NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • Będziesz musiał (!) jechać powoli…Nowość o trudnych do wyobrażenia skutkach.

Będziesz musiał (!) jechać powoli…Nowość o trudnych do wyobrażenia skutkach.

sobota, 23 luty 2019 / Opublikowane w All

Będziesz musiał (!) jechać powoli…Nowość o trudnych do wyobrażenia skutkach.

Jesteś kierowcą, lubisz jeździć dynamicznie, nie oszczędzając pedału gazu? Powinieneś zatem uważnie śledzić doniesienia z Parlamentu Europejskiego. 21 lutego, miała zebrać się tam Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, by zdecydować o nowych standardach bezpieczeństwa, którym będą musiały sprostać produkowane samochody osobowe. Jedno z proponowanych rozwiązań może oznaczać rewolucję o trudnych do wyobrażenia skutkach pisze interia.pl

cofanie liczników20
Owo rozwiązanie to obowiązek instalowania w autach inteligentnych tempomatów, oznaczanych anglojęzycznym skrótem ISA (Intelligent Speed Assistance). Ich zadaniem jest dopasowywanie prędkości pojazdu do limitów, obowiązujących na danym odcinku drogi.
Takie ograniczniki znajdziemy już teraz na listach wyposażenia, choć zazwyczaj opcjonalnego, niektórych fordów, volvo, peugeotów, mercedesów, hond czy citroenów. Pozostawiają one jednak kierowcom wybór: mogą z limiterów korzystać lub nie. Jeżeli wejdą w życie proponowane obecnie przepisy, możliwości samodzielnej dezaktywacji inteligentnego tempomatu już nie będzie.
Gdy system stwierdzi, że przekraczamy dozwoloną prędkość, przekaże nam stosowne ostrzeżenie, a jeżeli je zignorujemy, nie zdejmiemy nogi z gazu i nie zaczniemy hamować – samoczynnie spowolni pojazd przez chwilowe ograniczenie mocy silnika (bez użycia hamulców!). Zapewne z kilku lub kilkunasto sekundowym marginesem, by pozwolić na przykład na dokończenie manewru wyprzedzania.
Zdaniem ekspertów, doradzających urzędnikom Unii Europejskiej, wprowadzenie obowiązku instalowania ISA zaowocuje zmniejszeniem liczby wypadków drogowych w krajach UE o 30 proc., a liczby ofiar śmiertelnych o 20 proc. Cel jest więc szczytny, chociaż nie brakuje oczywiście wątpliwości.
Inteligentne tempomaty działają w oparciu o dane z GPS lub (i) kamer, odczytujących znaki drogowe. Konieczność montowania tych urządzeń zapewne podniesie ceny samochodów. Koszt kompletnego systemu ISA szacuje się na 186-249 euro. Pokładowe nawigacje będą musiały dysponować funkcją, umożliwiającą kontrolowanie i pokazywanie bieżącej sytuacji na drogach, co umożliwi limiterom reagowanie na ograniczenia prędkości wynikłe np. z remontów. Niezbędne też będzie stałe aktualizowanie map.
Testując samochody niejednokrotnie przekonaliśmy się, że błędy popełniają również systemy, korzystające z kamer. Na przykład sczytują znaki ustawione przy zjazdach z autostrady. Wyobraźcie sobie, że mijacie takie miejsce i nagle wasz samochód zwalnia, zupełnie niepotrzebnie, ze 140 do 60 kilometrów na godzinę, bo zadziałał inteligentny tempomat. Taka niespodzianka nie tylko irytuje, ale też zagraża bezpieczeństwu ruchu.
ISA będą obowiązkowo instalowane tylko w fabrycznie nowych samochodach. To zapewne zwiększy zainteresowanie autami… używanymi, pozbawionymi tego „udogodnienia”.
Według Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów(ETSC – Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu) 35-75 proc. kierowców na naszym kontynencie przekracza dopuszczalne prędkości. Codzienne obserwacje podpowiadają, że w Polsce ten odsetek jest znacznie wyższy. Ci, którzy mimo wszystko zdecydują się na zakup samochodu wyposażonego w ISA, będą musieli wykazać się olimpijskim spokojem i niebywałą odpornością na reakcje zmotoryzowanych współużytkowników dróg. Chyba, że skorzystają z pomocy speców, potrafiących trwale zdezaktywować inteligentnego asystenta. Można być bowiem pewnym, że tacy natychmiast się pojawią. Ciekawe, jak będzie nazywana podobna usługa w ogłoszeniach w Internecie? „Konfiguracja tempomatów. Wszystkie modele. Przystępne ceny.”?
Niewykluczone zresztą, że Bruksela, by zanadto nie drażnić zmotoryzowanej społeczności, wprowadzi okres przejściowy, w którym owszem, nowe samochody będą obligatoryjnie wyposażane w tempomat ISA, ale z możliwością jego wyłączenia przez kierowcę. A wtedy..
Źródło : interia.pl

TAG: Brexit, Bruksela, Inteligentne tempomaty, Intelligent Speed Assistance, Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, pedału gazu, prędkość

Co możesz jeszcze przeczytać

Tak prezentują się zwycięzcy: pojazdy użytkowe Daimler Truck AG zdobywają nagrody ETM Awards 2022 w ośmiu kategoriach
Wielton na Agro Show 2021, zmiany w przepisach i tuning w Truck Story [Na Osi 973]
Wielton na Agro Show 2021, zmiany w przepisach i tuning w Truck Story [Na Osi 973]
Trucker Club: Scania Wiedźmin firmy GoSped i zlot Jelcza | 02/2023
Trucker Club: Scania Wiedźmin firmy GoSped i zlot Jelcza | 02/2023

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP