Producent samochodów ciężarowych i jeden z liderów na rynku przekąsek i napojów nawiązują strategiczne partnerstwo, które ma na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie. Pierwszym etapem projektu jest włączenie do floty PepsiCo elektrycznego ciągnika siodłowego Scania, który zastąpi pojazd spalinowy w codziennych przejazdach między zakładami firmy. To istotny etap pilotażu i testów na drodze do realizacji celów związanych z transformacją energetyczną floty i dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa ma na celu nie tylko zmniejszenie śladu węglowego, ale także przyczynienie się do szerszego wprowadzenia rozwiązań opartych na elektromobilności w branży logistycznej.
W Polsce niemal 70 proc. firm nie posiada w swoich flotach samochodów zeroemisyjnych, a tylko 43 proc. planuje ich wdrożenie w najbliższym czasie.[1] To poważne wyzwanie w kontekście globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. W odpowiedzi na ten problem, Scania i PepsiCo podejmują współpracę, która ma na celu stopniową elektryfikację floty transportowej. Pierwszy etap projektu zakłada, że elektryczny pojazd Scania zastąpi tradycyjny samochód ciężarowy w transporcie wewnętrznym, obsługując trasę pomiędzy zakładem PepsiCo w Tomaszowie Mazowieckim a magazynem centralnym firmy w Mszczonowie. Operatorem trasy i właścicielem pojazdu jest firma P.H.U.T „Trans-PLUS” Robert Słomka, Izabela Słomka, dostawca transportu dla PepsiCo. Pojazd został przygotowany w serwisie Scan-Partner Sp. z o.o. w Łodzi, u autoryzowanego dilera Scania, który odpowiadał za realizację kontraktu.
W dzisiejszych czasach troska o środowisko naturalne staje się jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm, które dążą do zrównoważonego wzrostu. W ramach realizacji strategii PepsiCo Positive, podejmujemy szereg działań mających na celu zmniejszenie wpływu naszej działalności na planetę. Nawiązując współpracę z firmą Scania Polska nie tylko elektryfikujemy naszą flotę i redukujemy emisję CO2, ale także podnosimy kwalifikacje i świadomość naszych pracowników w zakresie transformacji energetycznej w logistyce – komentuje Wojciech Osiadacz, Transport and Fleet Manager w PepsiCo Polska.
Współpraca obu firm stanowi istotny krok w stronę rozwoju transportu niezależnego od paliw kopalnych. Elektryczne rozwiązania oferowane przez Scania Polska odegrają kluczową rolę w tym procesie, wspierając sektor transportowy w przejściu na bardziej zrównoważoną mobilność.
W Scania uważamy, że dążenie do zrównoważonej mobilności wymaga współpracy na wielu poziomach. Gdy firmy, jak PepsiCo wspierają swoich partnerów transportowych w redukcji emisji, stają się motorem napędowym zmian w całej branży. Dzięki takiemu podejściu nasi partnerzy mogą szybciej rozwijać i wdrażać nowoczesne rozwiązania w zakresie e-mobilności, wspierając transformację sektora transportowego – komentuje Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności Scania Polska S.A.
Pilotaże, jak ten PepsiCo Polska i Scania Polska pozwalają na ocenę wydajności, zasięgu oraz wpływu na codzienną logistykę elektrycznych pojazdów ciężarowych w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Dzięki takim działaniom można lepiej dostosować infrastrukturę ładowania, zoptymalizować trasy oraz udoskonalić technologie związane z e-mobilnością. Projekty pilotażowe to także doskonała okazja do weryfikacji wyników analiz zasięgu, zużycia energii oraz wydajności infrastruktury ładowania, opartych na cyfrowych modelach zadań transportowych. Umożliwiają także identyfikację potencjalnych barier i wyzwań, co jest niezbędne do skutecznego wdrożenia zelektryfikowanych rozwiązań na szeroką skalę.
Partnerstwo między producentami, firmami korzystającymi z transportu i dostawcami transportu jest niezbędne, aby transformacja energetyczna w branży logistycznej mogła przebiegać płynnie. Pilotaże ciężarówek elektrycznych to krok w stronę zrównoważonego transportu, który przynosi korzyści zarówno dla biznesu, jak i środowiska. Dzięki współpracy kluczowych graczy rynkowych możliwe jest osiągnięcie ambitnych celów redukcji emisji dwutlenku węgla oraz budowanie bardziej efektywnego i ekologicznego systemu dostaw.
Źródło: Scania Polska