Podstawę prawną stanowi rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 30 lipca 2021 roku, rozszerzające możliwości nakładania przez strażników miejskich grzywien w drodze mandatów karnych. Od 30 sierpnia strażnicy będą mogli nakładać mandaty na kierujących:
– rowerami
– hulajnogami elektrycznymi
– urządzeniami transportu osobistego
– poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch
jeśli znajdują się na chodniku lub drodze dla pieszych i popełniają wykroczenie z artykułu 86a Kodeksu Wykroczeń.
Brzmi on tak: „Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany”.
Użyte przez ustawodawcę określenie „z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego” sprawia, że strażnikom nie potrzebny jest żaden sprzęt do pomiaru prędkości, bo punktem odniesienia jest tempo, z jakim poruszają się piesi – przeciętnie między 4, a 6 km/h. Dla wykroczenia z art. 86a KW nie ustanowiono taryfikatora, więc będą miały zastosowanie zasady ogólne, w myśl których sprawcy grozi kara od 20 do aż 500 zł.