NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • DAF zabudowany… historycznym i międzynarodowym doświadczeniem

DAF zabudowany… historycznym i międzynarodowym doświadczeniem

piątek, 17 maj 2024 / Opublikowane w All

DAF zabudowany… historycznym i międzynarodowym doświadczeniem

Obecnie różnorodne, nierzadko jedyne w swoim rodzaju, zabudowy oparte na podwoziach marki DAF pracują na całym świecie – od Australii, przez RPA, po kraje europejskie. Jest wiele powodów, dla których DAF-y są tak popularne wśród zabudowców i usługodawców. Jednym z nich jest historia marki i wizja, jaką od początku realizował jej założyciel.

Hub van Doorne i jego brat Wim początkowo zajmowali się kuciem i spawaniem, a także naprawami pojazdów. Globalny kryzys gospodarczy w latach 30. XX w. zainspirował braci do inwestycji i rozbudowy swojego biznesu. Warsztat przekształcił się w niewielkiego producenta przyczep, które od początku wyróżniały się lekką i sztywną konstrukcją. To kluczowa cecha dla każdego pojazdu ciężarowego. Niska masa własna nie tylko pozwala więcej przewieźć, ale także zamontować cięższą i bardziej złożoną zabudowę.

Innowacje od początku

Założyciel marki DAF już w latach 30. wymyślał i wdrażał specjalistyczne rozwiązania i to nie tylko w swoich produktach. Jednym z przykładów było Trado. To zestaw do konwersji dwuosiowej ciężarówki 4×2 na wersję 6×4 i to w zaledwie pięć godzin. Konstrukcja była uniwersalna – montaż dodatkowej osi możliwy był zarówno za, jaki przed oryginalną osią napędową. Rozwiązanie pozwalało w prosty sposób przystosować pojazd do jazdy w terenie, co było szczególnie istotne w kontekście zbliżającej się wojny. Ten układ napędowy stosowano również w holenderskim samochodzie opancerzonym M39. Kolejną innowacją, która w zasadzie zapoczątkowała transport intermodalny, była przyczepa przystosowana do łatwego załadunku i rozładunku kontenerów kolejowych oraz dostarczania ich w miejsca, gdzie nie docierała kolej.

Dla wojska, dla telewizji

W powojennym świecie samochody ciężarowe były towarem deficytowym, więc i w tym przypadku van Doorne wyszedł naprzeciw potrzebom rynku i uruchomił produkcję ciężarówek, stopniowo zwiększając udział własnych komponentów i podzespołów, w tym kabin i jednostek napędowych. Holenderska marka kontynuowała również dostarczanie wojsku ciężarówek ze specjalistycznymi zabudowami. Takim modelem był DAF YA126 – wszechstronna konstrukcja z DMC 4,4t, na której budowano karetki, warianty wojskowe, a nawet samochody pożarnicze. Możliwości szybkiego montowania specjalistycznych zabudów na DAF-ach pokazano światu m.in. podczas Tour de France 1973. Ciężarówki z Eindhoven były wykorzystywane do obsługi słynnego wyścigu, więc miały dość nietypowe zabudowy, np. do przewozu dużej liczby płotków i innych wygrodzeń, podnośniki dla operatorów kamer czy też platformy z podestami dla kamerzystów, pozwalające podążać za poszczególnymi zawodnikami czy peletonem. Do specjalistycznych zastosowań wykorzystywano również dostawcze DAF-y, a konkretnie duże furgony 400, które na Wyspach Brytyjskich były masowo wykorzystywane jako karetki pogotowia. Obecnie podwozia DAF również są wykorzystywane jako specjalistyczne pojazdy ratownictwa medycznego. Takim egzemplarzem dysponuje np. jednostka z Wuppertalu w Niemczech.

