po dwa na każdej stacji).

Pojazdy cechują się bardzo dobrą pojemnością jak na swój rozmiar – mogą jednorazowo zabrać do 85 pasażerów (łącznie stojących i siedzących), co zbliża je do pojemności standardowych 12-metrowych autobusów miejskich. Dzięki kompaktowym wymiarom mają jednak mniejszy rozstaw osi (4,4 m) i rekordowo mały promień skrętu 17,2 m, ułatwiający manewrowanie na wąskich ulicach i rondach. Zabudowa elektrycznego układu napędowego jest bez tzw. „wieży”, dzięki czemu przestrzeń pasażerska jest bardziej ustawna i przy tylnej ścianie zmieszczono dodatkowe siedzenia

Wnętrze autobusów jest klimatyzowane i dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami (niskopodłogowe wejście, rampa przy drzwiach, wydzielone miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy). Fotele pasażerskie wyposażono w gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych (pod każdym siedzeniem) Pojazdy posiadają nowoczesny system informacji pasażerskiej – zapowiedzi głosowe oraz co najmniej cztery tablice LED/LCD wyświetlające trasy. Zainstalowano także dla bezpieczeństwa monitoring wizyjny wnętrza. Stanowisko pracy kierowcy jest bogato wyposażone: m.in. we wskaźniki cyfrowe, klimatyzowany fotel oraz zaawansowane systemy asysty. Autobusy mają reflektory w technologii LED.

Liniowy sprawdzian

Pierwsze kursy liniowe nowych elektrobusów MPK Kraśnik odbyły się w drugiej połowie marca 2024 roku (tuż po oficjalnym przekazaniu pojazdów). Autobusy te obsługują zarówno linie miejskie na terenie Kraśnika, jak i trasy podmiejskie sięgające okolicznych gmin.

Po reformie komunikacji w marcu 2023 MPK Kraśnik świadczy usługi na zlecenie Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego Ziemi Kraśnickiej, przez co zasięg linii znacznie się poszerzył – część kursów wyjeżdża nawet 15 km poza granice miasta. Nowe elektryczne MAN-y zostały zaplanowane do obsługi wszystkich linii w sieci Kraśnika, rotacyjnie (system tzw. brygad wieloliniowych). Dzięki dużej pojemności baterii nie ma potrzeby doładowywania ich w ciągu dnia – autobusy mogą wykonać pełne dzienne zadania (nawet kilkukrotne kursy podmiejskie ~30 km w obie strony) na jednym nocnym ładowaniu.

MAN Lion’s City E – historia i warianty

MAN Lion’s City E to rodzina miejskich autobusów elektrycznych produkowanych w zakładzie MAN Bus w Starachowicach. Ta nowa seria Lion’s City została wprowadzona do oferty pod koniec lat 2010. Prototypowy, w pełni elektryczny, 12-metrowy Lion’s City E został zaprezentowany w 2018 r. na targach IAA w Hanowerze, a w kolejnych latach testowy e-bus MAN-a odwiedził kilkanaście polskich miast w ramach tournée promującego elektromobilność. Produkcyjne egzemplarze Lion’s City 12 E (solo) i Lion’s City 18 E (przegubowy) trafiły na ulice miast europejskich około 2020 roku. Z kolei Lion’s City 10 E (midi, 10,5 m) – model, którego pierwszym odbiorcą w Polsce jest Kraśnik – zadebiutował w Europie w 2023 roku. . Wszystkie autobusy z rodziny Lion’s City E charakteryzują się w pełni elektrycznym układem napędowym (zeroemisyjne, ciche), brakiem zabudowy silnika z tyłu oraz zastosowaniem wysokowydajnych baterii trakcyjnych. W autobusach zastosowane są różne nowoczesne rozwiązania techniczne, poprawiające bezpieczeństwo i ergonomię. Wśród nich można wymienić m.in.: systemy ADAS – automatyczne wspomaganie hamowania i utrzymania stabilności (ESP), asystenta skrętu ostrzegającego przed obiektami w martwym polu, a także nowoczesne elementy takie jak w pełni LED-owe oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne czy opcjonalne cyfrowe lusterka boczne (kamery) MAN OptiView. Wnętrza pojazdów projektowane są z myślą o wygodzie pasażerów (ergonomiczne siedzenia, efektywne wygłuszenie, płaska podłoga w znacznej części autobusu) oraz kierowców (wielofunkcyjne stanowisko z czytelnymi wyświetlaczami i intuicyjnym rozmieszczeniem instrumentów). Dzięki takim rozwiązaniom autobusy Lion’s City uchodzą za konstrukcje niezawodne i przyjazne w eksploatacji, co potwierdza ich popularność w wielu krajach. W latach 2022–2024 zakontraktowano w Polsce 74 elektryczne autobusy rodziny Lion’s City E, z czego część już trafiła do eksploatacji m.in. w Kędzierzynie-Koźlu, Ostrowcu Świętokrzyskim, Włocławku, Gdańsku, Stalowej Woli, Mińsku Mazowieckim, Zamościu czy Siedlcach. I oczywiście w Kraśniku – pierwszym użytkowniku modelu 10 E , od teraz z tytułem „Polski Bus 2024“ w kategorii miejskiej.

„Z ogromną radością i dumą przyjmujemy tytuł „Polski Bus 2024” w kategorii miejskiej dla MAN-a Lion’s City 10 E! To wyjątkowe wyróżnienie jest dla nas potwierdzeniem, że kierunek, który obraliśmy – nowoczesna, komfortowa i zeroemisyjna mobilność miejska – spotyka się z uznaniem pasażerów i branży. Szczególne gratulacje kierujemy do MPK Kraśnik – pierwszego użytkownika tego modelu w Polsce. Cieszy nas, że „mały lew” z fabryki w Starachowicach tak świetnie sprawdza się w codziennej eksploatacji. Dziękujemy za zaufanie!, powiedział Marcin Grabowski – dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska.

 

Źródło: MAN

TAG: MAN Bus Starachowice, MAN Lion’s City 10 E, MAN Lion’s City klasy I kategorii MIDI, Midibus, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kraśniku, MPK Kraśnik, Polski Bus 2024, TransInfo.pl, Zielony Transport Publiczny

Co możesz jeszcze przeczytać

Bezkolizyjne wypchnięcie z drogi [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Pomoc drogowa – czy muszę zmienić tachograf? | Na Osi 1101
Stylowy, przestronny E-Tourneo Courier poszerza gamę pojazdów elektrycznych Forda

Najczęściej czytane

  • Nowy globalny ośrodek Scania w Chinach –historyczny kamień milowy firmy

    Powstanie trzeciego globalnego ośrodka przemysł...
  • Pojazdy specjalne na XXI Ultor Master Truck Show 2025 | Na Osi 1155

    XXI Ultor Master Truck Show 2025 część 8: zakąt...
  • Tragiczne podwójne uderzenie | Na Osi 1155

    Nie zabijaj, nie daj się zabić: Tragiczne podwó...
  • Liczne przekroczenia czasu pracy | Na Osi 1155

    Co grozi za liczne przekroczenia czasu pracy? M...
  • Zlot Osaka | Na Osi 1155

    Zlot pojazdów o japońskim rodowodzie. Materiał ...

Archiwum

  • październik 2025
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP