Ford F-150 Lightning 1 – elektryczna wersja legendarnego, najlepiej sprzedającego się amerykańskiego pickupa – trafi do Europy. Ford wybrał Norwegię jako pierwszy kraj, w którym ten wielokrotnie nagradzany model będzie miał rynkowy debiut poza kontynentem amerykańskim.
Klienci z najbardziej otwartego na elektromobilność rynku świata będą pierwszymi poza USA i Kanadą, którzy będą mogli ubiegać się o zakup limitowanej liczby F-150 Lightning w wersji specjalnej Lariat Launch Edition, co jest następstwem gwałtownie rosnącego zainteresowania konsumentów w tym kraju.
F-150 Lightning jest unikatowym połączeniem doskonałej sprawności na drodze i w terenie, walorów użytkowych i bezemisyjnego napędu. Doskonale nadaje się do pracy i wypoczynku na świeżym powietrzu w kraju, w którym około dwie trzecie wszystkich nowych pojazdów jest wyposażonych w napęd na wszystkie koła, ze względu na trudne warunki drogowe. Polityka władz Norwegii zmierza do wprowadzenia do roku 2025 obowiązku sprzedaży wyłącznie w pełni elektrycznych nowych samochodów osobowych oraz lekkich użytkowych, a kultura odpoczynku na łonie natury – „friluftsliv” – jest zakorzeniona w narodowej mentalności.
„W ciągu moich 25 lat pracy w Fordzie nigdy nie widziałem takiego entuzjazmu w odbiorze modelu i potrzeby, by zasiąść za kierownicą naszego F-150 Lightning, jakie obserwuję teraz ze strony kierowców. Klienci dosłownie dobijali się do moich drzwi i błagali, abyśmy sprowadzili elektrycznego pickupa do Norwegii” – powiedział Per Gunnar Berg, dyrektor zarządzający w Ford Norway. „F-150 Lightning to idealny produkt dla wielu klientów z Norwegii – jak żaden inny model zdolny zaspokoić nasze pragnienie przygody, a jednocześnie wpisujący się w naszą filozofię dbania o środowisko naturalne.”
Ford postawił na elektromobilności i w zeszłym roku ogłosił, że od 2030 roku w ofercie marki znajdą się włącznie w pełni elektryczne samochody osobowe, a od 2035 roku dołączy do nich kompletna gama w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych. Ponadto Ford zamierza osiągnąć do roku 2035 neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich zakładach, dla logistyki i bezpośrednich dostawców w Europie. Firma zainwestuje na całym świecie 50 miliardów dolarów, aby do 2026 roku osiągnąć roczną docelową globalną produkcję 2 milionów egzemplarzy samochodów w pełni elektrycznych. Ford planuje, że do 2030 roku ponad połowę jej globalnej produkcji będą stanowiły pojazdy elektryczne i że nie później niż w 2050 roku Ford osiągnie globalną neutralność węglową.
Ford w ubiegłym miesiącu zaprezentował europejskim klientom Explorera 2 – w pełni elektrycznego crossovera klasy średniej, będącego jednym z dziesięciu modeli elektrycznych, które znajdą się w ofercie marki do końca 2024 roku. Jest w tej grupie również Mustang Mach‑E, 3 którego zakupy w Norwegii stanowią aż 22% całego wolumenu sprzedaży modelu w Europie.
„Nikt nie potrafi tak zdobywać nowych terytoriów dla pojazdów elektrycznych, jak Ford” – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Ford Model e w Europie. „Wytrzymały i sprawny jak wszystkie modele serii F, które od dziesięcioleci zajmują czołowe miejsca w rankingach sprzedaży, jednak naszpikowany technologiami przyszłości, F-150 Lightning jest najbardziej przemyślanym, stworzonym przez nas Fordem F-150. To również doskonały dowód na to, że postawienie na elektromobilność pomaga naszym modelom zasłużyć na emblemat Forda bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej.”
Osiągi zelektryfikowanego napędu z zapasem mocy
Prawie 200 000 klientów zarezerwowało Forda F-150 Lightning jeszcze przed jego premierą w maju ubiegłego roku, zanim zyskał natychmiastowe pochwały i uznanie w USA. F-150 Lightning, należący do serii F Forda – najlepiej sprzedających się w Ameryce od 46 lat pickupów, do której od 41 lat należy również tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu użytkowego – błyskawicznie osiągnął status najchętniej kupowanego elektrycznego pickupa w w USA.
Limitowana seria samochodów dla norweskich klientów będzie powstawać w Stanach Zjednoczonych, w zakładach Rouge Electric Vehicle Center w Dearborn, które rozszerzają moce produkcyjne do planowanego rocznego tempa 150 000 egzemplarzy F-150 Lightning, zjeżdżających z linii już w 2023 roku.
Konsumenci w Norwegii są największymi entuzjastami samochodów elektrycznych na świecie – stanowią one już 21% z 2,9 mln pojazdów poruszających się po drogach tego kraju. Prawie 80% nowych samochodów osobowych sprzedanych w Norwegii w 2022 r. miało napęd elektryczny. w wypadku pojazdów użytkowych, było to 20%, jednak przewiduje się, że w tym roku wskaźnik ten osiągnie 40% dzięki rosnącemu popytowi ze strony przedsiębiorstw i coraz większej podaży.
F-150 Lightning, który doskonale nadaje się do przewożenia w dzikie ostępy sprzętu narciarskiego, wędkarskiego lub pontonów do raftingu, doskonale wpisuje się też w potrzeby norweskich firm, może przejechać na jednym ładowaniu, bez emisji, do 386 km (wg EPA) 1, pozwala też na holowanie przyczepy o masie 3 493 kg 4 i przewiezienie 805 kg ładunku. 6
Elektryczny pickup jest napędzany na obie osie przez zespół dwóch silników elektrycznych, generujący moc 458 KM i 1 050 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund, a wybierane tryby jazdy Normal, Sport, Off-Road 7 i Tow/Haul (holowanie) 8, podnoszą pewność jazdy w różnorodnym terenie.
Akumulator litowo-jonowy nowej generacji o pojemności użytkowej 98 kWh można naładować od 15 do 80% w 39 minut przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 150 kW 9 – dzięki czemu klienci mogą bez problemów korzystać ze stale rosnącej sieci norweskich publicznych punktów ładowania, liczącej już 20 000 ładowarek, w tym 6 000 szybkich.
Jednym z walorów praktycznych F-150 Lightning jest możliwość wykorzystania jego akumulatora trakcyjnego jako mobilnego źródła zasilania. Instalacja Pro Power Onboard dostarcza poprzez gniazdka elektryczne prąd o mocy do 2,3 kW i idealnie nadaje się do zasilania elektronarzędzi i urządzeń cyfrowych w miejscu pracy lub podczas biwakowania w warunkach braku dostępu do sieci elektrycznej.
Przedni bagażnik – Mega Power Frunk – o pojemności 400 litrów, zdolny do przewiezienia 181 kg bagażu, 5 jest wodoodporny i odprowadza wodę, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem, zarówno w pracy, jak i podczas wyjazdów w plener.
Kabina pomieści pięciu pasażerów, którym podróże ułatwia system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4A 10 Forda, obsługiwany przez 15,5-calowy cyfrowy centralny ekran dotykowy oraz Apple CarPlay 11 i Android Auto 11 , łączące się ze smartfonami bezprzewodowo. 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników wykorzystuje konfigurowalny interfejs, który pozwala kierowcy zaprogramować najważniejsze dla niego informacje.
Systemy pomagają również właścicielom maksymalnie wykorzystać potencjał transportowy pickupa. Kamera tylna upraszcza najazd i zaczepienie haka przyczepy. Wagi pokładowe i inteligentny zaczep wyświetlają na ekranie centralnym szacunkową ładowność skrzyni i rozkład masy ładunku na przyczepie. System Pro Trailer Backup Assist 6 ułatwia manewrowanie podczas zaczepiania przyczepy, umożliwiając kierowcy monitorowanie postępów na 15,5‑calowym ekranie dotykowym i wykonywanie manewrów za pomocą specjalnego sterownika.
F-150 Lightning w wersji Lariat Launch Edition, przeznaczonej dla klientów w Norwegii, jest oferowany wyłącznie z nadwoziem Super Crew Cab w atrakcyjnym metalicznym kolorze nadwozia Antimatter Blue, podkreślającym unikatowy materiał, z jakiego wykonano nadwozie – jest to stop aluminium klasy wojskowej, który obniża masę pojazdu, podnosząc jego efektywność energetyczną i oszczędność podczas jazdy.
„Wszystko, czego nauczyliśmy się przez prawie pół wieku produkcji najlepiej sprzedającego się w Ameryce pickupa, pomogło nam uczynić z F-150 Lightning ciężarówkę przyszłości. To naprawdę wielkie wyróżnienie dla zespołu Lightning, że domagają się tego pojazdu zarówno klienci blisko nas, jak i daleko!” – powiedział Darren Palmer, wiceprezes ds. Programów pojazdów elektrycznych w Ford Model e. „Inwencja przejawia się we wnętrzu i na zewnątrz tego pickupa. Gorąco zachęcam naszych przyszłych norweskich klientów do wystawienia tego modelu na próbę podczas wszystkich przygód jakie planują w terenie.”
1 Na podstawie szacunków EPA (standard pomiaru w USA). Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 386 km (przewidywana wartość docelowa wg EPA), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
2 Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.
3 Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 600 km (przewidywana wartość docelowa wg WLTP), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
4 Maksymalna zdolność holowania zależy od liczby przewożonych pasażerów, obciążenia w przestrzeni bagażowej, a także od zamontowanych akcesoriów i konfiguracji pojazdu.
5 Dopuszczalna ładowność może się różnić w ramach gamy modelowej, w zależności od akcesoriów i konfiguracji pojazdu. Informacje na temat ładowności danego pojazdu znajdują się na etykiecie na ramie otworu drzwiowego.
6 Moc, moment obrotowy, ładowność, zdolność holowania są niezależnymi od siebie parametrami i ich maksymalne wartości nie mogą być osiągnięte jednocześnie.
7 Przed jazdą terenową zawsze zapoznaj się z Instrukcją Obsługi, poznaj teren i trudność trasy oraz używaj odpowiedniego sprzętu zabezpieczającego przeprawę.
8 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania przez niego pojazdu. Mimo wsparcia systemów należy zachować zasady bezpieczeństwa na drodze. Szczegółowe informacje i ograniczenia znajdują się w instrukcji obsługi.
9 Czas ładowania podano w oparciu o symulacje komputerowe wykonane przez producenta. Szybkość (prąd) ładowania spada, gdy stopień naładowania akumulatora zbliża się do 100% Wyniki uzyskiwane przez użytkowników mogą różnić się od podanych wielkości zależnie od czasu ładowania prądem szczytowym i stopnia naładowania akumulatora.
10 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. w miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami.
11 Wymaga telefonu z aktywną usługą transmisji danych i kompatybilnym oprogramowaniem. SYNC 4 nie kontroluje produktów innych firm podczas użytkowania. Firmy zewnętrzne ponoszą wyłączną odpowiedzialność za funkcjonalność swoich aplikacji.
Źródło: Ford Polska