Stuttgart/Wörth.
Po wprowadzeniu na rynek eActrosa do ciężkiego transportu dystrybucyjnego w 2021 r., Mercedes-Benz Trucks konsekwentnie kontynuuje wprowadzanie kolejnych modeli z akumulatorowym napędem elektrycznym w roku bieżącym i w kolejnych latach. W ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w 2024 r. ma być gotowy do produkcji seryjnej model eActros LongHaul, osiągający zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora. Trwają już testy pierwszych prototypów tego 40-tonowego pojazdu, a w bieżącym roku konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks chcą przetestować elektryczną ciężarówkę na drogach publicznych. eActros LongHaul umożliwi ładowanie akumulatorów z dużą mocą – tzw. ładowanie megawatowe. Mercedes-Benz Trucks przygotowuje również kolejne warianty eActrosa – modele eActros 300 i eActros 400 – a już w lipcu z linii produkcyjnej fabryki w Wörth ma zjechać eEconic do zastosowań komunalnych, jako drugi w pełni elektryczny pojazd produkowany seryjnie. Mercedes-Benz Trucks postawił sobie za cel, aby najpóźniej do roku 2030 do ponad 50 procent zwiększyć w Europie udział nowych pojazdów neutralnych pod względem emisji CO2.
Chcąc jeszcze bardziej przybliżyć elektromobilność europejskim klientom użytkującym samochody ciężarowe, producent organizuje dla nich na początku czerwca kilkutygodniową imprezę w okolicach zakładu w Wörth. Podczas tego wydarzenia eksperci Mercedes-Benz Trucks zapoznają około tysiąca uczestników z najważniejszymi aspektami elektromobilności, od infrastruktury i usług po modele pojazdów elektrycznych. Ponadto klienci będą mieli możliwość odbycia jazd eActrosem 300 – na trudnych trasach i z realistycznym obciążeniem.
Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks stwierdziła: „Ogromne zainteresowanie naszą imprezą z pokazem praktycznym eActrosa w Wörth jest kolejnym dowodem na to, że elektromobilność cieszy się już popularnością wśród klientów. Klienci wysyłają w ten sposób wyraźny sygnał do wszystkich graczy, aby niezwłocznie, wspólnymi siłami wprowadzali na drogi coraz więcej elektrycznych samochodów ciężarowych, rozbudowywali infrastrukturę ładowania i doprowadzili do wyrównania kosztów”.
Współpraca partnerska w dziedzinie infrastruktury ładowania
W kwestiach związanych z ładowaniem pojazdów w bazach operacyjnych klientów Mercedes-Benz Trucks współpracuje z firmami Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Jeśli chodzi ładowanie na stacjach publicznych, Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group zawarły wiążące porozumienie o utworzeniu spółki joint venture. Przewiduje ono budowę i eksploatację w Europie publicznej sieci punktów ładowania o wysokiej mocy, przeznaczonej dla napędzanych akumulatorowo-elektrycznie ciężkich samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego i autobusów turystycznych. Sieć punktów ładowania tworzona przez strony umowy ma być dostępna dla europejskich operatorów flot w Europie niezależnie od marki.
Celem projektu „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym” (HoLa), realizowanego z udziałem Daimler Truck i pod patronatem VDA, jest zaprojektowanie, budowa i eksploatacja wybranej infrastruktury ładowania o wysokiej mocy dla akumulatorowo-elektrycznych pojazdów eksploatowanych w ciężarowym transporcie dalekobieżnym. W czterech lokalizacjach w Niemczech powstaną po dwa punkty ładowania z systemem ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System), które zostaną przetestowane w warunkach rzeczywistej eksploatacji. W projekt zaangażowani są również inni partnerzy konsorcyjni z sektora przemysłowego i naukowego.
Mercedes-Benz eEconic na targach IFAT
eEconic z akumulatorowym napędem elektrycznym świętuje swoją premierę targową 30 maja w Monachium, na targach IFAT – wiodących na świecie targach poświęconych gospodarce wodą, ściekami, odpadami i surowcami. W eksploatacji miejskiej we wczesnych godzinach porannych zaletą eEconica jest przede wszystkim niższy poziom emisji hałasu. Pod względem architektury pojazdu eEconic korzysta z zalet globalnej strategii platformowej Daimler Truck; układ napędowy tej niskopodłogowej ciężarówki bazuje konstrukcyjnie na samochodzie ciężarowym Mercedes-Benz eActros, który jest produkowany seryjnie od października 2021 r. Od maja 2022 r. firma FES Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH już wykorzystuje przedseryjnego eEconica do wywozu odpadów komunalnych we Frankfurcie nad Menem.
Druga generacja systemu MirrorCam dla eActrosa
Od kwietnia bieżącego roku Mercedes-Benz Trucks wyposaża pojazdy eActros w udoskonalony system MirrorCam drugiej generacji, oferujący ulepszenia zwłaszcza w zakresie wyświetlania obrazu i bezpieczeństwa. Jego wygląd zewnętrzny zwraca uwagę skróceniem obu ramion kamer o dziesięć centymetrów. W porównaniu z pierwszą generacją MirrorCam nowe wymiary mają m.in. tę zaletę, że ułatwiają kierowcy cofanie na wprost, bowiem perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego.
Nadrzędny cel: osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050
Daimler Truck wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Z linii produkcyjnej zjeżdżają już (odpowiednio od 2018 i 2021 roku) dwa modele pojazdów z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eCitaro i Mercedes-Benz eActros. Jeszcze w tym roku dołączą do nich Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter oraz Freightliner eCascadia, a w przygotowaniu są kolejne pojazdy o lokalnie zerowej emisji dwutlenku węgla. W drugiej połowie obecnej dekady przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swą ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050.
Źródło: Mercedes-Benz Trucks