2 Przed MAN eTruck w Berlinie-Tempelhof: Aleksander Vlaskamo, CEO MAN, dr Volker Wissing, Federalny Minister Transportu i Frank Muhlon, Dyrektor Generalny ABB E-Mobility.
Firma MAN Truck & Bus przeprowadziła dzisiaj na terenie byłego lotniska Tempelhof w Berlinie, w obecności federalnego ministra transportu Dr. Volkera Wissinga, pierwszą publiczną jazdę próbną zaawansowanego prototypu swojego przyszłego pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym.
Specyfika techniczna tego perspektywicznego „elektrycznego lwa”, którego debiut rynkowy planowany jest w 2024 r., polega na zapewnieniu możliwości ładowania go w systemie najwyższych mocy (megavatt charging system – MCS). ABB E-mobility, wiodący dostawca rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych, planuje w ciągu najbliższych trzech lat wprowadzić na rynek technologię ładowania w systemie najwyższych mocy.
W ten sposób MAN i ABB E-mobility otwierają kolejny etap rozwoju elektromobilności – możliwość jej zastosowania w
dalekobieżnych pojazdach ciężarowych o dobowym zasięgu 600 i 800 kilometrów. Opowiadając się zdecydowanie za elektromobilnością, oba przedsiębiorstwa wysyłają w ten sposób jasny sygnał, że przemysł jest już do tego przygotowany. Kolejny ruch należy do decydentów politycznych, gdyż to oni muszą zapewnić odpowiednie warunki ramowe dla bezemisyjnego drogowego transportu towarowego.
„Aby osiągnąć nasze cele klimatyczne, musimy zdekarbonizować drogowy transport towarowy. Stawiamy przede wszystkim na szybki rozwój rynku przyjaznych dla klimatu pojazdów użytkowych i stworzenie odpowiedniej infrastruktury ładowania wysokiej mocy. Kluczowych danych empirycznych w tym zakresie dostarcza wspierany przez nas projekt budowy infrastruktury ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych w systemie najwyższych mocy, realizowany przy autostradzie A2. Teraz najważniejsze jest wprowadzenie na drogi większej liczby pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym. Współpraca między MAN a ABB pokazuje, że kroczymy dobrą drogą”, mówi federalny minister transportu Dr. Volker Wissing.
Dr Volker Wissing, federalny minister transportu, po bardzo cichym przejezdzie testowym w przyszłym MAN eTruck‘u
„Przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania jest jedyną możliwością doprowadzenia do przełomu w transporcie i osiągnięcia celów klimatycznych”, podkreślił Alexander Vlaskamp, prezes zarządu w MAN Truck & Bus, w związku z uczestniczeniem ministra w jeździe próbnej elektrycznego pojazdu ciężarowego MAN.
Wyjaśnił też, dlaczego MAN opiera koncepcję przyszłej floty pojazdów użytkowych wolnych od emisji CO2 na układach napędowych wyposażonych w baterie elektryczne. Napęd elektryczny oznacza niskie koszty eksploatacji i najkorzystniejszy bilans energetyczny.
„Jako członek Traton Group angażujemy się także w ramach joint venture, we współpracy z partnerami z przemysłu, w budowę i eksploatację publicznej sieci ładowania w standardzie najwyższych mocy, która ma obejmować na terenie Europy minimum 1700 stacji ładowania ekologicznego prądu”, wyjaśnia Vlaskamp.
W celu zapewnienia niezbędnego dla transportu dalekobieżnego dobowego zasięgu w przedziale 600 – 800 kilometrów nowy elektryczny pojazd ciężarowy MAN, który pojawi się na rynku w 2024 r., będzie już technicznie przystosowany do ładowania w standardzie najwyższych mocy. ABB E-mobility, jako wiodący na świecie dostawca rozwiązań w zakresie ładowania, planuje szybkie wprowadzenie tego systemu na rynek.
„Naszą ambicją jest umożliwienie elektromobilności we wszystkich obszarach. Od wielu lat pracujemy w ABB E-mobility nad stworzeniem standardów dla wszystkich zakresów mocy. Dla przedziału najwyższych mocy konieczna jest nowa technologia o mocy przekraczającej 1000 wolt. Przy takiej mocy i przewidywanym trybie użytkowania kluczowe znaczenie ma zapewnienie bezpieczeństwa elektrycznego i niezawodności systemów. ABB E-mobility jest do tego doskonale przygotowana. Korzystając z naszych dotychczasowych technologii, możemy znacznie przyspieszyć prace nad tworzeniem i projektowaniem nowego systemu. Naszym wspólnym celem jest przygotowanie tej nowej technologii w ciągu trzech lat do wprowadzenia na rynek. W przeszłości takie prace badawczo-rozwojowe zajmowały nam często znacznie więcej czasu”, mówi Frank Mühlon, CEO w ABB E-mobility.
Dla wprowadzenia technologii ładowania w standardzie najwyższych mocy kluczowe znaczenie ma także przygotowanie wiążącego i jednolitego standardu. Niemcy mogą tu odegrać wiodącą rolę. Ponad 20 partnerów z kręgów przemysłowych i naukowych, wśród nich MAN i ABB, uczestniczy w projekcie mającym na celu stworzenie systemu ładowania pojazdów w standardzie najwyższych mocy („HoLa“). Ten wspierany przez federalne ministerstwo cyfryzacji i transportu (BMDV) projekt jest pierwszym na świecie projektem w zakresie systemów ładowania najwyższych mocy. Wzdłuż federalnej autostrady A2 w czterech punktach powstają po dwa stanowiska ładowania w standardzie najwyższych mocy MCS (Megawatt Charging System). Projekt ten ma stanowić bazę do rozbudowy tej sieci na całym obszarze.
Źródło:MAN Truck & Bus Polska