Pierwsza ogólnopolska kampania MAN eTruck
Dekarbonizacja transportu ciężkiego jest jednym z kluczowych założeń MAN Truck & Bus na najbliższe lata. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie klientów z całego kraju MAN Truck & Bus Polska rozpoczął kampanię „MAN eTour de Pologne”. Od 30 czerwca do 29 sierpnia w 100% elektryczny MAN eTruck odwiedza klientów oraz centra sprzedażowe w całej Polsce. Podróż rozpoczęła się od Warszawy, w dalszej kolejności pojazd będzie można zobaczyć na ulicach w rejonie Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Lublina oraz Rzeszowa. Dodatkowo, od początku lipca, MAN eTruck razem najnowszymi pojazdami spalinowymi z nową jednostką napędową MAN D30 PowerLion jest prezentowany na dniach otwartych w wybranych centrach sprzedażowych MAN-a.
Dostosowanie do indywidualnych potrzeb dzięki szerokiej ofercie
Nowy MAN eTruck, który dzięki modułowej koncepcji akumulatorów, licznym rozstawom osi, kabinom, przystawkom odbioru mocy (PTO) i wyposażeniu przemysłowemu oferuje obecnie ponad milion wariantów konfiguracji, okazał się odpowiedni dla potrzeb wszystkich branż, rozwiązań z zabudowami i zadań transportowych. Pojazd jest przygotowany do megawatowego standardu ładowania MCS o mocy do 750 kW, umożliwiając naładowanie akumulatorów w trakcie przerwy kierowcy. Dzienny zasięg wynosi tym samym do 800 kilometrów*, co w przypadku typowych zastosowań długodystansowych w zupełności wystarcza. Jest to jeden z powodów, dla których klienci już teraz wykazują rosnące zainteresowanie tymi pojazdami.
Rozpoczęcie seryjnej produkcji MAN eTruck
Główny zakład MAN w Monachium otworzył nowy rozdział w swojej długiej historii: w połowie czerwca rozpoczęła się seryjna produkcja eTrucków, które są obecnie produkowane razem z samochodami ciężarowymi z silnikiem Diesla – na tej samej linii, w „zintegrowanej produkcji mieszanej”. W momencie kiedy przychodzi kolej na pojazd spalinowy, jest on początkowo wyposażony w osie, zbiorniki i układ wydechowy. Z drugiej strony elektryczne pojazdy są najpierw wyposażone w dwa akumulatory pod kabiną oraz komponenty elektryczne, tak zwany „Powerpack”. Taka elastyczność wymaga wysoko wykwalifikowanej siły roboczej – dlatego firma MAN przeszkoliła w ostatnich latach ponad 5.000 pracowników w zakresie technologii wysokiego napięcia. Wyprodukowanie ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym lub akumulatorowo-elektrycznym zajmuje im około ośmiu godzin. Maksymalna zdolność produkcyjna wynosi obecnie około 100 ciężarówek dziennie, niezależnie od rodzaju napędu.
Produkcja akumulatorów wysokonapięciowych MAN w Norymberdze
Rozpoczęcie produkcji akumulatorów jest już drugą nową linią produkcyjną, która została otwarta w Norymberdze w tym roku. W zakładzie MAN akumulatory są produkowane w trzech tak zwanych pakietach. W autobusie miejskim MAN Lion’s City E zastosowano dwuwarstwowe pakiety. W modelach pojazdów ciężarowych MAN eTGL, MAN eTGS i MAN eTGX stosowane są trzy- i czterowarstwowe pakiety do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 50 ton. Oprócz około 100 milionów euro już zainwestowanych w zakład produkcyjny, który został właśnie uruchomiony, w nadchodzących latach zainwestowane zostanie kolejne 150 milionów euro w celu dalszego gromadzenia wiedzy fachowej w dziedzinie technologii akumulatorów i zwiększenia pionowego zakresu wartości dodanej.
Źródło: MAN Truck & Bus