NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Elektryczny, legendarny F-150 Lightning idzie w świat – Ford ogłasza, że cieszący się popularnością pickup pojawi się w Norwegii

Elektryczny, legendarny F-150 Lightning idzie w świat – Ford ogłasza, że cieszący się popularnością pickup pojawi się w Norwegii

poniedziałek, 24 kwiecień 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Elektryczny, legendarny F-150 Lightning idzie w świat – Ford ogłasza, że cieszący się popularnością pickup pojawi się w Norwegii

Elektryczny, legendarny F-150 Lightning idzie w świat – Ford ogłasza, że cieszący się popularnością pickup pojawi się w Norwegii

Ford F-150 Lightning 1 – elektryczna wersja legendarnego, najlepiej sprzedającego się amerykańskiego pickupa – trafi do Europy. Ford wybrał Norwegię jako pierwszy kraj, w którym ten wielokrotnie nagradzany model będzie miał rynkowy debiut poza kontynentem amerykańskim.

Klienci z najbardziej otwartego na elektromobilność rynku świata będą pierwszymi poza USA i Kanadą, którzy będą mogli ubiegać się o zakup limitowanej liczby F-150 Lightning w wersji specjalnej Lariat Launch Edition, co jest następstwem gwałtownie rosnącego zainteresowania konsumentów w tym kraju.

F-150 Lightning jest unikatowym połączeniem doskonałej sprawności na drodze i w terenie, walorów użytkowych i bezemisyjnego napędu. Doskonale nadaje się do pracy i wypoczynku na świeżym powietrzu w kraju, w którym około dwie trzecie wszystkich nowych pojazdów jest wyposażonych w napęd na wszystkie koła, ze względu na trudne warunki drogowe. Polityka władz Norwegii zmierza do wprowadzenia do roku 2025 obowiązku sprzedaży wyłącznie w pełni elektrycznych nowych samochodów osobowych oraz lekkich użytkowych, a kultura odpoczynku na łonie natury – „friluftsliv” – jest zakorzeniona w narodowej mentalności.

Elektryczny, legendarny F-150 Lightning idzie w świat – Ford ogłasza, że cieszący się popularnością pickup pojawi się w Norwegii
Elektryczny, legendarny F-150 Lightning idzie w świat – Ford ogłasza, że cieszący się popularnością pickup pojawi się w Norwegii

„W ciągu moich 25 lat pracy w Fordzie nigdy nie widziałem takiego entuzjazmu w odbiorze modelu i potrzeby, by zasiąść za kierownicą naszego F-150 Lightning, jakie obserwuję teraz ze strony kierowców. Klienci dosłownie dobijali się do moich drzwi i błagali, abyśmy sprowadzili elektrycznego pickupa do Norwegii” – powiedział Per Gunnar Berg, dyrektor zarządzający w Ford Norway. „F-150 Lightning to idealny produkt dla wielu klientów z Norwegii – jak żaden inny model zdolny zaspokoić nasze pragnienie przygody, a jednocześnie wpisujący się w naszą filozofię dbania o środowisko naturalne.”

Ford postawił na elektromobilności i w zeszłym roku ogłosił, że od 2030 roku w ofercie marki znajdą się włącznie w pełni elektryczne samochody osobowe, a od 2035 roku dołączy do nich kompletna gama w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych. Ponadto Ford zamierza osiągnąć do roku 2035 neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich zakładach, dla logistyki i bezpośrednich dostawców w Europie. Firma zainwestuje na całym świecie 50 miliardów dolarów, aby do 2026 roku osiągnąć roczną docelową globalną produkcję 2 milionów egzemplarzy samochodów w pełni elektrycznych. Ford planuje, że do 2030 roku ponad połowę jej globalnej produkcji będą stanowiły pojazdy elektryczne i że nie później niż w 2050 roku Ford osiągnie globalną neutralność węglową.

Ford w ubiegłym miesiącu zaprezentował europejskim klientom Explorera 2 – w pełni elektrycznego crossovera klasy średniej, będącego jednym z dziesięciu modeli elektrycznych, które znajdą się w ofercie marki do końca 2024 roku. Jest w tej grupie również Mustang Mach‑E, 3 którego zakupy w Norwegii stanowią aż 22% całego wolumenu sprzedaży modelu w Europie.

„Nikt nie potrafi tak zdobywać nowych terytoriów dla pojazdów elektrycznych, jak Ford” – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Ford Model e w Europie. „Wytrzymały i sprawny jak wszystkie modele serii F, które od dziesięcioleci zajmują czołowe miejsca w rankingach sprzedaży, jednak naszpikowany technologiami przyszłości, F-150 Lightning jest najbardziej przemyślanym, stworzonym przez nas Fordem F-150. To również doskonały dowód na to, że postawienie na elektromobilność pomaga naszym modelom zasłużyć na emblemat Forda bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej.”

Osiągi zelektryfikowanego napędu z zapasem mocy

Prawie 200 000 klientów zarezerwowało Forda F-150 Lightning jeszcze przed jego premierą w maju ubiegłego roku, zanim zyskał natychmiastowe pochwały i uznanie w USA. F-150 Lightning, należący do serii F Forda – najlepiej sprzedających się w Ameryce od 46 lat pickupów, do której od 41 lat należy również tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu użytkowego – błyskawicznie osiągnął status najchętniej kupowanego elektrycznego pickupa w w USA.

Limitowana seria samochodów dla norweskich klientów będzie powstawać w Stanach Zjednoczonych, w zakładach Rouge Electric Vehicle Center w Dearborn, które rozszerzają moce produkcyjne do planowanego rocznego tempa 150 000 egzemplarzy F-150 Lightning, zjeżdżających z linii już w 2023 roku.

Konsumenci w Norwegii są największymi entuzjastami samochodów elektrycznych na świecie – stanowią one już 21% z 2,9 mln pojazdów poruszających się po drogach tego kraju. Prawie 80% nowych samochodów osobowych sprzedanych w Norwegii w 2022 r. miało napęd elektryczny. w wypadku pojazdów użytkowych, było to 20%, jednak przewiduje się, że w tym roku wskaźnik ten osiągnie 40% dzięki rosnącemu popytowi ze strony przedsiębiorstw i coraz większej podaży.

F-150 Lightning, który doskonale nadaje się do przewożenia w dzikie ostępy sprzętu narciarskiego, wędkarskiego lub pontonów do raftingu, doskonale wpisuje się też w potrzeby norweskich firm, może przejechać na jednym ładowaniu, bez emisji, do 386 km (wg EPA) 1, pozwala też na holowanie przyczepy o masie 3 493 kg 4 i przewiezienie 805 kg ładunku. 6

Elektryczny pickup jest napędzany na obie osie przez zespół dwóch silników elektrycznych, generujący moc 458 KM i 1 050 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund, a wybierane tryby jazdy Normal, Sport, Off-Road 7 i Tow/Haul (holowanie) 8, podnoszą pewność jazdy w różnorodnym terenie.

Akumulator litowo-jonowy nowej generacji o pojemności użytkowej 98 kWh można naładować od 15 do 80% w 39 minut przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 150 kW 9 – dzięki czemu klienci mogą bez problemów korzystać ze stale rosnącej sieci norweskich publicznych punktów ładowania, liczącej już 20 000 ładowarek, w tym 6 000 szybkich.

Jednym z walorów praktycznych F-150 Lightning jest możliwość wykorzystania jego akumulatora trakcyjnego jako mobilnego źródła zasilania. Instalacja Pro Power Onboard dostarcza poprzez gniazdka elektryczne prąd o mocy do 2,3 kW i idealnie nadaje się do zasilania elektronarzędzi i urządzeń cyfrowych w miejscu pracy lub podczas biwakowania w warunkach braku dostępu do sieci elektrycznej.

Przedni bagażnik – Mega Power Frunk – o pojemności 400 litrów, zdolny do przewiezienia 181 kg bagażu, 5 jest wodoodporny i odprowadza wodę, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem, zarówno w pracy, jak i podczas wyjazdów w plener.

Kabina pomieści pięciu pasażerów, którym podróże ułatwia system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4A  10 Forda, obsługiwany przez 15,5-calowy cyfrowy centralny ekran dotykowy oraz Apple CarPlay 11 i Android Auto 11 , łączące się ze smartfonami bezprzewodowo. 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników wykorzystuje konfigurowalny interfejs, który pozwala kierowcy zaprogramować najważniejsze dla niego informacje.

Systemy pomagają również właścicielom maksymalnie wykorzystać potencjał transportowy pickupa. Kamera tylna upraszcza najazd i zaczepienie haka przyczepy. Wagi pokładowe i inteligentny zaczep wyświetlają na ekranie centralnym szacunkową ładowność skrzyni i rozkład masy ładunku na przyczepie. System Pro Trailer Backup Assist 6 ułatwia manewrowanie podczas zaczepiania przyczepy, umożliwiając kierowcy monitorowanie postępów na 15,5‑calowym ekranie dotykowym i wykonywanie manewrów za pomocą specjalnego sterownika.

F-150 Lightning w wersji Lariat Launch Edition, przeznaczonej dla klientów w Norwegii, jest oferowany wyłącznie z nadwoziem Super Crew Cab w atrakcyjnym metalicznym kolorze nadwozia Antimatter Blue, podkreślającym unikatowy materiał, z jakiego wykonano nadwozie – jest to stop aluminium klasy wojskowej, który obniża masę pojazdu, podnosząc jego efektywność energetyczną i oszczędność podczas jazdy.

„Wszystko, czego nauczyliśmy się przez prawie pół wieku produkcji najlepiej sprzedającego się w Ameryce pickupa, pomogło nam uczynić z F-150 Lightning ciężarówkę przyszłości. To naprawdę wielkie wyróżnienie dla zespołu Lightning, że domagają się tego pojazdu zarówno klienci blisko nas, jak i daleko!” – powiedział Darren Palmer, wiceprezes ds. Programów pojazdów elektrycznych w Ford Model e. „Inwencja przejawia się we wnętrzu i na zewnątrz tego pickupa. Gorąco zachęcam naszych przyszłych norweskich klientów do wystawienia tego modelu na próbę podczas wszystkich przygód jakie planują w terenie.”

1 Na podstawie szacunków EPA (standard pomiaru w USA). Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 386 km (przewidywana wartość docelowa wg EPA), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

2 Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.

3 Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 600 km (przewidywana wartość docelowa wg WLTP), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

4 Maksymalna zdolność holowania zależy od liczby przewożonych pasażerów, obciążenia w przestrzeni bagażowej, a także od zamontowanych akcesoriów i konfiguracji pojazdu.

5 Dopuszczalna ładowność może się różnić w ramach gamy modelowej, w zależności od akcesoriów i konfiguracji pojazdu. Informacje na temat ładowności danego pojazdu znajdują się na etykiecie na ramie otworu drzwiowego.

6 Moc, moment obrotowy, ładowność, zdolność holowania są niezależnymi od siebie parametrami i ich maksymalne wartości nie mogą być osiągnięte jednocześnie.

7 Przed jazdą terenową zawsze zapoznaj się z Instrukcją Obsługi, poznaj teren i trudność trasy oraz używaj odpowiedniego sprzętu zabezpieczającego przeprawę.

8 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania przez niego pojazdu. Mimo wsparcia systemów należy zachować zasady bezpieczeństwa na drodze. Szczegółowe informacje i ograniczenia znajdują się w instrukcji obsługi.

9 Czas ładowania podano w oparciu o symulacje komputerowe wykonane przez producenta. Szybkość (prąd) ładowania spada, gdy stopień naładowania akumulatora zbliża się do 100% Wyniki uzyskiwane przez użytkowników mogą różnić się od podanych wielkości zależnie od czasu ładowania prądem szczytowym i stopnia naładowania akumulatora.

10 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. w miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami.

11 Wymaga telefonu z aktywną usługą transmisji danych i kompatybilnym oprogramowaniem. SYNC 4 nie kontroluje produktów innych firm podczas użytkowania. Firmy zewnętrzne ponoszą wyłączną odpowiedzialność za funkcjonalność swoich aplikacji.

 

Źródło: Ford Polska

TAG: elektromobilność, elektryczny ford, F-150 Lightning, Ford, Ford F-150 Lightning, Per Gunnar Berg, pick-up

Co możesz jeszcze przeczytać

Polska zaskarżyła Pakiet Mobilności do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Master Truck Show cz.10 | Na Osi 1053
Bohaterowie PRL'u [Na Osi 1018]
Bohaterowie PRL’u [Na Osi 1018]

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP