Podwyżki cen na autostradach, konieczność posiadania inteligentnych tachografów w niektórych pojazdach, nowe odcinki dróg objęte mytem oraz zakazy wjazdu dla diesli – to tylko kilka ze zmian, o których musicie wiedzieć w tym roku podaje trans.info
Nowa opłata związana z paliwem
80 zł za 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego – to stawka nowej „opłaty emisyjnej”, która od wczoraj zaczęła obowiązywać. Polskie koncerny naftowe co prawda deklarowały, że wezmą ją na siebie, jednak eksperci nie mają wątpliwości, że w ostatecznych rozrachunku ucierpi konsument.
Już teraz szacuje się, że opłata emisyjna może doprowadzić do wzrostów cen benzyny i oleju napędowego o około 8-10 groszy na litrze – przekonywał już w marcu 2018 r. dr Jakub Bogucki, analityk Rynku Paliw e-petrol.pl.
Opłata emisyjna została wprowadzona wraz z nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. W dokumencie tym zapisano, że środki zebrane za jej pomocą zostaną przeznaczone m.in. na finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności w Polsce.
Płaca minimalna w górę.
A za tym – wyższe składki dla przedsiębiorców
W tym roku płaca minimalna wyniesie 2 250 zł brutto miesięcznie, czyli o 150 zł brutto więcej, niż w zeszłym roku. W kieszeni pracownika będzie jednak mniej – zarabiając minimalne wynagrodzenie, na rękę dostanie około 1633 zł. W górę pójdzie również minimalna stawka godzinowa – do 14,70 zł brutto z 13,70 zł obowiązujących w 2018 r.
Skutkiem wzrostu stawek nie będzie wyłącznie podniesienie pensji osób pracujących za minimalną krajową. Wzrosty odczują przedsiębiorcy, skutkują one bowiem podniesieniem wysokości składek odprowadzanych przez nich do ZUS.
To nie wszystko. Wzrost minimalnego wynagrodzenia wiąże się również z podniesieniem m.in.: wysokości dodatku za pracę w nocy, wynagrodzenia za czas gotowości do pracy, odprawy z tytułu zwolnień grupowych oraz minimalnej podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. [https://trans.info/pl/placa-minimalna-w-gore-ministrowie-doszli-do-porozumienia-96776]
Uważajcie na kary związane z systemem SENT
Z początkiem tego roku zaczną być egzekwowane kary, związane z niedotrzymaniem nowych obowiązków, nałożonych na kierowców i przewoźników, wożących towary wrażliwe, objęte systemem SENT.
Chodzi o konieczność gromadzenia i przesyłania danych geolokalizacyjnych. Od 1 października 2018 r. przewoźnicy muszą posiadać w ciężarówkach urządzenia (lokalizatory), które rejestrują wspomniane informacje. Jeśli tych urządzeń nie ma, lub też nie przekazują one aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu do systemu monitorowania drogowego, wówczas w razie kontroli przewoźnikom grozi kara 10 tys. zł. Jeśli zaś w trakcie kontroli przewozu towaru inspektor stwierdzi nieprawidłowe użytkowanie lokalizatora (tzn. np. zauważy, że urządzenie nie jest włączone), wówczas grozi mu kara od od 5 tys. do 7,5 tys. zł. [https://trans.info/pl/wazne-zmiany-w-sent-1-pazdziernika-109820]
Podwyżka podatku od środków transportu
O 1,6 proc. zwaloryzowane zostały stawki w 2019 r., z uwagi na panującą inflację…..
Więcej informacji znajdziesz TU