DAF XDC Construction – Off Road
Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze firma DAF przedstawia zupełnie nową gamę nowoczesnych pojazdów specjalistycznych i dystrybucyjnych. Modele z serii XD i XDC nowej generacji wyznaczają nowe standardy pod względem jakości, bezpieczeństwa, wydajności i komfortu pracy kierowcy. Produkcja rozpocznie się jesienią tego roku, a w 2023 roku na rynek trafią wersje elektryczne z zasilaniem akumulatorowym o zerowej emisji.
- DNA najlepszych w branży modeli DAF XF, XG i XG+ — teraz dostępne także w segmencie transportu specjalistycznego i dystrybucji
- Wszechstronność najwyższej klasy
- Pełna gama modeli XD i XDC spełniających potrzeby klientów
- Nowe pojazdy XDC do zastosowań specjalistycznych i budowlanych
- Wyjątkowa stylistyka zewnętrzna z solidnym zderzakiem i odpornym grillem
- Duży kąt natarcia oraz duży prześwit pod podwoziem
- Nowy standard bezpieczeństwa
- Duża przednia szyba i szyby boczne z bardzo nisko umieszczonymi krawędziami dolnymi
- Nisko umieszczona kabina
- Nowa deska rozdzielcza w wersji Vision
- Okno widoku na krawężnik w połączeniu ze składanym fotelem pasażera
- Systemy DAF Digital Vision, DAF Corner View, DAF City Turn Assist
- Nowy standard wydajności
- Najlepsza aerodynamika w branży
- Nowy silnik PACCAR MX-11 (od 220 kW/300 KM do 330 kW/450 KM)
- Nowa zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon w wyposażeniu standardowym
- Rozwiązania niezwykle przyjazne dla wytwórców zabudów
- Nowy standard komfortu kierowcy
- Doskonały dostęp do kabiny
- Wyjątkowy zakres regulacji foteli i kierownicy
- Przestronne kabiny Day, Sleeper i Sleeper High
- W pełni cyfrowa deska rozdzielcza z konfigurowalnymi wyświetlaczami
- Znakomity komfort snu
- Doskonałe właściwości jezdne i sterowność
- Pełna gotowość na przyszłe wyzwania
- Wersje elektryczne z zasilaniem akumulatorowym, z szeroką gamą silników elektrycznych i pakietów akumulatorów
- Moc od 170 kW (230 KM) do 330 kW (480 KM)
- Wydajne zestawy akumulatorów dostępne w 2, 3, 4 lub 5 pakietach bateryjnych
- Zasięg przy zerowej emisji wynosi od 200 do ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu
- Rozpoczęcie produkcji jesienią 2022 r.
Pojazdy XD i XDC Nowej Generacji DAF do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych są blisko spokrewnione z wielokrotnie nagradzanymi długodystansowymi ciężarówkami XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2022”. Wyjątkowe cechy, takie jak optymalna aerodynamika, wydajne układy napędowe, doskonała pozycja kierowcy oraz najwyższej klasy spasowanie i wykończenie, trafiły teraz także do segmentów transportu specjalistycznego i dystrybucji.
Nowe, najlepsze w branży modele XD i XDC wyróżniają się wszechstronnością, szerokim wyborem konfiguracji osi i układu napędowego oraz bardzo komfortowymi wariantami kabin.
Modele XDC z 2, 3 lub 4 osiami do celów specjalistycznych i zastosowań budowlanych będą dostępne z napędem na jedną lub dwie osie i przystosowane do pracy w najtrudniejszych warunkach. Te wytrzymałe pojazdy ciężarowe mają duży kąt natarcia (25o) i duży prześwit pod podwoziem (33–39 cm), a ich wyjątkowa stylistyka zewnętrzna obejmuje solidny zderzak i odporny wlot powietrza oraz stalową osłonę chłodnicy. Zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon jest dostępna ze specjalnymi ustawieniami oprogramowania, które zarówno na drodze, jak i w terenie zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne.
DAF XD Interior – Kerb View Window and Folded Seat
Nowy standard bezpieczeństwa
Atrakcyjne kabiny modeli XD i XDC Nowej Generacji DAF są wyposażone w dużą szybę przednią i duże okna boczne z bardzo nisko umieszczoną dolną krawędzią, co zapewnia najlepszą w tej klasie widoczność bezpośrednią. Uzyskano to w połączeniu z niskim położeniem kabiny (17 cm niżej niż w XF nowej generacji) i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która opada w kierunku przedniej szyby po stronie pasażera. Opcjonalnie dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu ze składanym fotelem pasażera umożliwia niezakłóconą obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się obok pojazdu po stronie pasażera.
W celu uzyskania najlepszej w klasie widoczności pośredniej modele XD i XDC Nowej Generacji DAF można wyposażyć w system DAF Digital Vision, który zastępuje lusterka główne i szerokokątne. Doskonały system DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 stopni wokół słupka A kabiny po stronie pasażera.
Pojazdy wyposażono także w system DAF City Turn Assist, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy, informując kierowców za pomocą ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych, gdy inni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści, samochody i motocykle, znajdą się w martwej strefie po stronie pasażera.
Podobnie jak modele XF, XG i XG+ Nowej Generacji DAF, nowe, światowej klasy pojazdy do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych charakteryzują się doskonałą ergonomią dzięki filozofii DAF „Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Obsługa wszystkich funkcji związanych z jazdą odbywa się za pomocą kierownicy oraz dźwigni sterujących na jej kolumnie. Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem odbywa się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy.
Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, standardowo we wszystkich wersjach XD i XDC montowane jest oświetlenie zewnętrzne LED zapewniające najlepszą możliwą widoczność. Ponadto dostępna jest pełna gama zaawansowanych rozwiązań wspomagających kierowcę, takich jak układ AEBS najnowszej generacji, nowy hamulec przyczepy przy niskiej prędkości i hamulec postojowy ze wspomaganiem.
AF XD Interior – Overview Sleeper High Cab
Nowy standard wydajności
Dzięki doskonałej aerodynamice kabiny, która łączy te modele ze światowej klasy pojazdami XF, XG i XG+ Nowej Generacji DAF, udało się uzyskać najniższe w tej klasie pojazdów zużycie paliwa i niską emisję CO2. Zastosowanie szyby przedniej o dużym promieniu krzywizny, optymalnego uszczelnienia łączeń elementów kabiny, kamer cyfrowych zamiast lusterek oraz zapewnienie doskonałego przepływu powietrza do silnika i pod kabiną pozwala na wprowadzenie nowego standardu wydajności także w segmencie dystrybucji i transportu specjalistycznego.
Dzięki nowemu układowi napędowemu z nowym silnikiem PACCAR MX-11, zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon w standardzie, inteligentnym układem oczyszczania spalin i innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie osi tylnej pojazdy zapewniają również najlepszą na rynku wydajność. System DAF Connect do zarządzania flotą pozwala zaoszczędzić czas dzięki zdalnym aktualizacjom oprogramowania.
Szeroki wybór przystawek odbioru mocy, modułów mocowania zabudowy oraz złączy ułatwia pracę wytwórcom zabudów. Elastyczność w zakresie aranżacji układu elementów podwozia, takich jak EAS, akumulator oraz zbiornik płynu AdBlue® i zbiorników paliwa, poszerza jeszcze te możliwości, umożliwiając uzyskanie optymalnej wydajności.
DAF XD Interior – Excellent Direct and Indirect View
Nowy standard komfortu kierowcy
Modele XD i XDC Nowej Generacji DAF zapewniają wyższy poziom komfortu kierowcom ciężarówek z segmentu dystrybucji i transportu użytkowego.
Dzięki wyposażeniu większości wersji dystrybucyjnych w zaledwie dwa schodki i kierownicę, którą na czas parkowania można ustawić w pozycji pionowej, zapewniono bezkonkurencyjny w tej klasie dostęp do kabiny. Zakres regulacji foteli i kierownicy nie ma sobie równych — podobnie jak przestronność kabiny, której kubatura sięga 10 m3 w przypadku wersji Sleeper High Cab. Kabina Day Cab ma standardowo powiększoną przestrzeń wewnętrzną zapewniającą kierowcy najwyższy komfort i dużo miejsca w schowkach. Jako wyposażenie fabryczne można zamówić trzeci fotel lub dużą lodówkę.
Nowe modele XD i XDC otrzymały tę samą efektowną deskę rozdzielczą, co nowe modele XF, XG i XG+. Jest ona wyposażona między innymi w całkowicie cyfrowy wyświetlacz. Jego dużą powierzchnię o przekątnej 12 cali można dostosować do osobistych preferencji kierowcy. Do obsługi opcjonalnej nawigacji DAF i szerokiej gamy systemów informacyjno-rozrywkowych DAF dostępny jest również bardzo czuły dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala.
W celu zapewnienia komfortowego snu leżanki w kabinie Sleeper oraz Sleeper High pojazdów DAF XD i XDC mają długość nie mniejszą niż 2220 mm i szerokość do 750 mm. W modelach DAF XF, XG i XG+ dostępny jest dodatkowy materac o grubości 50 mm zapewniający najwyższy komfort wypoczynku.
W wyniku zastosowania całkowicie nowej konstrukcji przedniej części podwozia, nowego zawieszenia kabiny i nowego zawieszenia tylnej osi uzyskano doskonałe właściwości jezdne i komfort. W efekcie nowe modele XD i XDC to nie tylko spełnienie marzeń w zakresie warunków pracy i życia — to także czysta radość z jazdy.
Pełna gotowość na przyszłe wyzwania
Za sprawą ciężarówek XD nowej generacji DAF wykonuje krok w przyszłość branży dystrybucji i transportu użytkowego. Model XD Nowej Generacji DAF wyróżnia się jakością, bezpieczeństwem, wydajnością i poziomem komfortu kierowcy. Jednocześnie stanowi on całkowicie nową platformę, która umożliwia budowę pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi. W 2023 roku nowy model DAF XD będzie również dostępny z bateryjnym napędem elektrycznym. Te pojazdy o zerowej emisji będą wyposażone w silniki elektryczne o mocy od 170 kW (230 KM) do 350 kW (480 KM) oraz szeroką gamę zestawów akumulatorów o łącznej pojemności do 525 kW/h. W zależności od zastosowania zapewni to zasięg powyżej 500 kilometrów na zasilaniu elektrycznym.
Nowa generacja modeli z serii DAF XD i XDC stanowi najlepszy możliwy wybór zarówno dla operatorów transportowych, jak i kierowców. Nowa seria pojazdów ciężarowych DAF do zastosowań transportu specjalistycznego i dystrybucji wyróżnia się wszechstronnością i wyznacza nowe standardy jakości, bezpieczeństwa, wydajności i komfortu.
Produkcja nowej serii XD rozpocznie się jesienią 2022 r., a pojazdy XDC do zastosowań w branży budowlanej oraz pojazdy XD z bateryjnym napędem elektrycznym będą produkowane od 2023 r.
Hanower, 19 września, 2022 r.
Źródło: DAF Trucks Polska Sp. z o.o.