NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?

Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?

wtorek, 06 maj 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Jak nie wpaść w pułapkę podatków i sprawnie odzyskać zwrot VAT i akcyzy w transporcie?

Choć procedura odzyskiwania zwrotu VAT lub akcyzy w transporcie drogowym jest trudnym i czasochłonnym procesem oraz wymaga dobrej znajomości lokalnych przepisów kraju, w którym przewoźnicy chcą ubiegać się o zwrot, to warto o to zadbać.

Dlaczego? Firmie transportowej może dostarczyć sporych korzyści finansowych. Już na samym zwrocie podatku od akcyzy można zyskać od około 0,17 gr do nawet 0,90 gr. za litr paliwa. Na przykład przy zakupie 1000 litrów oleju napędowego w Belgii przewoźnik może zaoszczędzić prawie 820 zł (około 192 euro) za jednorazowe tankowanie. Jak sprawnie odzyskiwać zwrot podatków VAT i akcyzy w transporcie i kto może się o to ubiegać? Na to pytanie odpowiada Karolina Styrcz, ekspertka Grupy Eurowag.

Zakręty na drodze do odzyskania zwrotu VAT i akcyzy w transporcie

Dużym wyzwaniem dla firm transportowych jest ubieganie się o zwrot podatku VAT za usługi lub towary, zakupione za granicą, jak np. paliwo, opłaty drogowe, parkowanie czy akcesoria samochodowe oraz akcyzy za zakup oleju napędowego. Cały proces jest dość skomplikowany, a to ze względu na złożoność procedur, czas rozpatrywania wniosku o zwrot, duże ryzyko popełnienia błędów w dokumentacji, niedochowania terminów na często pojawiające się wezwania czy barierę językową w nieodłącznej komunikacji z urzędami krajów zwrotu.

Jednym z kluczowych trudności w procedurze odzyskiwania podatku VAT i akcyzy jest konieczność stawienia czoła złożonym procedurom administracyjnym, które obowiązują odpowiednio w urzędach skarbowych i celnych, różnią się w zależności od państwa. Oznacza to, że firmy transportowe powinny wykazywać się dobrą znajomością lokalnych przepisów prawa, które trzeba na bieżąco monitorować z racji tego, że często się zmieniają. Co więcej, sam proces wiąże się z obowiązkiem spełnienia wielu kwestii formalnych, jak np. w przypadku zwrotu akcyzy, w zależności od kraju, należy dostarczyć pełną dokumentację pojazdów, w tym leasingowych wraz z tłumaczeniami przysięgłymi, uzyskać niezbędne zaświadczenia z różnych instytucji, przekazać szczegółowe informacje o flocie oraz wypełnić złożone formularze czy raporty. Procedurę odzyskiwania środków finansowych może również komplikować to, że komunikacja z zagranicznymi urzędami odbywa się wyłącznie w ich języku ojczystym, a więc dochodzi również wymóg znajomości języka narodowego danego państwa – komentuje Karolina Styrcz, TAX Refund Team Leader, Grupa Eurowag.

Ekspertka, Karolina Styrcz podkreśla również, że przy składaniu dokumentów należy wykazywać się dużą cierpliwością, ostrożnością i skrupulatnością, bo nawet najmniejsza pomyłka może powodować komplikacje w postępowaniu a nawet skutkować negatywnym rozpatrzeniem wniosku.

Wysokie ryzyko popełnienia błędów w dokumentacji jest kolejnym wyzwaniem dla firm transportowych. Nawet drobne nieścisłości mogą spowodować, że złożony wniosek zostanie odrzucony, dlatego też trzeba być bardzo precyzyjnym przy jego składaniu. Co więcej, odzyskiwanie środków od podatku trwa bardzo długo – średnio od 3 do 8 miesięcy, a w przypadku akcyzy może potrwać nawet 2 lata lub dłużej. Te wszystkie bariery sprawiają, że jest to nie lada wyzwanie organizacyjne dla większości przewoźników transportowych, którzy mogą nie mieć nawet odpowiedniej kadry wewnątrz firmy, która podjęłaby się tego zadania – dodaje Karolina Styrcz, Grupa Eurowag.

Kto może ubiegać się o zwrot środków?

Należy spełnić, kilka kluczowych warunków przy ubieganiu się o zwrot podatków w transporcie drogowym. W przypadku podatku od towarów czy usług (VAT), zakupionych za granicą, można otrzymać zwrot w sytuacji, gdy:

  • firma jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce lub w innym kraju UE,
  • nie ma siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w państwie, w którym przedsiębiorstwo dokonało zakupu towaru lub usługi,
  • przedsiębiorstwo nie zajmuje się wyłącznie sprzedażą zwolnioną z VAT ani nie korzysta ze zwolnienia VAT podmiotowego, co oznacza, że o zwrot nie mogą starać się te podmioty, które prowadzą wyłącznie działalność zwolnioną z VAT ze względu na określone czynności lub ze względu na niską wartość obrotów, która rocznie nie jest wyższa niż 200 tys. zł.

Przy zwrocie akcyzy od zakupu oleju napędowego przedsiębiorstwo powinno być oznaczone kodem działalności 4941, czyli prowadzić działalność związaną z transportem drogowym towarów lub zajmować się transportem lądowym pasażerskim (kod 4939). Dodatkowo, firma musi posiadać status czynnego podatnika VAT w państwie unijnym, w którym ma swoją siedzibę, a także nie może prowadzić działalności gospodarczej czy mieć swoje oficjalne przedstawicielstwa w miejscu, w którym ubiega się o zwrot środków finansowych. Istotnym wymogiem jest również fakt, że firmy nie mogą ubiegać się o odzyskanie pieniędzy z akcyzy w sytuacji, gdy korzystają z uniwersalnych kart paliwowych. Nie są one akceptowane. Oznacza to, że podmioty, chcące pozyskać zwrot podatku, powinny mieć karty paliwowe, przypisane do danych pojazdów.

Nie są to jedyne warunki, które należy spełnić przy odzyskiwaniu zwrotu podatku akcyzowego. Konieczne jest również posiadanie faktur za tankowanie oleju napędowego. Nie bez znaczenia jest również rodzaj pojazdu, który jest ściśle zdefiniowany przez przepisy. Wymaga się, by pojazd ciężarowy miał masę całkowitą, która wynosi co najmniej 7,5 tony. W przypadku autokarów i autobusów muszą być zakwalifikowane do kategorii M2 lub M3 i mieć więcej niż 8 miejsc siedzących. Warto zaznaczyć, że należy również spełnić wszystkie wymogi formalne, które są nakładane indywidualnie przez każdy kraj i mogą dotyczyć takich spraw, jak np. przedstawienia stałych dowodów rejestracyjnych pojazdów, umowę najmu lub leasingu czy dostarczenia tłumaczeń przysięgłych odpowiednich dokumentów – mówi Karolina Styrcz.

Jak odzyskać zwrot i ile można zaoszczędzić?

W procedurze zwrotu podatku VAT wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak faktury czy paragony wraz z wnioskiem należy złożyć do odpowiedniego urzędu podatkowego. Warto zaznaczyć, że zasady różnią się nieco dla firm w zależności od członkostwa kraju w UE.

Firmy zarejestrowane w Unii Europejskiej składają wniosek o zwrot VAT w krajowym urzędzie skarbowym, który następnie przekazuje dokumenty do właściwego organu podatkowego w kraju, w którym został zapłacony VAT. Z kolei przedsiębiorstwa spoza Wspólnoty Europejskiej przedstawiają niezbędne dokumenty już bezpośrednio do kraju, w którym został naliczony podatek, co pozwala uniknąć podwójnego opodatkowania. Należy zaznaczyć, że przy akcyzie procedura ta wygląda inaczej i polega na złożeniu wniosku do organu podatkowego danego państwa UE o zwrot części podatku akcyzowego, który został zawarty w cenie oleju napędowego. Stawka podatku jest oficjalnie ogłaszana przez urząd celny danego kraju i może się różnić w zależności od regionów w niektórych miejscach. Z kolei dokumentacja i warunki zwrotu są określane indywidualnie przez każde państwo członkowskie i mogą się między sobą mocno różnić – dodaje Karolina Styrcz.

Firmy transportowe mogą zaoszczędzić od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent na kosztach za granicą. Na przykład we Francji (z kodem 4941) za każdy litr paliwa można otrzymać refundację w wysokości 0,67 gr. (0,1575 euro), w Belgii kwota ta wynosi 0,80 gr (0,1924 euro), a we Włoszech można uzyskać najwięcej, bo już ponad 0,90 gr., czyli dokładnie 0,21418 euro plus odzyskać VAT, ze średnimi stawkami w wysokości 20 proc., z tych samych faktur jak również z pozostałych kosztów związanych z działalnością transportową.

Szybki i łatwy zwrot VAT i akcyzy – w jaki sposób?

Złożone procedury, skomplikowane przepisy czy długie terminy rozpatrzenia wniosków mogą powodować niechęć przedsiębiorców transportowych do podjęcia działań w tym zakresie. Niemniej jednak warto, bo wysiłek ten pomoże zredukować koszty, które jak wiemy stale rosną. Eurowag zajmuje się odzyskiwaniem zwrotu podatku VAT aż z 26 krajów Unii Europejskiej oraz z Wielkiej Brytanii i Norwegii. W przypadku podatku od akcyzy pomaga uzyskiwać go z 7 krajów, takich jak: Francja, Włochy, Belgia, Słowenia, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania. Co najważniejsze, dzięki odpowiedniej pomocy firmy mogą uzyskać refundację o wiele szybciej i łatwiej niż na własną rękę.

Przy wsparciu specjalistów firmy transportowe nie muszą znać wszystkich prawnych niuansów ani martwić się o przygotowanie dokumentów, które są niezbędne przy procedurze odzyskiwania środków finansowych. To my przejmujemy odpowiedzialność za dopełnienie wszystkich kwestii formalnych – od przygotowania dokumentacji, poprzez rejestrację w urzędzie skarbowym/celnym, aż po obsługę wniosku i zakończenia procesu zwrotu lub w razie konieczności jego apelacji. Odpowiadamy również za kontakt z właściwymi organami podatkowymi i doskonale orientujemy się w kwestiach prawnych, które obowiązują w poszczególnych krajach, dzięki czemu możemy całą procedurę przeprowadzić znacznie sprawniej. Warto dodać, że zwrot VAT i akcyzy przewoźnicy mogą otrzymać w formie prefinansowania w trybie przyspieszonym, które udostępniamy. Oznacza to, że nie muszą oni czekać na wypłatę środków z danego urzędu skarbowego czy celnego, bo zwrot ten finansujemy im w najbliższym cyklu fakturowania w procesie zwrotu VAT lub tuż po złożeniu wniosku przy zwrocie akcyzy, co jest dla nich szczególne istotne, bo ułatwia i przyspiesza cały proces – podsumowuje Karolina Styrcz z Grupy Eurowag.

 

Źródło: Eurowag

TAG: akcyza, eurowag, Grupa Eurowag, przewoźnik, towary zakupione za granicą, transport drogowy, zwrot podatku VAT, zwrot VAT

Co możesz jeszcze przeczytać

JAK ZARABIAĆ WIĘCEJ W BRANŻY TSL? – DARMOWA VIDEOKONFERENCJA
Program Na Osi odcinek nr 852 z 14 grudnia 2019
Ford i firma N+ wprowadzają do sprzedaży elektryczne rowery inspirowane Bronco i Mustangiem

Najczęściej czytane

  • Truckerskie Wesele | Na Osi 1140

    Truckerskie Wesele Faustyny i Kamila....
  • Na Osi ODCINEK 1140

    Bauma 2025 i zrobotyzowane koparki, ekspert o s...
  • Nowa wersja serwisu DAF Ready-to-Go już dostępna

    DAF Trucks ogłasza uruchomienie odświeżonego se...
  • Trucker Club ODCINEK 17/2025

    W 17 odcinku Trucker Clubu 10 część relacji z M...
  • Autotechnika Expo 2025: Inter Cars – innowacje, które zmieniają oblicze branży warsztatowej

    Największe stoisko, premierowe technologie i ro...

Archiwum

  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP