NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Logistyka łączy siły, by pomóc Ukrainie

Logistyka łączy siły, by pomóc Ukrainie

piątek, 04 marzec 2022 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Logistyka łączy siły, by pomóc Ukrainie

Logistyka łączy siły, by pomóc Ukrainie

Wojna na Ukrainie, prócz tysięcy tragedii i ogromnych zniszczeń, przyniosła obraz niespotykanej dotychczas skali pomocy i solidarności Polaków. Niestety obnażyła również nieudolność krajowych mechanizmów, które w teorii powinny być gotowe na tego typu sytuacje. Mowa m.in. o systemie dostaw, który utracił wydajność i skuteczność już w pierwszych dniach wojny. Dlatego grupa firm logistycznych pracuje nad stworzeniem jednej, centralnej platformy, która ma zlikwidować problemy z dostawą środków pierwszej potrzeby na Ukrainę.

Sytuacja, z którą przyszło nam się zmierzyć w Polsce, jest bezprecedensowa. Wzmożony ruch graniczny oraz pomoc płynąca z każdego zakątka naszego kraju wymaga podejścia strategicznego i wyprzedzania wydarzeń. W tym właśnie celu zorganizowano spotkanie sztabu kryzysowego, czego efektem jest pomysł na przygotowanie serwisu, którego zadaniem będzie scentralizowanie działań.

Pomoc z głębi serca

Tysiące zbiórek, dziesiątki tysięcy zaangażowanych Polaków, setki ofert pomocy, zapełnione magazyny, dziesiątki ciężarówek i pojazdów dostawczych wypełnionych darami od Polaków – jedzeniem, ubraniami, lekami, środkami higieny osobistej. Tak od kilku dni wygląda rzeczywistość polskiego transportu, który egzamin z człowieczeństwa zdaje celująco.

Z drugiej strony mamy, póki co, setki tysięcy, a niebawem miliony Ukraińców, którzy potrzebują realnej pomocy – i to zarówno wśród tych, którzy stoją na granicy, tych, którzy już znaleźli schronienie w naszym kraju, jak również tych, którzy zdecydowali się pozostać na Ukrainie. Niestety, mimo ofiarności i zaangażowania Polaków, pomoc nie zawsze trafia tam, gdzie powinna bądź trafia, ale nie odpowiada na realne potrzeby. Dlatego działający w Katowicach Śląski Sztab Kryzysowy zwrócił się z prośbą o pomoc do kilku firm logistycznych.

W sobotę, 26 lutego, otrzymaliśmy prośbę o pomoc z przyjęciem i posortowaniem darów zebranych przez mieszkańców województwa dolnośląskiego i opolskiego. Odpowiedzieliśmy natychmiast, w ciągu dosłownie kilkunastu minut zbierając kilkudziesięcioosobową grupę osób chętnych do wyładowania, sortowania, spakowania i opisania produktów takich jak leki, ubrania czy też żywność. W drugiej kolejności chcieliśmy ustalić, co dalej mamy robić z produktami – które nadawać jako pierwsze i gdzie je następnie kierować. W tym właśnie momencie pojawił się problem, ponieważ nikt nie był w stanie udzielić nam odpowiedzi. Pod ogromnym znakiem zapytania stało więc to, czy dary wysyłane są w odpowiednie miejsce i czy na pewno wiemy, czego potrzebują ludzie w pierwszych godzinach i dniach ucieczki przed wojną. Weryfikując procesy pod względem logistycznym mieliśmy już w głowie kilka rozwiązań, które wdrożone globalnie są w stanie pomóc lokalnie. – tłumaczy Piotr Kocoń, CEO w firmie Świat Przesyłek.

Sięgając po logistykę

Nie czekając na działania rządowe, Śląski Sztab Kryzysowy zorganizował spotkanie z reprezentantami firm logistycznych, takich jak InPost, Świat Przesyłek czy JadeZbiore.pl. W Katowicach pojawili się również reprezentanci środowisk ukraińskich, by wspólnie zidentyfikować i zlikwidować wąskie gardła w procesie dostawy środków pomocowych na Ukrainę. Śląski Sztab Kryzysowy, będący w ciągłym kontakcie z Ukraińcami po obu stronach granicy, wskazał następujące bariery:

  • Brak systemu kategoryzacji darów, co powoduje nie tylko niewydolność logistyki, ale również uniemożliwia przekazywanie właściwych darów do osób, które aktualnie ich potrzebują.
  • Brak systemu rejestracji darów – po stronie nadawczej i odbiorczej – efektem czego nie wiadomo, czy i do kogo one trafiły. Niestety potwierdzono liczne przypadki zaginięć oraz przekazania produktów do niewłaściwych osób.
  • Brak systemu priorytetyzacji darów ­– środki nie są dzielone na produkty pierwszej potrzeby, a więc wymagające natychmiastowej selekcji i dostawy, jak i te, które można dostarczyć w drugiej kolejności. Efektem czego zdarzają się sytuacje, w których na Ukrainę jedzie kolejny transport odzieży, a transport leków czeka na powrót pojazdów. Brak systemu uniemożliwia także racjonalne gospodarowanie zasobami ludzkimi – np. na etapie sortowania.
  • Z powodu braku koordynacji działań oraz informacji co do dalszego przeznaczenia transportów, zdarzają się sytuacje, w których transport po przekroczeniu granicy wyładowywany jest w losowych miejscach, by kierowcy mogli szybko wrócić do kraju.
  • Pojawienie się osób i wyspecjalizowanych grup, które przywłaszczają cenniejsze ładunki.

Serwis, który połączy siły

Jak przekazał koordynator Śląskiego Sztabu Kryzysowego, powyższe problemy zostały zgłoszone na podstawie autentycznych sytuacji, jak również licznych doniesień mieszkańców Ukrainy. Obecne na spotkaniu strony wspólnie ustaliły, że istnieje konieczność stworzenia scentralizowanego systemu, który w jednym miejscu agregowałby dostawy na Ukrainę, a jednocześnie mógłby być wykorzystywany jako kanał komunikacyjny pomiędzy tymi, którzy tej pomocy potrzebują i tymi, którzy są w stanie na te potrzeby odpowiedzieć. Tak powstała idea platformy, na której każdy może nadać darowiznę, zaoferować transport, udostępnić swoją przestrzeń magazynową, czy też zostać wolontariuszem. Serwis jest już na etapie testów i niebawem zostanie udostępniony pod adresem 4-ukraine.eu.

4Ukraine to miejsce, w którym będziemy mogli nadać paczkę z darami i dowiemy się, czego dokładnie potrzebują sztaby. Kierowcy otrzymają instrukcję, gdzie jest do odebrania przesyłka, a osoby chętne do pomocy dowiedzą się, jak zostać wolontariuszem. Serwis łączy potężne narzędzia logistyczne z prostym i przejrzystym interfacem – kontynuuje Piotr Kocoń.

Pomagajmy dalej razem!

Śląski Sztab Kryzysowy i zaangażowane w powstanie platformy firmy logistyczne zapraszają do współpracy każdego, kto może pomóc. W szczególności koordynatorów zbiórek dla Ukrainy oraz reprezentantów firm transportowych.

Odpowiadając na potrzeby Ukrainy zgłoszone Śląskiemu Sztabowi Kryzysowemu stworzyliśmy formalną organizację, która podejmuje się działania w celu zwiększenia efektywności działań pomocowych, ale również jeszcze lepszego wykorzystania tego pięknego zrywu setek tysięcy polskich serc. Tworzymy ogromne zaplecze logistyczne, które będzie wykorzystywane wielopłaszczyznowo i wielopoziomowo, a efektem tego będzie serwis. Łączymy w jednym miejscu kilkanaście formularzy, system WMS, wykorzystujemy nasze doświadczenie w tworzeniu nowoczesnych aplikacji oraz baz danych. Nie mamy w tym żadnej motywacji biznesowej czy politycznej. Chcemy, aby realna pomoc docierała tam, gdzie jest potrzebna i wtedy, kiedy jest potrzebna. Zachęcamy do dołączenia każdego, kto ma taki sam cel. – podsumowuje Piotr Kocoń.

Platforma zostanie udostępniona w ciągu najbliższych kilku dni. Wszystkie chętne firmy, darczyńcy i wolontariusze już mogą się zgłaszać pod adresem jestem@4-ukraine.eu.

 

Źródło: PressToRead

TAG: 4-ukraine.eu, 4Ukraine, firmy logistyczne, firmy logistyczne dla ukrainy, JadeZbiore.pl, nPost, Piotr Kocoń, Śląski Sztab Kryzysowy, Świat Przesyłek, Ukraina

Co możesz jeszcze przeczytać

Jan Buczek – prezes ZMPD – mówi o sankcjach nałożonych na Rosję i Białoruś oraz o reakcji tych krajów.
Intruck Karpin Renault Trucks Dealer 2021
Truck Story: tuning pojazdów ciężarowych na podstawie Master Truck Show [Na Osi 969]
Truck Story: tuning pojazdów ciężarowych na podstawie Master Truck Show [Na Osi 969]

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP