Pojazdy ciężarowe i autobusy Scania zostaną wyposażone w cyfrowy interfejs kierowcy, zaprojektowany w oparciu o elektroniczny system modułowy Scania, z dodatkowymi nowymi funkcjami bezpieczeństwa. Cyfrowy interfejs kierowcy to element nowych usług cyfrowych, łączących funkcje bezpieczeństwa i doświadczenia kierowcy.
Wprowadzenie tego rozwiązania stanowi istotną zmianę w ofercie Scania dla ekosystemu transportowego. To, czego nasi klienci doświadczą w pojazdach wyposażonych w cyfrowy interfejs kierowcy, to: odczuwalna zmiana w obszarze cyfryzacji, łączności i bezpieczeństwa. Wszystko sprowadza się do zapewnienia użytkownikowi wyjątkowych doświadczeń poprzez połączenie pojazdu Scania z naszymi cyfrowymi usługami i rozwiązaniami — mówi Stefan Dorski, starszy wiceprezes, dyrektor Scania Trucks.
Cyfrowy interfejs kierowcy został opracowany w oparciu o modułowy systemem Scania, w ramach dostarczania klientom cyfrowych rozwiązań transportowych dopasowanych do ich potrzeb. Występuje w różnych formach specyfikacyjnych, ale w oparciu o wspólną strukturę modułową. Jednocześnie zapewnia kompatybilność z innymi cyfrowymi rozwiązaniami Scania, takimi jak My Scania oraz Scania Driver App.
Cyfrowy interfejs kierowcy Scania zostanie wprowadzony w pojazdach ciężarowych (zdjęcie po lewej) oraz w autobusach Scania (zdjęcie po prawej) w 2024 roku. Będzie to istotna zmiana dla kierowców w zakresie doświadczenia z jazdy, ale także pierwsze z nowych rozwiązań dotyczących usług cyfrowych, oferujących nowe funkcje bezpieczeństwa.
Postrzegamy cyfrowy interfejs kierowcy Scania za kluczową część naszego nowego cyfrowego ekosystemu i narzędzie usprawniające pracę kierowców. Dzięki niej kierowcy uzyskają lepszy dostęp do istotnych informacji niezbędnych podczas prowadzenia pojazdu, a także wsparcie w wykonywaniu innych czynności, na przykład w czasie postoju za pośrednictwem aplikacji Scania Driver App i My Scania. Wszystkie te rozwiązania są ze sobą połączone i pozwalają na wygodna obsługę – mówi Stefan Dorski.
Wraz z wprowadzeniem GSR, od lipca 2024 r. w ciężkich pojazdach użytkowych będą obowiązywały nowe wymagania dotyczące funkcji bezpieczeństwa. Nowe przepisy, UNECE R155 i R156 będą miały również zastosowanie do kwestii cyberbezpieczeństwa. Scania opracowała nową architekturę rozwiązań cyfrowych, wspólną dla samochodów ciężarowych i autobusów. Nowa architektura umożliwia inteligentniejszą i szybszą komunikację, a także zapewnia wyższy poziom cyberbezpieczeństwa.
Nowe wymagania zbiegają się z ambicjami Scania w zakresie dostarczania architektury rozwiązań wspierających klientów na drodze do cyfryzacji. To kolejny poziom usług premium w branży transportowej, który będzie koncentrował się na funkcjonalnościach dostępnych w ramach sieci przesyłania informacji dotyczących pojazdu i działań wokół niego. Bezprzewodowe aktualizacje i inteligentne usługi na żądanie stworzą nowe możliwości dla klientów Scania i sprawią, że ich działania transportowe staną się bezpieczniejsze i bardziej opłacalne, wraz ze wzrostem dyspozycyjności i wydajności — dodaje Stefan Dorski.
Scania jest liderem w zakresie aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa w branży transportowej, oferując m.in. boczne kurtyny powietrzne chroniące przed skutkami dachowania. Firma poczyniła znaczne postępy zwłaszcza w obszarze aktywnych systemów bezpieczeństwa: z kamerami nowej generacji, radarami oraz czujnikami. Wprowadzenie nowych systemów bezpieczeństwa i ostrzegania kierowców przyczyni się do ograniczenia liczby wypadków w zatłoczonych i ciasnych środowiskach miejskich.
Rosną oczekiwania klientów dotyczące funkcji bezpieczeństwa w pojazdach, na co wpływa m.in. rozwój tego typu rozwiązań w pojazdach osobowych. Mogą one nie tylko przyczynić się do ratowania życia, ale także zwiększają produktywność, przy jednoczesnym zmniejszeniu stresu i obciążenia kierowców – mówi Stefan Dorski.
Właściciele pojazdów Scania będą mogli również korzystać z inteligentnych map do nawigacji oraz bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania dla pojazdów, co znacznie ograniczy potrzebę wizyt w serwisach. Cyfrowy interfejs kierowcy zastąpi obecne rozwiązania Scania i będzie dostępny do zamawiania w samochodach ciężarowych wyprodukowanych na początku 2024 r.
Źródło: Scania Polska S.A.