Najnowsza inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo-zachodniej części strefy ekonomicznej, podobszar Jawor/DSAG S3, oraz centrum logistycznego na terenie fabryki Mercedesa w Jaworze. Bocznica połączona będzie z linią kolejową nr 137 Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Na powierzchni 2,6 ha powstanie centrum logistyczne, czyli nowoczesna platforma przeładunkowa z zawansowaną technologiczne infrastrukturą, przeznaczoną w szczególności do obsługi transportu baterii litowo-jonowych z Jawora do fabryk samochodowych Mercedesa na świecie.
Projekt finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMPL, a koszt szacowany na kilkadziesiąt milionów złotych. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg. Rozpoczęcie prac budowlanych zostało zaplanowane na lato br., zaś ich zakończenie na początek 2024 roku.
Fabryka Mercedes-Benz w Jaworze jest ważną częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Powertrain (produkcja silników i napędów) i zaawansowanym technologicznie miejscem produkcji wysoko wydajnych, czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych, a także baterii do samochodów Mercedes-Benz typu hybryd plug-in i elektrycznych modeli Mercedes EQ. Fabryka produkuje baterie do hybryd plug-in dla Klasy C, E i S od 2020 roku, a w zeszłym roku rozszerzyła swoją ofertę o systemy baterii do elektrycznych kompaktowych SUV-ów Mercedes-EQ.
Fabryka na Dolnym Śląsku od początku była zaprojektowana jako zakład neutralny pod względem emisji CO2, dzięki czemu odgrywa pionierską rolę w ramach założeń programu zrównoważonego rozwoju koncernu Mercedes-Benz AG. W energię elektryczną zaopatruje ją pobliska farma wiatrowa (VSB). Fabryka w Jaworze, której powierzchnia produkcyjna i logistyczna wynosi około 250 000 metrów kwadratowych, korzysta z nowoczesnych urządzeń oraz innowacyjnych technologii Przemysłu 4.0. Jest ważnym i cenionym pracodawcą w regionie (pierwsze miejsce w rankingu Forbes Polska „Poland’s Best Employers 2021” w sektorze motoryzacyjnym).
Źródło: Mercedes-Benz