WARSZAWA, 25 czerwca 2024 roku
Elektryczny pojazd demonstracyjny Ford F-150 Lightning SuperTruck zakończył sukcesem 102. wyścig górski Pikes Peak International Hill Climb, kończąc przejazdy z czasem 8 minut i 53 sekund i uzyskując tym samym najlepszy rezultat klasyfikacji ogólnej w 2024 roku.
Stało się to zaledwie kilka dni po ustanowieniu nowego rekordu kwalifikacyjnego tej imprezy w klasie Open z czasem 3:32,831, który jest o ponad siedem sekund krótszy od poprzedniego rekordu 3:39,939, ustanowionego przez SuperVana 4.2, którego Ford Performance wystawił do zawodów w 2023 roku.
Dobry wynik jest efektem doświadczenia i sprawności kierowcy Romaina Dumasa, zmagającego się na trasie z usterką techniczną, po której doszło do całkowitego zatrzymania pojazdu. Postój spowodował opóźnienie o około 26 sekund w stosunku do początkowego czasu kwalifikacji, ale błyskawiczne działanie Dumasa pomogło skrócić przerwę do minimum i wyeliminować problem. Francuz zdołał szybko wykonać pełny reset układów SuperTrucka i mógł kontynuować wspinaczkę na szczyt, agresywniej niż kiedykolwiek do tej pory naciskając pedał przyspieszenia, aby ostatecznie utrzymać pierwsze miejsce wśród 61 konkurentów.
Postępy samochodów elektrycznych Forda, podejmujących i kończących najtrudniejsze próby, są głównym świadectwem ciężkiej pracy i poświęcenia, jakie nasze zespoły włożyły w ten program – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. – Wiele doświadczeń przyniosły nam starty SuperVana 4.2 w zeszłorocznym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb i byliśmy w stanie wykorzystać tę wiedzę w tegorocznym wyścigu – od tego momentu wszystko szło w górę.
Romain Dumas, rekordzista wyścigu Race to the Clouds i ekspert w testowaniu możliwości elektrycznych pojazdów pokazowych Forda, prowadził F-150 Lightning SuperTruck o mocy 1600 KM.
Jestem zaszczycony, że wspólnie z Ford Performance mogłem sięgnąć po to zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak International Hill Climb – powiedział Dumas. – Wszystko podczas tej imprezy jest wyzwaniem. Nie przypomina ona żadnego innego wyścigu – masz tylko jeden strzał. Na początku stanęliśmy przed nie lada problemem, ale to tylko zwiększyło moją determinację, by nadrobić stracony czas w dalszej części wyścigu.
Opracowanie elektrycznego F-150 Lightning EV przez Ford Performance było świadectwem skuteczności współpracy twórców tego modelu pokazowego. STARD (Stohl Advanced Research and Development) odegrał kluczową rolę w tworzeniu ponad 1600-konnego elektrycznego bolidu. SuperTruck został również wyposażony w najwyższej klasy sportowe hamulce Sparco i osprzęt bezpieczeństwa oraz specjalnie zaprojektowane opony Pirelli P-Zero, zapewniające stabilność na trudnych górskich drogach.
Osiągnięcie tego wyczynu wymagało niemałego wysiłku – powiedział Sriram Pakkam, menedżer ds. Formuły 1 i wyczynowych pojazdów elektrycznych w Ford Performance Motorsports. – Była to ciężka praca całego zespołu, zarówno naszych utalentowanych specjalistów od aerodynamiki, jak i ekspertów od układów napędowych. Musieliśmy również pracować wspólnie, aby dopracować szczegóły, takie jak utrzymanie niskiej masy przy jednoczesnej maksymalizacji siły docisku i myślę, że zespół wykonał fantastyczną robotę.
Debiut SuperTrucka to dopiero początek jego startów. Zachęcamy do śledzenia informacji, gdzie na świecie pojawi się jeszcze model pokazowy F-150 Lightning.
Źródło: Ford Polska