Przedsiębiorstwa transportowe muszą obecnie działać w znacznie trudniejszych warunkach niż kiedykolwiek wcześniej. Według ankiety Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), przewoźnicy na całym świecie szacują straty na poziomie 551 miliardów euro.
Technologie cyfrowe w formie kompleksowych rozwiązań mogą pomóc przedsiębiorstwom w dostosowaniu procesów logistycznych do aktualnego popytu. W ten sposób MAN DigitalServices ułatwia firmom transportowym optymalizację działań.
Od sierpnia 2017 moduł RIO Box montowany jest seryjnie we wszystkich pojazdach użytkowych MAN. Dzięki niemu każdy pojazd może przez 24 godziny na dobę połączyć się z platformą RIO firmy Traton, która funkcjonując w chmurze zbiera i łączy różne usługi cyfrowe w całym ekosystemie transportowym i logistycznym oraz przekazuje istotne dane. Za pośrednictwem tej platformy menadżerowie floty mogą sprawować kontrolę nad każdym pojedynczym pojazdem i dzięki temu dokładniej i efektywniej realizować zlecenia. Na platformie dokonywana jest także rejestracja poszczególnych usług w ramach MAN DigitalServices.
Zintegrowany system zarządzania flotą
MAN DigitalServices wspiera menadżerów flot w efektywnym zarządzaniu parkiem pojazdów. Już pakiet bazowy MAN Essentials daje im dostęp do najważniejszych informacji o pojazdach. Jest on włączany automatycznie po zarejestrowaniu na platformie RIO. W ramach tego pakietu, na przykład, co 15 minut przekazywane są dane dotyczące lokalizacji pojazdu. Ponadto dostępne są szczegółowe informacje dotyczące pracy po-szczególnych kierowców, takie jak czas jazdy i czas postoju. Wyświetlane są także dane dotyczące średniego zużycia paliwa.
Analiza stylu jazdy
Jaka jest efektywność prowadzenia pojazdu przez kierowcę i w jakim stopniu uwzględnia on aspekty ekologiczne? Jak trudna i wymagająca jest jego praca? Odpowiedzi na takie pytania dostarcza system MAN Perform, udostępniając istotne informacje na temat stylu jazdy kierowców. W ten sposób na podstawie odczytanych z pojazdu danych dotyczących przebiegu jazdy menadżerowie floty mogą obiektywnie porównywać sposób jazdy swoich kierowców. Stanowi to punkt wyjścia do optymalizacji stylu jazdy. Korzystając z usługi MAN Connected CoDrive, kierowca może dalej do-skonalić swój styl jazdy. Szkolenie odbywa się na żywo, telefonicznie, bez-pośrednio na stanowisku pracy kierowcy przy pomocy trenerów ProfiDrive.
Przeglądy wg potrzeb
Cenną metodą podnoszenia wydajności firmy są indywidualnie zaplanowane przeglądy i naprawy zapobiegawcze. Udostępniając dane z systemu MAN ServiceCare, warsztaty MAN oferują wsparcie przy przeprowadzaniu analizy pojazdów, koordynacji i zarządzaniu terminami serwisowania. Menadżer floty otrzymuje na platformie RIO informacje dotyczące aktualnego statusu przeglądu, zbliżających się terminów w warsztacie i elementów pojazdu wymagających naprawy.
Ponadto aplikacja MAN Driver App daje dostęp do informacji o szkodach zgłoszonych przez kierowcę, które w razie potrzeby mogą być niezwłocznie przekazane do serwisu MAN-a. Proaktywny sposób zarządzania przeglądami i flotą zapewnia stałą gotowość pojazdów.
Rozwiązania telematyczne wspomagające zarządzanie flotą są nowatorskim narzędziem podnoszącym wydajność przewozów. Dlatego wzbudzają zainteresowanie zarówno użytkowników dużych, jak i średnich i małych flot.
źródło: TSL-Biznes