Początek finalnej fazy testowej pojazdu Mercedes-Benz eEconic przed rozpoczęciem produkcji seryjnej: firma FES – Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH – we Frankfurcie nad Menem właśnie rozpoczyna eksploatację przedseryjnej elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz Special Trucks w systemie komunalnej zbiórki odpadów. Podczas briefingu prasowego w siedzibie głównej FES we Frankfurcie Bornheim dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks, oficjalnie przekazał pojazd Dirkowi Remmertowi, dyrektorowi technicznemu FES. eEconic napędzany wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów będzie miał swoją premierę targową 30 maja w Monachium, na targach IFAT – wiodących na świecie Międzynarodowych Targach Wody, Ścieków, Odpadów i Surowców. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na lato bieżącego roku.
Dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks stwierdził:
„Po pomyślnym zakończeniu serii testów wewnętrznych rozpoczynamy obecnie końcową fazę testową w praktycznej eksploatacji u klientów, poprzedzającą zbliżające się uruchomienie produkcji seryjnej. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że FES stawia na naszego eEconica, intensywnie testując go w eksploatacji komunalnej”.
Rosemarie Heilig, kierowniczka frankfurckiego decernatu ds. klimatu i przewodnicząca rady nadzorczej FES:
„Nie możemy już dłużej ignorować zmian klimatycznych, emisji hałasu i zanieczyszczeń pyłowych. Jako miasto musimy świecić przykładem i także w naszej miejskiej flocie pojazdów użytkowych stawiać na pojazdy niskoemisyjne. FES, jako partner miasta, wdraża przyjazną dla środowiska utylizację odpadów. Dzięki temu Frankfurt jest jednym z pierwszych miast w Niemczech, które konsekwentnie podąża w kierunku elektromobilności i redukcji szkodliwych emisji również w swoich pojazdach użytkowych”.
Dirk Remmert, dyrektor zarządzający FES:
„Jako przedsiębiorstwo komunalne zajmujące się utylizacją odpadów przyczyniamy się do wspólnego dobra naszego miasta i jego zrównoważonego rozwoju. Uważamy eEconica, przede wszystkim eksploatowanego jako śmieciarkę, za istotny element naszej strategii, ponieważ może on wykonywać swoje zadania cicho i bez lokalnej emisji CO2”.
Jest cichy i lokalnie nie emituje dwutlenku węgla – eEconic do ekologicznej eksploatacji w gospodarce komunalnej
Dopuszczalna masa całkowita eEconica wynosi 27 ton. Podobnie jak w eActrosie, przeznaczonym do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, jego technicznym sercem jest jednostka napędowa – oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Akumulatory eEconica składają się z trzech pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh[1] i pojemności użytkowej ok. 97 kWh[2] . Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW.
eEconic wyróżnia się cichą jazdą, a prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. W eksploatacji miejskiej we wczesnych godzinach porannych zaletą eEconica jest przede wszystkim niższy poziom emisji hałasu. Przy przewidującym stylu jazdy dochodzi możliwość odzyskiwania energii elektrycznej poprzez rekuperację – to ogromna korzyść, zwłaszcza wobec konieczności częstego zatrzymywania się podczas zbiórki odpadów. Po całodziennej jeździe akumulatory elektrycznego samochodu ciężarowego można ładować w bazie klienta, z mocą do 160 kW. Pod względem architektury pojazdu eEconic korzysta z zalet globalnej strategii platformowej Daimler Truck; układ napędowy tej niskopodłogowej ciężarówki bazuje konstrukcyjnie na samochodzie ciężarowym Mercedes-Benz eActros, produkowanym seryjnie od października 2021 r.
____
[1] Pojemność znamionowa nowego akumulatora, na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych. Może się ona różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.
[2] Energia użyteczna do zwykłej eksploatacji samochodu ciężarowego z nowymi akumulatorami. Określona na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych; może się różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.
Atuty eEconica to bezpieczeństwo, dobra widoczność i komfort
eEconic oferuje również sprawdzone zalety konwencjonalnego Econica. Przykładowo nisko osadzona panoramiczna szyba kabiny „DirectVision” wraz z niskim usytuowaniem fotela umożliwia kierowcy bezpośredni kontakt wzrokowy z innymi uczestnikami ruchu drogowego i zapewnia mu bardzo dobrą orientację w ruchu drogowym. Powlekana i podgrzewana szyba przednia Thermocontrol zapobiega zaparowywaniu szyby wskutek działania czynników atmosferycznych, a tym samym zwiększa dobrą widoczność przestrzeni komunikacyjnej. Szyba ta ogranicza również nagrzewanie się wnętrza pod wpływem promieniowania słonecznego.
Zaletą ergonomiczną jest płaska podłoga kabiny kierowcy, ułatwiająca przechodzenie przez kabinę, co okazuje się szczególnie wygodne, gdy kierowca chce wysiąść po stronie przeciwnej do ruchu drogowego przez składane drzwi po stronie pasażera. Istotnym ulepszeniem w stosunku do konwencjonalnego Econica jest również nowoczesny i intuicyjny Multimedia Cockpit. Wyposażenie standardowe eEconica obejmuje asystenta martwego pola S1R oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji.
Tylny mechanizm załadowczy FAUN z napędem wyłącznie elektrycznym
eEconic eksploatowany przez FES jest wyposażony w zabudowę z napędzanym elektrycznie tylnym mechanizmem załadowczym firmy FAUN. Zabudowa FAUN VARIOPRESS ma pojemność 22 metrów sześciennych. Zabudowa VARIOPRESS odznacza się bardzo wysoką funkcjonalnością, jest uniwersalna w zastosowaniu oraz stanowi innowacyjne rozwiązanie służące do utylizacji różnego rodzaju surowców wtórnych i odpadów.
Nadrzędny cel: osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050
Daimler Truck wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Z linii produkcyjnej zjeżdżają już (odpowiednio od 2018 i 2021 roku) dwa modele pojazdów z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eCitaro i Mercedes-Benz eActros. Jeszcze w tym roku dołączą do nich Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter oraz Freightliner eCascadia, a w przygotowaniu są kolejne pojazdy o lokalnie zerowej emisji dwutlenku węgla. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050.
Źródło: Mercedes-Benz Truck & Bus