Cyfrowo, sprawnie, niezawodnie

W kolejnych dekadach inżynierowie DAF-a konsekwentnie dążyli do uproszczenia i przyspieszenia procesu zabudowy podwozi. Jednym z ważniejszych osiągnięć było wdrożenie systemu CAN dla zabudowców. Układ pozwolił na znaczące zredukowanie liczby połączeń elektrycznych między podwoziem i zabudową. Redukcja okablowania i liczby złącz miało również wpływ na zmniejszenie ryzyka ew. awarii, a także ułatwiło diagnozowanie i usuwanie usterek. Wraz z ułatwianiem pracy zabudowcom, DAF rozwijał PACCAR Body – fabryczny program, który pozwalał klientom odebrać od dealera podwozie z gotową do użytku zabudową. Ta oferta szybko zyskała uznanie zarówno wśród mniejszych przewoźników, jak i dużych firm takich, jak Royal Mail. Między 2007 a 2020 rokiem królewska poczta odebrała aż 5 tys. DAF-ów z gotowymi zabudowami, a łącznie na brytyjskim rynku dostarczono 10 tys. samochodów z programu PACCAR Body.

Szybko, szybciej, DAF

O tym, jak sprawnie może przebiegać wykonanie nawet bardzo specjalistycznej zabudowy na podwoziu DAF, świadczy przypadek realizacji dla NHS Blood and Transplant – agencji brytyjskiej służby zdrowia zajmującej się krwiodawstwem i transplantologią. Po wybuchu pandemii COVID-19 jednostka potrzebowała osiem dodatkowych ciężarówek wykorzystywanych m.in. do transportu i badania osocza krwi ozdrowieńców, które miało pomagać w leczeniu zakażonych. Dzięki wysiłkowi brytyjskiego importera marki, jednego z dealerów, dostawców podzespołów i wykonawcy zabudowy, samochody były gotowe w ciągu dwóch tygodni od złożenia zamówienia! Osiągnięto to pomimo problemów kadrowych, wywołanych m.in. zachorowaniami na COVID-19.

Jestem pod wrażeniem tego, jak szybko odpowiedziano na nasze potrzeby. DAF i dostawcy wykorzystali całą swoją wiedzę, doświadczenie, zasoby i możliwości w sytuacji kiedy najbardziej potrzebowaliśmy ich zaangażowania – ocenił John Lowden, menedżer floty NHSBT.

Zabudowa online

Kolejnym krokiem milowym było wdrożenie szczegółowych instrukcji dla zabudowców, a następnie – uruchomienie portalu DAF BodyBuilder Information. Witryna zawiera niezbędny zestaw narzędzi online, który umożliwia sprawne tworzenie projektów zabudów. Wystarczy wczytać numer zamówienia lub pojazdu, aby uzyskać dostęp do pełnej specyfikacji technicznej pojazdu, zgodnie ze wskazaniami klienta, a także dokładnych informacji 2D i 3D. Po kilku latach BBI przeszedł spory lifting. Dodano więcej szczegółowych rysunków, arkuszy specyfikacji oraz rysunków CAD podzespołów. Poprawiona wyszukiwarka przyspieszyła odnajdywanie potrzebnych materiałów, np. rysunków, plików CAD czy modeli 3D, dzięki którym można klientom prezentować wizualizacje gotowego pojazdu.

DAF w akcji

Wiodące przygotowanie DAF-ów do montażu różnorodnych zabudów potwierdza także to, w jak wielu miejscach na świecie te samochody są używane do realizacji zadań komunalnych. Co ciekawe są to lokalizacje, w których występują skrajnie różne warunki, np. gorące australijskie Perth i Szetlandy, gdzie zimy są długie i zimne, lato krótkie i upalne, a powietrze – bardzo wilgotne

Po australijskim Interiorze, między osadami oddalonymi o wiele kilometrów od większych ośrodków miejskich jeździ specjalistyczny zestaw z dwiema naczepami i ciągnikiem DAF (DMC 58t). Pojazd to pierwszy w Australii mobilne laboratorium do badania płuc i układu krążenia. Pojazd pozwala na zbadanie m.in. grup zawodowych szczególnie narażonych na schodzenia tych organów. Dla wielu z nich dotarcie do najbliższego ośrodka medycznego, gdzie mogą wykonać takie badania oznacza kilkaset kilometrów jazdy, a DAF przywozi sprzęt i lekarzy prosto pod ich zakład pracy czy do miejsca zamieszkania.

Z kolei w serbskim Belgradzie DAF-y stanowią połowę, liczącej 200 pojazdów floty miejscowego przedsiębiorstwa komunalnego. Tylko w 2020 roku do użytku w Belgradzie i okolicach weszły 44 DAF-y z gotowymi zabudowami. Oprócz walorów samej ciężarówki, kluczowe było właśnie to, że miejscowy dealer dostarczył kompletne, gotowe do użytku samochody – z zabudowami i niezbędnym wyposażeniem.

Na australijskim rynku można znaleźć także wiele innych ciekawostek. Na przykład największa w kraju pompa do betonu zamontowana na czteroosiowym DAF-ie CF85, albo specjalistyczna zabudowa do mieszania, przygotowywania i wtłaczania płynnych materiałów wybuchowych wykorzystywana w przemyśle górniczym. Bazą dla tej realizacji był z kolei DAF CF75.

Z DAF-ów CF 410 FA z napędem 4×4 korzysta policja z Saksonii w Niemczech. Na terenie tego landu pracują trzy takie pojazdy służące jako mobilne punkty dowodzenia, samochody do przewozu cennych dowodów czy zaplecze dla policjantów. Co więcej, te DAF-y są także przystosowane do rozpędzania zamieszek.

Gdzie jeszcze DAF-y służą realizacji potrzeb mieszkańców? Długo by wymieniać, bo ciężarówki z Eindhoven pracują m.in. w Wolfsburgu, wielu brytyjskich hrabstwach, np. Norfolk czy Gloucestershire, ale też w Ramli, Jerozolimie (Izrael) oraz w Libanie. Poza Wielką Brytanią komunalne DAF-y najczęściej można spotkać w holenderskich miejscowościach. W Belgradzie służą nie tylko do oczyszczania miasta, lecz także do utrzymania i napraw sieci wodociągowej. Podobne zadania realizują na Malcie. Na liście miast, w których DAF-y pracują są również Tuluza, Vlore (Macedonia), Lousada (Portugalia), Tunis, Hradec Kralove, Dundee (Szkocja), Bukareszt, Dublin, Edynburg a nawet Melbourne.

 

Źródło: DAF Trucks Polska

TAG: DAF, daf na świecie, DAF Trucks, DAF Trucks Polska, flota daf, podwozia marki DAF, zabudowa dafa, zabudowany daf, zabudowy dafa

Co możesz jeszcze przeczytać

Przewozy intermodalne i MAN TGE dla służb | ZAJAWKA Na Osi 1133
Rok 2020 oczami INELO
Rok 2020 oczami INELO
Używana Scania R 540 8×2 i Truck Story: Scania R 480 Topline | ODCINEK Na Osi 1113

Najczęściej czytane

  • Truck Story: kilka spostrzeżeń o Astrze | Na Osi 1140

    Truck Story: kilka spostrzeżeń o Astrze. Materi...
  • Nie zabijaj, nie daj się zabić: tańczący Defender | Na Osi 1140

    Nie zabijaj, nie daj się zabić: tańczący Defend...
  • Niewłaściwa obsługa tachografu | Na Osi 1140

    Niewłaściwa obsługa tachografu. Materiał pochod...
  • Bauma część 5: zrobotyzowane koparki | Na Osi 1140

    Bauma część 5: zrobotyzowane koparki. Materiał ...
  • Volvo Trucks Polska przekazuje rekordową partię Volvo FH Aero firmie SIS Trans.

    Volvo Trucks Polska zrealizowało największe w t...

Archiwum

  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP