NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Jak postępować w przypadku szkody komunikacyjnej w Niemczech?

Jak postępować w przypadku szkody komunikacyjnej w Niemczech?

piątek, 13 Listopad 2020 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, GŁÓWNA, NEWS

Jak postępować w przypadku szkody komunikacyjnej w Niemczech?

Jak powinien postępować kierowca/przewoźnik w przypadku szkody komunikacyjnej za granicą, kiedy jej sprawca nie jest skłonny do współpracy?
Jeden z polskich kierowców tak opisał swoją przygodę w Niemczech:
„Może ktoś podpowie, miałem dziś drobną stłuczkę. Stoję na „parkingu” tj. zatoczka i kręcę pauzę 45 min, wtem cofa na mnie ciągnik z naczepą, ja trąbię a on dalej cofa, nie widział moich świateł czy co? Wysiadł, okazało się, że to nie Niemiec tylko Rosjanin, ale na niemieckich numerach. Wmawia mi że się nic nie stało, ale ja jemu mówię – nie odjeżdżaj, muszę sprawdzić. Zanim doszedłem, że jednak coś się stało (owiewka obok klapy weszła do środka – kilka cm i cieknie płyn ze spryskiwacza), on już się zabrał i pojechał – uciekł. Zdążyłem zrobić zdjęcia nru rej. Wezwałem policję, przyjechali, spisali, opowiedziałem i dali karteczkę z nr sprawy, ale nie chcieli dać/odszukać przez internet jaką ma polisę i nr. Co robić dalej? Wspomnę, że dzwoniłem do swego ubezpieczyciela to powiedzieli, że muszę wydobyć od policji nazwę ubezpieczyciela i nr polisy sprawcy, ale przecież nie zmuszę policji.”
Co robić w takiej sytuacji? Odpowiedzi udzielił Jerzy Klimowski, radca prawny Galicja Brokers.

Zasady postępowania kierowcy w przypadku szkody komunikacyjnej w Niemczech

W pierwszej kolejności w sytuacji, w której jesteśmy stroną poszkodowaną zawsze zalecam wezwanie policji. W przeciwieństwie do większości krajów europejskich, policja niemiecka przyjeżdża na miejsce zdarzenia.
Z reguły policja nie wskazuje odpowiedzialnego za szkodę, nie mniej sporządza raport, w którym opisuje przebieg zdarzenia, dane kierowców, numery rejestracyjne pojazdów, dane towarzystw ubezpieczeń itd. Następniefunkcjonariusze przekazują stronom wizytówkę z danymi kontaktowymi policji.
Dzięki temu zarówno ubezpieczyciel sprawcy, jak również poszkodowany może osobiście wystąpić do policji o przesłanie notatki urzędowej. Można to zrobić za pośrednictwem adresu e-mail. W swojej praktyce nie spotkałem się z sytuacją, w której policja niemiecka odmówiłaby udostępnienia raportu ze swojej interwencji.
W sytuacji gdy nie wzywamy policji (nie polecam), wraz ze sprawcą szkody należy dokładnie uzupełnić i podpisać druk „wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym”, który większość z nas posiada w pojeździe. Jeżeli to możliwe, proszę wykonać zdjęcia dokumentów sprawcy tj. prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego, polisy ubezpieczeniowej, co ułatwi i przyspieszy proces likwidacji szkody w towarzystwie ubezpieczeń.
Jednocześnie w celach dowodowych (również wówczas gdy wzywamy policję) zalecam wykonanie zdjęć na miejscu zdarzenia. W dzisiejszych czasach niemal każdy z nas posiada telefon z aparatem cyfrowym. Zdjęcia powinny obrazować położenie pojazdów na drodze (przód, tył, po przekątnej) wraz z tablicami rejestracyjnymi, znaki drogowe, otoczenie itd., a następnie strefę uszkodzeń. W sytuacji, gdy szkoda została wyrządzona naczepą połączoną z ciągnikiem siodłowym, obligatoryjnie należy spisać również numery rejestracyjne ciągnika. Wynika to z faktu, że w kilku krajach europejskich, w tym w Niemczech i Polsce, pomimo szkody wyrządzonej naczepą, odszkodowanie wypłacane jest z polisy OC ciągnika siodłowego.

Zgłoszenie szkody do towarzystwa ubezpieczeń sprawcy szkody

Aby ustalić korespondenta w Polsce zagranicznego ubezpieczyciela sprawcy szkody, proszę wystąpić z zapytaniem do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych na adres e-mail: pbuk@pbuk.pl W zapytaniu należy podać następujące dane:
– numer rejestracyjny pojazdu sprawcy,
– datę szkody,
– kraj, w którym doszło do kolizji/wypadku.
W ciągu 48 godzin, PBUK wskaże nam dane towarzystwa, w którym ubezpieczony jest pojazd sprawcy oraz korespondenta w Polsce, do którego należy zgłosić roszczenie. Korespondent to nominowany przedstawiciel zagranicznego ubezpieczyciela, zatwierdzony przez biuro narodowe kraju zdarzenia, którego zadaniem jest likwidacja szkód powstałych w kraju, w którym jest ustanowiony, a spowodowanych przez kierującego posiadającego ważne ubezpieczenie OC zagranicznego ubezpieczyciela.

Podstawa prawna roszczenia

W przypadku szkody na terenie Niemiec, prawem właściwym do rozstrzygnięcia sporu jest prawo niemieckie. Nie ma przy tym znaczenia kraj pochodzenia uczestników zdarzenia oraz rejestracja pojazdów. Oznacza to, że korespondent w Polsce (np. PZU S.A, TUiR Warta, Ergo Hestia itd.) ma obowiązek stosować prawo niemieckie w zakresie ustalenia odpowiedzialności oraz wysokości szkody. Zgodnie z prawem niemieckim, poszkodowanemu należy się rekompensata wszystkich skutków szkody zarówno majątkowej, jak i na osobie jeśli taka wystąpi.
Galicja Brokers zapewnia likwidację szkód bezpośrednio w towarzystwach ubezpieczeniowych w Niemczech, dzięki czemu odszkodowanie jest kilkakrotnie wyższe od odszkodowania wypłacanego przez korespondenta w Polsce.
Radca prawny
Jerzy Klimowski
Galicja Brokers
www.galicjabrokers.pl
Broker polecany przez Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego
TAG: Germany, na osi, news, niemcy, szkody komunikacyjne

Co możesz jeszcze przeczytać

trucker club 21/2021
Zgrana para i ich DAF oraz 16. Master Truck Show [Trucker Club 21/2021 ZAJAWKA]
Przewoźniku, zapłacisz więcej. ZUS ogłosił kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w 2025 roku
Kierowca i jego Scania, tatamtechanik i TransLogistyka | ZAJAWKA Na Osi 1066

Najczęściej czytane

  • Analiza wypadku z dziką zwierzyną | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1134 odcinku Na Osi analiza wypadku z dziką z...
  • Eurowag Prime przekracza setkę: dynamiczny rozwój sieci stacji premium w Europie

    Eurowag powiększył swoją sieć stacji premium o ...
  • Iveco Massif i kilka spostrzeżeń na temat ADR | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1135 odcinku Na Osi Iveco Massif i kilka spos...
  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP