NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • 75 lat ciężarówek z Eindhoven

75 lat ciężarówek z Eindhoven

wtorek, 11 czerwiec 2024 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

75 lat ciężarówek z Eindhoven

W tym roku mija 75 lat, odkąd firma DAF Trucks rozpoczęła produkcję pojazdów ciężarowych. To prawdziwy kamień milowy w długiej serii ważnych wydarzeń, których efektem są innowacje, rewolucyjne technologie i przemyślane konstrukcje. Te same elementy składowe stanowią fundament najnowszej generacji pojazdów ciężarowych DAF, które – podobnie jak ich poprzednicy w swoich czasach – wyznaczają standardy w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy.

Podwaliny pod DAF-a położono w 1928 roku. W pierwszych latach firma była znana w Eindhoven jako Van Doorne’s Machine Factory. Gdy na początku lat 30. XX wieku Hub i Wim wprowadzili na rynek przyczepy, można było dostrzec pierwszy zarys firmy DAF, jaką znamy obecnie. Inaczej niż w przypadku pozostałych dostępnych na runku pojazdów, podwozie nie było nitowane tylko spawane. Zapewniło to niższą masę własną, a co za tym idzie – rynkowy sukces. W fabryce rozwijano produkcję pojazdów, a nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek – w skrócie DAF.

Pierwszy pojazd ciężarowy
Firma DAF zaczęła szybko zmieniać profil działalności, gdy zapotrzebowanie na transport gwałtownie wzrosło podczas odbudowy Europy po II Wojnie Światowej. Zbudowano linię do produkcji przyczep i naczep, a także opracowano plany budowy fabryki pojazdów ciężarowych. W 1949 r. wprowadzono do produkcji model A30. Była to 3-tonowa ciężarówka pierwotnie przeznaczona głównie na rynek krajowy. Na kracie wlotu powietrza znajdowało się siedem charakterystycznych chromowanych listew.

Część krajobrazu
Kilka miesięcy później pierwszy model wyjechał z fabryki, a wkrótce dołączyły do niego modele A50 (5-tonowy) i A60 (6-tonowy) do transportu ciężkiego. 1-tonowy pojazd dostawczy A10 po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 roku, a następnie wprowadzono na rynek wzorowany na nim pick-up A107. Liczba modeli gwałtownie rosła, a oferta obejmowała pojazdy ze specjalnym podwoziem dla wywrotek i śmieciarek oraz serię pojazdów wojskowych. W krótkim czasie firma DAF stworzyła markę pojazdów ciężarowych, która stała się charakterystyczną częścią krajobrazu.

W tym czasie wszystkie ciężarówki zjeżdżały z linii produkcyjnej w postaci podwozi z silnikiem i kratą wlotu powietrza. Produkcja kabin nadal była w rękach wytwórców zabudów. Wszystko to zmieniło się w 1953 roku, kiedy firma DAF zaczęła produkować własne kabiny. W 1955 roku fabryka świętowała wyprodukowanie 10-tysięcznego podwozia – była to wyjątkowa okazja związana z zamówieniem na 3600 pojazdów złożonym przez holenderską armię. Wkrótce potem firma DAF rozpoczęła również prace nad własnymi silnikami wysokoprężnymi. Przedsiębiorstwo jako pierwsze dodało turbosprężarkę do silników swoich pojazdów ciężarowych, aby zwiększyć moc i wydajność.

 

Transport międzynarodowy
W 1957 roku firma DAF zaprezentowała DO – pojazd o charakterystycznej konstrukcji i 10-tonowej tylnej osi opracowanej specjalnie dla tej serii. Dzięki temu elementowi model ten idealnie nadawał się do transportu ciężkiego i międzynarodowego, który stopniowo stawał się coraz bardziej popularny. Druga generacja modelu DO była nawet wyposażona w podstawowe łóżko, co stanowiło nowość w tamtym okresie. Na początku lat 60. holenderski producent zaskoczył wszystkich ponownie, tym razem za sprawą modelu DAF 2600 – pojazdu przystosowanego do transportu międzynarodowego w jeszcze w większym stopniu niż model DO. Rewolucyjna była kabina. Jej kwadratowy kształt pozwalał zapewnić maksymalną przestrzeń mieszkalną i komfort kierowcy, który czasami przebywał poza domem całymi tygodniami. W kabinie było miejsce na łóżko, a w razie potrzeby dostępna była również leżanka. Duże okna wpuszczały mnóstwo światła i zapewniały niezrównaną widoczność dookoła pojazdu, co podnosiło poziom bezpieczeństwa. Seria 2600 zyskała miano „matki transportu międzynarodowego”.

Wyznaczanie trendów
W 1970 roku firma DAF wprowadziła na rynek serię F1600–F2200. Pojazdy te wyposażone były w odchylaną kabinę, dzięki czemu DAF stał się jednym z pierwszych producentów na świecie, który wprowadził taką innowację. Zalety tego rozwiązania były ogromne. Ułatwiło ono mechanikom przeprowadzanie czynności obsługowych, a także poprawiło i przyspieszyło ich wykonywanie, zapewniając kierowcy lepiej wyciszoną przestrzeń roboczą, ponieważ silnik został obudowany.

W 1973 roku rewolucyjny model 2600 utorował drogę dla zupełnie nowego modelu 2800 (a później 3300 i 3600). Model 2800 miał nie jedno, ale dwa łóżka, a dzięki niezwykłemu komfortowi stał się najchętniej wybieranym pojazdem ciężarowym na długie trasy. DAF był również pierwszym producentem, który wprowadził turbosprężarkę z intercoolerem w celu uzyskania większego momentu obrotowego, wyższej mocy i niższego zużycia paliwa.

 

Kabina Super Space Cab
W latach 80. firma DAF dała nowy impuls transportowi długodystansowemu i ciężkiemu dzięki wprowadzeniu modelu DAF 95, który można było wyposażyć w bardzo wysoki dach zapewniający niezrównany komfort kierowcy – tym charakteryzowała się kabina Space Cab. Po niej wprowadzono jeszcze wersję Super Space Cab, najlepszą pod względem dostępnej przestrzeni i poziomu komfortu. Na potrzeby transportu regionalnego i krajowego rozpoczęto produkcję modeli DAF 65/75/85.

Wiodąca pozycja w zakresie zrównoważonego rozwoju
W kolejnych latach ta seria pojazdów – i ich następców, czyli CF i XF – zyskała popularność w Europie i stała się coraz bardziej rozpoznawalna. To samo dotyczyło nowej serii LF, która została wprowadzona na rynek na przełomie stuleci i była przeznaczona do regionalnej i lokalnej dystrybucji. W 2010 roku firma DAF jako pierwsza dodała do oferty hybrydowy pojazd ciężarowy. Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego na potrzeby jazdy w obszarach miejskich, model LF Hybrid zmniejszył zużycie paliwa i emisję CO2 o 20 proc. LF Hybrid odzwierciedlał wiodącą pozycję DAF-a w zakresie zrównoważonego rozwoju transportu drogowego. Kolejnym potwierdzeniem tej pozycji było wprowadzenie na rynek w 2018 r. modelu DAF CF Electric – pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu ciężarowego wykonanego przez europejskiego producenta.

 

Nowa generacja pojazdów DAF
W tych latach Unia Europejska opracowywała nowe przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów ciężarowych. Gdy pod koniec 2020 roku przepisy te weszły w życie, DAF był pierwszym producentem ciężarówek, który je wykorzystał. Dzięki temu pojazdy DAF nowej generacji, wprowadzone na rynek w 2021 roku, były tak rewolucyjne, jak słynne modele DO 2600, 2800 i XF w swoich czasach.

Przepisy dają producentom ciężarówek możliwość nieznacznego wydłużenia kabin, pod warunkiem że dodatkowa długość jest korzystna dla środowiska oraz bezpieczeństwa użytkowników pojazdu. Pojazdy ciężarowe DAF nowej generacji zapewniają znacznie więcej miejsca dla kierowcy, są o wiele bardziej wydajne dzięki swojej nowoczesnej konstrukcji, a bardzo nisko umieszczone krawędzie dolne przedniej szyby i inteligentne systemy kamer pozwalają uzyskać maksymalne bezpieczeństwo na drodze. Modele DAF XF, XG i XG+ do transportu długodystansowego i ciężkiego oraz seria XD (do dystrybucji krajowej i regionalnej) zdobyły nagrodę „International Truck of the Year” odpowiednio w 2022 i 2023 roku.

Modele XD i XF są również dostępne z w pełni elektrycznym układem napędowym, a na jednym ładowaniu mogą przejechać do 500 kilometrów bez emisji spalin. Elektryczne warianty DAF-ów XD i XF są budowane na linii montażowej elektrycznych pojazdów ciężarowych – w zupełnie nowym zakładzie, który uruchomiono w fabryce DAF-a w Eindhoven w 2023 roku. Firma DAF wprowadziła również całkowicie elektryczną wersję na potrzeby dystrybucji miejskiej – DAF XB nowej generacji – produkowaną przez Leyland Trucks w Wielkiej Brytanii.

 

Gotowi na przyszłość
Firma DAF jest w pełni przygotowana na przyszłe wyzwania. Nie tylko dzięki nowej generacji pojazdów, ale także dlatego, że firma nadal ciężko pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami transportowymi. Jednym z przykładów są silniki spalinowe na wodór, które emitują jedynie… parę wodną. Jednocześnie spółka macierzysta DAF-a, PACCAR, przeprowadza testy niezwykle czystej technologii ogniw paliwowych i wyznacza standardy w zakresie rozwoju elektrycznych układów napędowych.

Ciężarówki DAF są sprzedawane na całym świecie. Od Afryki po Oceanię i od Ameryki Południowej, gdzie DAF ma własną fabrykę w Brazylii, po Azję. A także w Europie, gdzie w zeszłym roku wyprodukowano rekordową liczbę 69,8 tys. pojazdów ciężarowych. Klienci DAF-a polegają nie tylko na funkcjonalności swoich pojazdów, ale także na szerokiej ofercie usług pomocniczych – począwszy od międzynarodowej pomocy drogowej, najwyższej klasy usług z zakresu zaopatrzenia w części i usług finansowych aż po szybkie ładowarki do pojazdów elektrycznych i instalację niezależnych lokalnych sieci energetycznych. Wydajność transportu nie zależy wyłącznie od zaawansowanych technologicznie pojazdów ciężarowych.

Oryginalne pojazdy DAF

Gdyby Hub i Wim van Doorne mogli zobaczyć produkty z 2024 roku, nie uwierzyliby własnym oczom – mówi Harald Seidel, prezes DAF Trucks. – Jednocześnie mogliby z pełną satysfakcją potwierdzić, że nasze produkty są pojazdami zgodnymi z wartościami marki DAF, a więc innowacyjnymi, wysokiej jakości i opracowanymi z myślą o zapewnieniu maksymalnej wydajności, najwyższego poziomu komfortu kierowcy i niezrównanego bezpieczeństwa. Byliby bardzo dumni. Tak samo dumni jak ja z naszej przeszłości, naszej teraźniejszości i naszych planów na przyszłość – podsumował Seidel.

 

Źródło: DAF Trucks Polska

TAG: DAF Trucks, Eindhoven, historia daf, historia motoryzacji, Hub i Wim, Nowa Generacja Pojazdów DAF, rozwój daf, Van Doorne’s Machine Factory

Co możesz jeszcze przeczytać

Drabpol dla pojazdów elektrycznych
Międzybranżowa współpraca dla zelektryfikowanego ciężkiego transportu
Międzybranżowa współpraca dla zelektryfikowanego ciężkiego transportu
Na Osi – odc. 810 z dnia 23.02.2019

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP