NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Ford otwiera nowe centrum druku 3D, które będzie wspierać produkcję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu, który powstanie w Europie

Ford otwiera nowe centrum druku 3D, które będzie wspierać produkcję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu, który powstanie w Europie

wtorek, 14 luty 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, CIEKAWOSTKI, GŁÓWNA, NEWS

Ford otwiera nowe centrum druku 3D, które będzie wspierać produkcję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu, który powstanie w Europie

WARSZAWA, 8 lutego 2023

Do końca roku z linii montażowej w Kolonii zjedzie pierwszy w pełni elektryczny model seryjny Forda, stworzony w Europie. Ford nie tylko przekształca zakłady na potrzeby powstającego Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych w Kolonii, ale także podnosi efektywność procesów produkcyjnych, dbając o ich zrównoważony rozwój, a tym samym stymulując cyfryzację i wprowadzając założenia czwartej rewolucji przemysłowej.

Najnowszą innowacją jest otwarcie nowego centrum druku 3D. Dwanaście zaawansowanych drukarek 3D produkuje tu najróżniejsze elementy z tworzyw sztucznych i metalu, od tych o długości zaledwie kilku centymetrów i wadze 30 gramów, po inne – powstające na największej w centrum drukarce 3D – do długości 2,4 metra , szerokości 1,2 metra i wysokości 1 metra, które mogą ważyć nawet 15 kilogramów.

 

Produkujemy tu przede wszystkim narzędzia i wyposażenie linii produkcyjnych – powiedział Nurah Al-Haj-Mustafa, inżynier Forda ds. druku 3D. – Każda część może być absolutnie unikatowa. Mimo to wydruki nie różnią się pod względem jakości i właściwości.

Są to na przykład wzorce do sprawdzania wymiarów, szablony do mocowania logo Forda, a w przyszłości także masywne konstrukcje chwytaków jako przystawki dla robotów przy budowie karoserii. W nowym centrum druku 3D można również drukować komponenty do modeli pilotażowych i egzemplarzy krótkich serii.

Poza elastycznością procesów druku 3D, może on również ograniczyć czas i koszty produkcji niewielkich serii – nawet do 80 procent w porównaniu z konwencjonalnym procesem formowania wtryskowego, w którym produkcja odpowiedniej formy jest bardzo skomplikowana. Nie bez znaczenia jest też kwestia zrównoważonego rozwoju; druk 3D wymaga znacznie mniej materiału, a rozdrobniony granulat może być ponownie wykorzystany. Zespół ds. produkcji i materiałów w Centrum Badań i Innowacji Forda w Aachen pracuje obecnie nad pilotażowym projektem recyklingu granulatu przeznaczonego do druku 3D.

 

Drukowanie w technologii 3D jest wykorzystywane w Fordzie w Kolonii od dłuższego czasu. Już w latach 90. inżynierowie z centrum rozwojowego Merkenich zaczęli drukować w 3D komponenty do modeli testowych i prototypów. Ford wytyczał nowe szlaki w dziedzinie produkcji dodatkowej. W 2019 roku Centrum Badań i Innowacji Forda zdołało wyprodukować największą metalową część, jaka kiedykolwiek została wykonana przy użyciu druku 3D. Był to aluminiowy kolektor dolotowy do silnika Forda F-150, przeprojektowany przez nieżyjącą już legendę driftingu Kena Blocka.

W w laboratorium druku 3D zakładów Forda w Walencji w Hiszpanii pracuje specjalny zespół, który stworzył katalog 5 tys. drukowanych części, które wnoszą rozwiązania na różnych etapach procesu produkcyjnego. Tylko w ciągu 2021 roku dział z powodzeniem opracował i wydrukował 20 tysięcy części, a jeśli zachodzi taka potrzeba, pracownicy mogą prosić o nowe wydruki lub proponować inne elementy.

Centrum druku 3D już wytwarza części do egzemplarzy zapowiadanego modelu elektrycznego

To, co nowe i wyjątkowe w działalności centrum druku 3D w Kolonii, to powiązanie z innymi obszarami produkcji i niski próg dostępności produktów. Każdy pracownik Forda może złożyć wniosek za pośrednictwem aplikacji, dodając własny rysunek potrzebnej części lub opisując, do czego jest ona potrzebna.

Stosujemy w praktyce metodę typu start-up ograniczając dystans i biurokrację – powiedział Oliver Färber, który jako kierownik zakładu produkcji silników jest również odpowiedzialny za obszar centrum druku 3D. – Części, o które proszą pracownicy, są następnie indywidualnie projektowane przez zespół druku 3D i dzięki temu mogą być produkowane bardzo szybko.

Na przykład stworzono już ochraniacz krawędzi drzwi, który jest obecnie testowany na linii końcowego montażu, a w przyszłości może być stosowany na innych stanowiskach. Testowany jest również ulepszony pod względem ergonomii element pomocniczy do montażu poduszek powietrznych. Już teraz drukowane w 3D są części, które usprawnią produkcję pierwszego modelu elektrycznego „made in Cologne”, aktualnie powstaje 1800 zabezpieczeń przed obiciem dla nowego systemu transportu drzwi. Dzięki nim drzwi unikają zarysowań i wgnieceń podczas transportu na linię montażową.

Cieszę się, że możemy otworzyć centrum druku 3D przed premierą naszego nowego e-modelu – powiedział Rene Wolf, dyrektor zarządzający produkcji zakładów Ford-Werke. – W ten sposób możemy zdobyć cenne doświadczenie i już teraz drukować tysiące części.

Proces najbardziej kompleksowych przekształceń w historii firmy w Kolonii dotyczy nie tylko przestawienia produkcji na modele elektryczne, Ford chce również promować cyfryzację i ideę czwartej rewolucji przemysłowej (Industry 4.0).

Centrum druku 3D jest tego dobrym przykładem i kolejnym filarem fabryki przyszłości według naszej wizji przyszłej produkcji w Centrum Elektryfikacji w Kolonii – powiedział Wolf.

Przyspieszony film poklatkowy prezentuje, jak w centrum druku 3D Forda powstaje uchwyt do arkuszy blachy:

 

Źródło: Ford Polska

TAG: Centrum druku 3D, Centrum druku 3D Ford, Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych w Kolonii, druk 3d, drukarka 3d, elektryczny ford, Ford, ford 3d, ford polska, Ford-Werke, kolonia, made in Cologne, Nurah Al-Haj-Mustafa, Oliver Färber

Co możesz jeszcze przeczytać

Truck Story: tuning ciężarówek | Na Osi 1029
Truck Story: tuning ciężarówek | Na Osi 1029
MB eActros i Master Truck 2024 cz. 7 | ZAJAWKA Na Osi 1102
na osi 925 zajawka
Program Na Osi | odcinek 925 | 08.05.2021 | ZAJAWKA

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP