NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • CIEKAWOSTKI
  • Cyberprzestępcy są w stanie przejąć kontrolę nad autem czy hulajnogą, którą jedziemy…

Cyberprzestępcy są w stanie przejąć kontrolę nad autem czy hulajnogą, którą jedziemy…

niedziela, 05 maj 2019 / Opublikowane w CIEKAWOSTKI

Cyberprzestępcy są w stanie przejąć kontrolę nad autem czy hulajnogą, którą jedziemy…

Polskę ogarnął boom na tzw. współdzielone usługi transportowe. Coraz chętniej wynajmujemy na minuty auta, rowery, skutery i elektryczne hulajnogi. W samej Warszawie jest już 13 operatorów takich usług i około 12 tys. pojazdów, uruchamianych online przez aplikację – wynika z danych firmy Voom, specjalizującej się w ich wyszukiwaniu pisze moto.rp.pl.

Stroboskop transportowi cyberprzestępcy, branża TSl a bandyci11
Współdzielony transport, oprócz niewątpliwej wygody w podróżowaniu, może stanowić dla użytkowników zagrożenie. Eksperci wskazują, że na świecie odnotowano wiele przypadków hakowania tego typu pojazdów. Ich operatorzy nie chcą jednak komentować zagrożeń związanych z potencjalnymi atakami na ich flotę i jakość stosowanych zabezpieczeń cybernetycznych. Nieoficjalnie wskazują, że wiele aplikacji, które mamy na telefonach, jest narażonych na atak hakera. – Dziś każdy z nas jest prawie stale online i korzysta z różnych usług przez internet. To rodzi zagrożenia, które dotyczą nie tylko naszej branży – przekonuje przedstawiciel jednej z firm oferujących pojazdy na minuty.
Analitycy z Upstream Security przeprowadzili badania, z których wynika, że ataki hakerskie na środki transportu będą się nasilać, generując do 2023 r. – tylko w przypadku branży motoryzacyjnej – dodatkowe koszty rzędu 24 mld dol. Z danych firmy wynika, że cyberprzestępcy wzięli na celownik pojazdy, aby przejmować nad nimi kontrolę (27 proc.), kraść je (22 proc.) i pozyskiwać z nich różnego rodzaju dane (19 proc.).
Kilka dni temu na świecie głośno było o zhakowaniu hulajnóg Lime w Australii. Jednoślady firmy, obecnej też w Warszawie, Poznaniu czy Wrocławiu, zostały przez nieznanych sprawców przeprogramowane. W efekcie odtwarzały – zamiast ustalonych sygnałów dźwiękowych – obraźliwe dla użytkowników komunikaty. Lime zdecydował się zabrać hulajnogi z ulic Brisbane. Rzecznik firmy Nelson Savannah nie ukrywał rozczarowania włamaniem. – Osiem hulajnóg Lime zostało zhakowanych i wandale nagrali na oryginalnych plikach dźwiękowych pliki audio z nieodpowiednimi komunikatami – przyznał w rozmowie z „Brisbane Times”.
Historia z Australii, wbrew pozorom nie jest zabawna. Pokazuje bowiem, że cyberprzestępcy bez problemu są w stanie złamać zabezpieczenia stosowane w hulajnogach. W internecie zresztą jest wiele filmów pokazujących udane próby przejęcia kontroli nad pojazdami będącymi online.Udało się zhakować w ten sposób m.in. hulajnogi Xiaomi (serwis „The Verge” podaje, że takie jeździki używane są np. przez Bird, operatora hulajnóg, który również obecny jest w naszym kraju). W styczniu opisywane były przypadki, gdy „włamywacze” zdalnie przyspieszali lub hamowali jeździki. Z kolei w kwietniu serwis „Motherboard” podał, że haker o pseudonimie L&M dostał się do ponad 27 tys. kont iTrack i ProTrack (aplikacje do monitorowania pojazdów) i w efekcie mógł nie tylko śledzić położenie tysięcy samochodów, ale nawet zdalnie wyłączyć silnik w aucie jadącym z prędkością poniżej 20 km/h.
Systemy pełne luk
Na ubiegłorocznej konferencji Black Hat, dotyczącej cyberbezpieczeństwa, Charlie Miller i Chris Valasek (znani z badań nad hakowaniem samochodów i ze zorganizowanego przed czterema laty pokazu zdalnego ataku na jeepa cherokee), ostrzegali: współczesne auta są w coraz większym stopniu wypakowane elektroniką, a wektorem ataku na nie może być umieszczone pod maską oprogramowanie. Analitycy IHS Automotive szacują, że 20 proc. samochodów sprzedanych na świecie już w 2015 r. posiadało możliwość zdalnego wyłączenia hamulców. Eksperci Check Point alarmują, że liczba aut potencjalnie narażonych na takie ataki do 2020 r. może wzrosnąć do 150 mln.
Z kolei badacze z Kaspersky Lab w 2018 r. pod lupę wzięli kilkanaście aplikacji carsharingowych. Wykryli serię poważnych luk…. więcej czytaj TU
Źródło: moto.rp.pl

TAG: Aplikacje do wynajmu pojazdów, Auta, Cyberprzestępcy, Cyberprzestępczość, hakerzy, hulajnogi, transport

Co możesz jeszcze przeczytać

Tom-Tech: Luke, I am your DAF Vader!
Inteligentne tachografy
Moya życzy smacznego!

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP