NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • eActros 600 w trasie po Europie na śniegu i lodzie: Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym (Electric Trucks) są wydajne również zimą

eActros 600 w trasie po Europie na śniegu i lodzie: Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym (Electric Trucks) są wydajne również zimą

środa, 26 luty 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

eActros 600 w trasie po Europie na śniegu i lodzie: Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym (Electric Trucks) są wydajne również zimą

Leinfelden-Echterdingen/Wörth am Rhein

Mercedes-Benz Trucks po raz kolejny wysłał dwa prototypy eActrosa 600, będące niemal w fazie produkcyjnej, na jazdę testową po Europie Północnej – tym razem w zimnej porze roku, czasem w bardzo zimowych warunkach. Celem „European Testing Tour Winter 2025” było sprawdzenie praktyczności eActrosa 600 z napędem akumulatorowym – który od tego czasu został wyróżniony nagrodą International Truck of the Year 2025 i jest produkowany seryjnie – w reprezentatywnej eksploatacji zimowej w Europie Północnej na różnych trasach i topografiach oraz w różnych strefach klimatycznych, a także uzyskanie ważnych informacji na temat wpływu zimowych temperatur i warunków drogowych na zużycie energii przez eActrosa 600.

Z około 6500 kilometrów pokonanych przez Europę Północną ponad połowa trasy odbyła się na identycznych drogach do północnej części prawie siedmiotygodniowej europejskiej trasy testowej, która odbyła się latem 2024 roku. Obie ciężarówki były ponownie na drodze z masą całkowitą zestawu 40 ton.

Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Jesteśmy zainteresowani nie tylko zużyciem energii przez eActrosa 600 w różnych warunkach zimowych, ale przede wszystkim naszymi klientami i kierowcami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników otrzymanych w trasie. Pokazują nam, że eActros 600 może być bardzo wydajny i komfortowy również
w europejskiej zimie.”

16-dniowa wyprawa wyruszyła w połowie stycznia z Wörth am Rhein na północ. Trasa przebiegała najpierw przez Niemcy, Danię, Szwecję i Finlandię do koła podbiegunowego. Następnie powróciła do Stuttgartu i Wörth przez Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy i Austrię. Podczas podróży przez dziesięć krajów Europy Północnej ciężarówki Electric Trucks były czasami na drodze w ekstremalnych temperaturach od -18 do 9 stopni Celsjusza. Średnia dzienna prędkość wynosiła od 64 do 77 kilometrów na godzinę.

Aerodynamika i opór toczenia mają duży wpływ na zużycie energii przez pojazdy do transportu dalekobieżnego z napędem akumulatorowym
w okresie zimowym

„Ostatecznie aerodynamika i opór toczenia mają znaczący wpływ na zużycie paliwa samochodu ciężarowego – niezależnie od rodzaju napędu. Wyższa gęstość powietrza przy niższych temperaturach zimą zawsze prowadzi do zwiększonego oporu powietrza – a tym samym do zwiększonego zużycia paliwa. Opony wymagane do jazdy zimą mają również większy opór toczenia i zwiększają zużycie paliwa – im zimniejsze warunki drogowe, tym lepsza przyczepność opon i tym wyższe zużycie paliwa”, wyjaśnia Jochen Gottstein, Manager Testing Energy Consumption & Range w Daimler Truck, który był obecny podczas całej trasy.

Szczegółowa analiza reprezentatywnego odcinka trasy, który został pokonany po rozruchu na zimno w średniej temperaturze -2 stopni Celsjusza i z oponami klasy efektywności energetycznej B na bezśnieżnej nawierzchni, wykazuje wzrost zużycia paliwa o około 25 procent w porównaniu z takim samym przebiegiem z oponami klasy efektywności A. Przyczyną jest w pięciu procentach klimatyzacja kabiny kierowcy przy przyjemnych temperaturach 21 stopni Celsjusza. Do podgrzania akumulatora wykorzystano mniej niż jeden procent. Pozostałe odbiorniki dodatkowe stanowiły znacznie mniej niż jeden procent dodatkowego zużycia paliwa. Około cztery procent przyczyniło się do tego niższa moc rekuperacji w porównaniu z latem, która jest w dużej mierze spowodowana zwiększonym oporem toczenia i oporem powietrza. Około 15 procent tego ostatniego stanowi pozostałą lwią część wzrostu zużycia paliwa.

Na szczególnie wymagających odcinkach, z głównie pokrytymi śniegiem i częściowo oblodzonymi drogami, zwiększone zużycie energii wzrosło do prawie 50 procent w porównaniu z jazdą latem na oponach klasy efektywności A. Wynika to głównie ze znacznie zwiększonego oporu ruchu. Znaczącą rolę odegrał przy tym niezależny od napędu opór toczenia opon skandynawskich klasy efektywności energetycznej D, zaprojektowanych na te ekstremalne warunki zimowe.

Przyjemne temperatury podczas jazdy, mieszkania i snu w kabinie kierowcy mają niewielki wpływ na zasięg

Dzięki temu kierowca eActrosa 600 nie musi marznąć ani martwić się o ogrzewanie, nawet zimą. Na przykład, czterech inżynierów przejechało w pierwszych pięciu dniach prawie 3000 kilometrów i spędziło w swoich ciężarówkach dzień i noc.

„W ciągu dnia ustawiamy temperaturę na 21 stopni Celsjusza, a w nocy na 19 stopni Celsjusza podczas snu – przy temperaturach zewnętrznych od -7 do 4 stopni Celsjusza”, wyjaśnia Werner Kempfle, development engineer and co-manager projektu eActrosa 600, który również był w trasie.

Doprowadziło to do redukcji zakresu tylko o dwa do pięciu procent. W odniesieniu do całkowitego zużycia tzw. udział „hotelowania” jest zatem nieznaczny, a nawet w przypadku eActrosa 600 z napędem akumulatorowym nie musisz się martwić, że nie dotrzesz do celu z powodu ogrzewania kabiny kierowcy.

Wyjątek stanowi odpowiednia publiczna infrastruktura ładowania samochodów ciężarowych

Podobnie jak latem, zimą ciężarówki Electric Truck były ładowane wyłącznie na publicznych stacjach ładowania.

„Chociaż znalezienie opcji ładowania zaprojektowanych specjalnie dla samochodów ciężarowych nadal stanowi wyzwanie, znaleźliśmy kilka najnowocześniejszych parków ładowania w Skandynawii, gdzie nie musieliśmy odczepiać naczep i gdzie dostępna była wystarczająca moc ładowania i dobra infrastruktura na przerwy w jeździe”, mówi Gottstein.

Zwłaszcza w zimie, przy bardzo niskich temperaturach i śniegu jest to duże odciążenie dla kierowców. „Ostatecznie musimy jednak przyznać, że był to raczej wyjątek i że w większości przypadków infrastruktura ładowania nadal wymaga rozbudowy”, kontynuuje Gottstein.

Przegląd procesu ładowania dzięki nowej aplikacji „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0”

Nowo wprowadzona aplikacja „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0” do eActrosa 600 znacznie ułatwiła życie kierowcom. Aplikacja mobilna jest cyfrowym interfejsem między kierowcą a samochodem ciężarowym, za pomocą którego można wywoływać ważne informacje o statusie, takie jak stan akumulatora i poziom naładowania, lub otrzymywać powiadomienia push.

„Zwłaszcza podczas ładowania aplikacja okazała się niezwykle pomocna. Oznaczało to, że podczas ładowania nie musieliśmy stale przebywać przy pojeździe. Dzięki aplikacji mieliśmy przez cały czas kontrolę nad pojazdami, byliśmy w stanie sprawdzić poziom naładowania i byliśmy w stanie natychmiast zareagować, na przykład w przypadku przerwy w ładowaniu” – chwali nową usługę firma Kempfle.

O eActrosie 600

eActros 600 ma trzy pakiety akumulatorów o pojemności 207 kWh każdy. Oferują one zainstalowaną łączną pojemność 621 kWh. Akumulatory są oparte na technologii ogniw litowo-żelazofosforanowych (LFP) i charakteryzują się długą żywotnością. Inżynierowie ds. rozwoju Mercedes-Benz Trucks zaprojektowali eActrosa 600 tak, aby spełniał te same wymagania dotyczące trwałości pojazdu i komponentów, co porównywalny konwencjonalny Actros do transportu dalekobieżnego w ciężkich ładunkach. Oznacza to do 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania stan naładowania akumulatora powinien nadal wynosić ponad 80 procent. W przeciwieństwie do innych technologii ogniw akumulatorowych ponad 95 procent zainstalowanej pojemności można wykorzystać również w technologii LFP. Umożliwia to większy zasięg przy takiej samej pojemności akumulatora.

Pojazd jest technicznie przystosowany do masy całkowitej zestawu drogowego do 44 ton. eActros 600 ze standardową naczepą ma w UE ładowność około 22 ton. W niektórych przypadkach krajowe przepisy mogą dopuszczać wyższą ładowność.

Wizualnie e-ciężarówka do transportu dalekobieżnego wyróżnia się całkowicie nowym, purystycznym designem z wyraźnymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Podstawą koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego z napędem elektrycznym jest oferowanie klientom całościowego rozwiązania obejmującego technologię pojazdów, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.

Daimler Truck świętował pod koniec listopada ubiegłego roku rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa 600 w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth. eActros 600 jest dostarczany klientom od grudnia 2024 roku. Ponadto ciężarówka elektryczna została wybrana „Międzynarodową ciężarówką roku 2025”. Nagroda jest najważniejszą nagrodą w branży i jest przyznawana co roku przez organizację International Truck of the Year (IToY), składającą się z 24 dziennikarzy ds. pojazdów użytkowych z Europy.

 

Źródło: Daimler Truck Polska

TAG: eActros 600, Electric Truck, European Testing Tour Winter 2025, International Truck of the Year 2025, Mercedes-Benz Trucks, Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0

Co możesz jeszcze przeczytać

Pomoc drogowa – czy muszę zmienić tachograf? | Na Osi 1101
Transport odpadów – licencja czy wpis? | Na Osi 1058
Żegnaj Andreas

Najczęściej czytane

  • Analiza wypadku z dziką zwierzyną | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1134 odcinku Na Osi analiza wypadku z dziką z...
  • Eurowag Prime przekracza setkę: dynamiczny rozwój sieci stacji premium w Europie

    Eurowag powiększył swoją sieć stacji premium o ...
  • Iveco Massif i kilka spostrzeżeń na temat ADR | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1135 odcinku Na Osi Iveco Massif i kilka spos...
  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP