NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • Daimler Truck Polska 2024: solidne fundamenty pod dalszy rozwój

Daimler Truck Polska 2024: solidne fundamenty pod dalszy rozwój

piątek, 24 styczeń 2025 / Opublikowane w All

Daimler Truck Polska 2024: solidne fundamenty pod dalszy rozwój

2024 rok zamknął się spadkiem całego polskiego rynku ciężkich pojazdów o ponad 20 proc.

Pod względem udziałów w sprzedaży ciągników siodłowych daleko nam do satysfakcji, jednak ten rok, choć trudny, pozwolił nam zbudować mocne podstawy do wzrostu – mówi Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. – Przede wszystkim dzięki bardzo dobrej sprzedaży kluczowych usług, a także przygotowaniom do debiutu eActrosa 600, International Truck of the Year 2025, oraz nowego Actrosa L z ProCabin. Obydwa te pojazdy wyznaczają trendy na rynku – w zeroemisyjnym oraz tradycyjnym transporcie międzynarodowym.

Po mocnych zawirowaniach spowodowanych najpierw przez pandemię, a później wojnę w Ukrainie, rynek ciężkich pojazdów zaczyna się powoli normalizować i wracać do poziomu z roku 2019. W przypadku polskiego rynku w 2024 roku korekta ta wyniosła aż 20,9 proc., co przełożyło się na duże spadki we wszystkich jego segmentach – a w połączeniu z kryzysem w transporcie międzynarodowym szczególnie w grupie ciągników siodłowych.

W tym kluczowym segmencie nie możemy mówić o satysfakcji ze sprzedaży – przyznaje Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. – Jednak pod wieloma innymi względami możemy rok 2024 uważać za udany, przede wszystkim zbudowaliśmy solidny fundament pod nasze cele na rozpoczynający się 2025. Po pierwsze, mamy do zaoferowania przewoźnikom dwa nowe produkty: nagrodzonego na targach w Hanowerze tytułem International Truck of the Year 2025 eActrosa 600 z zasięgiem 500 km, którego produkcja seryjna ruszyła w listopadzie, oraz nowego Actrosa L z ProCabin, który dzięki tej nowoczesnej, purystycznej kabinie oraz udoskonalonej skrzyni biegów G291-12 i nowej generacji silnika OM471 umożliwia łącznie redukcję zużycia paliwa do 8 proc. Po drugie, osiągnęliśmy rekordowe wyniki, jeśli chodzi o sprzedaż pojazdów z kontraktami Service Complete oraz usługami Fleetboard. Po trzecie rozbudowaliśmy naszą sieć serwisową o kolejne trzy punkty: Daimler Truck Retail Polska w Rudzie Śląskiej, HT Trucks&Parts w Żarskiej Wsi k. Zgorzelca oraz BTC Czapka w Żorach.

Rok spadków, stabilizacji i wzrostów

Rynek przewozów międzynarodowych w całej Europie przechodzi kryzys, spowodowany m.in. trzecim rokiem recesji w Niemczech. Polska jako jeden z kluczowych graczy tego sektora siłą rzeczy mocno odczuwa tąpnięcie branży.

Spadek stawek za przewozy, wzrost opłat drogowych oraz większa konkurencja sprawiły, że wielu przewoźników w transporcie międzynarodowym – którego jesteśmy liderem – przeżywało spore trudności, co przekłada się bezpośrednio na kluczowy dla nas obszar rynku ciągników siodłowych – mówi Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska. – Jednocześnie jednak udało nam się zdobyć udziały w stabilniejszym rynku podwozi i spodziewamy się tu dalszego stabilnego rozwoju, m.in. ze względu na inwestycje finansowane przez KPO. Skupiliśmy się także na innych sprawach ważnych dla klientów: jakości naszych usług oraz inwestycjach w szkolenia naszej sieci. Traktujemy to jako podwaliny pod rozwój i przygotowania do dwóch ważnych debiutów: nowej generacji Actrosa L ProCabin i eActrosa 600. Dlatego dużą satysfakcję przyniósł nam rekordowy, na poziomie 54 proc., udział w naszej sprzedaży pojazdów wraz z umowami serwisowymi Service Complete. To nasza przyszłość, bo zmierzamy w kierunku koncepcji „truck as a service”, czyli koncentracji wyłącznie na użytkowaniu pojazdu i przekazaniu wszystkiego, co jest do tego niezbędne w ręce profesjonalistów. Cieszy nas także historyczny poziom sprzedaży usług telematycznych, czyli systemu Fleetboard, który pozwala na kompletny monitoring pracy pojazdu i kierowcy, a przez to zapewnia realne oszczędności, pełne wykorzystanie potencjału samochodu i definiowanie potrzeb szkoleniowych. W 2024 aż 68 proc. naszych pojazdów zostało zakupionych z tym systemem. Warto tu też wspomnieć, że w naszym obiekcie w Nadarzynie powstaje obecnie profesjonalne centrum szkoleniowe TruckTraining.

Portfolio produktów gotowe na transformację

Rok 2024 upłynął też w Daimler Truck Polska na przygotowaniach do transformacji zeroemisyjnej – pod koniec września odbyła się polska premiera gwiazdy IAA w Hanowerze, eActrosa 600, docenionego przez najbardziej prestiżowe branżowe jury, dziennikarzy przyznających International Truck of the Year. Wcześniej pojazd zakończył z sukcesem największy w historii marki test drogowy. Licząca ponad 15 tys. km trasa wiodła przez 22 kraje Europy, w różnych warunkach klimatycznych i na zróżnicowanym terenie, a dwa testowe eActrosy 600, każdy z masą zestawu 40 t, pokonały ją korzystając wyłącznie z dostępnej publicznej infrastruktury do ładowania, m.in. na odcinku polskim, w Strykowie.

Wyniki testu pokazały jasno, że to, co obiecujemy, jest realne już teraz, przy funkcjonującej obecnie infrastrukturze – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR Daimler Truck Polska. – eActros 600 to innowacyjna, 800-Voltowa architektura, umożliwiająca szybkie ładowanie z mocą 400 kW, a po wprowadzeniu standardu MCS nawet 1 MW, co oznacza możliwość uzupełnienia poziomu energii od 20 do 80 proc. w czasie 30 min. Specjalnie zaprojektowana tylna oś z dwoma wydajnym silnikiem elektrycznym zapewnia płynną jazdę, a trzy moduły akumulatorów o łącznej pojemności 621 kWh oferują szacowany zasięg 500 km, który – jak pokazują testy – może być większy. Ponadto litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) ogniwa baterii zapewniają elektrycznemu odpowiednikowi konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego porównywalną wytrzymałość, tzn. przebieg ok. 1,2 mln kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji.

Rozwój elektromobilności i jego tempo będzie jednak zależeć od synergii trzech elementów: produktu, infrastruktury i parytetu kosztów.

Od strony produktowej jesteśmy gotowi: nasz dalekobieżny eActros 600, a także eActros 300 i 400 oraz eEconic z powodzeniem mogą realizować odpowiednie dla nich zadania – mówi Przemysław Rajewski. – Kluczowe dla klientów pozostają kwestie kosztu i źródła pozyskania energii, a także udziału w sfinansowaniu zakupu elektrycznego pojazdu.

Klienci Daimler Truck Polska mieli w 2024 roku okazję do testowania w realnych warunkach wszystkich modeli elektrycznych ciężarówek z gwiazdą. Październikowe testy drogowe eActrosa 600 w Nadarzynie pokazały, że nawet mniej doświadczeni kierowcy są w stanie osiągać bardzo dobre wyniki zużycia energii, a klienci byli pozytywnie zaskoczeni wydajnością i technologią elektrycznego ciągnika.

Mamy sporo wstępnych deklaracji zakupu, jednak wszyscy klienci czekają na uruchomienie programu dopłat do zakupu zeroemisyjnych pojazdów w wysokości 2 mld zł, co jest zrozumiałe biznesowo – mówi Piotrek Urban. – Spodziewamy się, że jeśli tak się stanie, to rynek takich pojazdów może osiągnąć nawet trzycyfrowe wielkości. To samo dotyczy kwestii infrastruktury – wiemy, że przeznaczone są na jej rozwój następne 2 mld zł i kiedy program ruszy, elektromobilność zacznie się rozwijać szybciej.

Na ewentualne decyzje klientów wpływ będą miały także zakupy wielkich firm – takie jak niedawne zamówienie 200 eActrosów 600 przez Amazon.

Na naszym rynku także mamy już pierwsze doświadczenia: firma Voltruck, partner DHL, zdecydowała się na zakup dwóch eActrosów 400 i od ponad pół roku z powodzeniem wykorzystuje je w transporcie wahadłowym pomiędzy magazynami DHL – mówi Igor Kaczorkiewicz. – My jako producent również korzystamy z usług dostawców i w grudniu przez dwa tygodnie firma Seifert, która obsługuje nasz magazyn części w Strykowie, dostarczała zamówienia do polskich serwisów za pomocą eActrosa 400. Ten przeprowadzony w warunkach zimowych test normalnej eksploatacji pokazał, że pokonując trasę liczącą ok. 760 km, pojazd radzi sobie bez najmniejszych problemów z tego typu zadaniami. Już niebawem także, bo do końca roku 2026, wszystkie dostawy do naszych fabryk będą realizowane zeroemisyjnie.

Customer Service & Parts: wsparcie w trudnych czasach

Poziom sprzedaży nowych pojazdów zależy od bieżącej sytuacji rynkowej i podlega okresowym wahaniom, natomiast działalność w zakresie serwisu i sprzedaży części zamiennych powinna w trudniejszych okresach zapewniać stabilność biznesu u naszych autoryzowanych partnerów w sieci dealerskiej – mówi Łukasz Wojnar, szef Customer Service & Parts Daimler Truck Polska. W okresie gorszej koniunktury firmy transportowe bardziej niż kiedykolwiek dążą do optymalizacji kosztowej w codziennym funkcjonowaniu swoich flot, co odczuwane było także w naszych serwisach.

Staramy się jednak przekonywać naszych klientów, że oszczędzanie w tym obszarze może być pozorne i to się udało: w 2024 roku odnotowaliśmy solidny wzrost sprzedaży naszych oryginalnych części o 12 proc. W pewnym stopniu przyczyniła się do tego konieczność wymiany tachografów – dzięki tej usłudze i korzystnej ofercie mieliśmy szansę przyciągnąć klientów do naszej sieci i przekonać, że korzystanie z profesjonalnych usług to dobra inwestycja.

Sieć serwisowa i dealerska Daimler Truck Polska należy do najnowocześniejszych w Europie, ale cały czas się rozwija – zgodnie z zapotrzebowaniem rynku i lokalnych uwarunkowań. Stąd w 2024 powstały trzy kolejne obiekty różnej wielkości. Największą inwestycją była uruchomiona w lutym stacja Daimler Truck Retail Polska w Rudzie Śląskiej – nowoczesna placówka zlokalizowana pomiędzy autostradą A4 a Drogową Trasą Średnicową N-S, z doskonale wyposażonym serwisem, w pełni przygotowana do obsługi także pojazdów elektrycznych.

Drugim dużym obiektem, oferującym kompleksową profesjonalną obsługę ciężarówek Mercedes-Benz Trucks, który pojawił się w naszej sieci, jest należąca do międzynarodowej firmy HT Trucks & Parts stacja w Żarskiej Wsi koło Zgorzelca – mówi Łukasz Wojnar. – Z kolei jesienią nasz wieloletni partner, firma BTC Czapka uruchomiła swój nowy obiekt w Żorach. W tym roku planujemy otwarcie kolejnych lokalizacji: firmy EWT w Tomaszowie Mazowieckim, Sobiesław Zasada Automotive w krakowskiej Nowej Hucie oraz SM Truck w Pilznie.

W nowy rok z nowym Actrosem L z ProCabin

Rynek transportowy w 2024 borykał się z dużymi trudnościami, ale zmiany, jakie to wymusiło na przewoźnikach, powinny przynieść poprawę wyników w 2025.

Oczywiście wiele będzie zależało od sytuacji geopolitycznej i stanu gospodarki niemieckiej, ale zauważamy, że stawki pomału idą w górę, a jednocześnie trwa konsolidacja rynku – spodziewamy się, że jeśli rynek lekko wzrośnie albo nawet ustabilizuje się na poziomie 2024, czyli tort będzie podobnej wielkości, to liczba gości przy stole w biegu roku 2025 będzie mniejsza – mówi Piotrek Urban. – To oznacza także wzrost profesjonalizacji usług transportowych. Trend na rynku idzie w kierunku silnych średnich i dużych firm, które jednocześnie będą już myśleć o odświeżeniu taboru i są w stanie stawić czoła wyzwaniom tej dekady: cyfryzacja i transformacja.  Wielu przewoźników odkładało tę decyzję i przedłużało leasingi najpierw ze względu na niską podaż, a później w wyniku kryzysu w branży. Teraz nadchodzi moment, kiedy firmy zaczną wymieniać floty, a dla nas to oznacza dużą szansę, ponieważ wprowadzamy na rynek nowego Actrosa L z ProCabin, ciągnik, który zapewnia bardzo wysoki poziom TCO (total cost of ownership) i przyniesie naszym klientom duże oszczędności w kosztach eksploatacji.

Nowy Actros L, zaprezentowany na IAA w Hanowerze, udowadnia mocną pozycję Mercedes-Benz Trucks jako lidera innowacji.

Wiele rozwiązań, takich jak np. MirrorCam, które wprowadzaliśmy kilka lat temu, dziś znajdują naśladowców, co widzieliśmy na stoiskach konkurencji na IAA – mówi Igor Kaczorkiewicz. – My mieliśmy czas, by dopracować i udoskonalić innowacje, które znalazły się w Actrosie L: np. system Active Brake Assist 6 pozwala w razie wykrycia pieszego lub rowerzysty zatrzymać całkowicie pojazd nawet przy prędkości 60 km/h. Pojazd otrzymał też nową skrzynię biegów G291-12 i trzecią generację silnika OM471, które w połączeniu z ProCabin pozwalają oszczędzić do 8% kosztów zużycia paliwa – w zależności od rodzaju transportu może to oznaczać ok. 2 litrów paliwa/100 km. Dodatkowo nowy Actros L oferuje wyjątkowy poziom wyposażenia w systemy wspierające kierowcę i rozwiązania poprawiające komfort, które odciążają go w tej trudnej pracy. Dlatego jeśli chodzi o rozwój produktu, jego zaawansowanie, możemy z pełnym przekonaniem powiedzieć, że wyprzedzamy konkurencję.

Z potencjałem nowego Actrosa L z ProCabin, klienci, tak jak w poprzednich latach, będą mogli zapoznać się osobiście dzięki piątej już kampanii ShowTruck.

Podobnie jak w przypadku wcześniejszych wersji, w 2025 roku 75 egzemplarzy tego pojazdu trafi do naszych dealerów do dyspozycji klientów – mówi Igor Kaczorkiewicz. – Co więcej, w tym roku przewidujemy utworzenie ligi kierowców: będą mogli rywalizować o najniższy wynik spalania. Trójka najlepszych w nagrodę otrzyma wycieczkę do naszej fabryki w Wōrth, największego na świecie zakładu produkującego ciężarówki.

Mimo trudnego roku, mając w portfolio nowego Actrosa L z ProCabin oraz eActrosa 600 wraz z kompleksowym pakietem atrakcyjnych usług, patrzymy z optymizmem w najbliższą przyszłość – polscy przewoźnicy mogą na nas liczyć: mamy najlepsze narzędzia, by wspierać ich biznes w każdym obszarze – podkreśla Przemysław Rajewski.

 

Źródło: Daimler Truck Polska

TAG: Actrosa L, Daimler Truck, Daimler Truck Polska, eActros 600, elektromobilność, International Truck of the Year 2025, ProCabin

Co możesz jeszcze przeczytać

Master Truck Show cz.7 | Na Osi 1050
Radosna twórczość nie ustaje
Radosna twórczość nie ustaje
Pierwszy w Polsce elektryczny ciągnik Scania w firmie Schavemaker

Najczęściej czytane

  • BAUMA 2025,odwiedziny w jednostce OSPi w muzeum WENA | ODCINEK Na Osi 1136

    W 1136 odcinku Na Osi odwiedziny w jednostce OS...
  • MAN TGE Next Level 4×4 “Made in Poland”

    W dniach 26-29 maja 2025 roku firma MAN Truck &...
  • Trucker Club ODCINEK 12/2025

    W 12 odcinku Trucker Clubu 5 część relacji z Ma...
  • Truck Story: Iveco Massif | Na Osi 1135

    W cyklu Truck Story opowieść o Iveco Massif. M...
  • Nie zabijaj, nie daj się zabić: Na drodze też czasami jest dziko | Na Osi 1135

    Analiza wypadku: Na drodze też czasami jest dzi...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP