Zapadło kolejne rozstrzygnięcie w przetargu na dostawę 9 elektrycznych autobusów dla Ostrowca Świętokrzyskiego. Samorząd po raz drugi zdecydował się na „elektryki” marki Yutong. Ponowny wybór został przeprowadzony po decyzji Krajowej Izby Odwoławczej, która na wniosek głównego konkurenta Yutonga nakazała powtórzenie oceny ofert ze względów formalnych. O dziwo, rozstrzygnięcie w Ostrowcu Świętokrzyskim może namieszać w europejskim rankingu czołowych producentów elektrobusów.
O zmianie lidera europejskiego rynku autobusów elektrycznych poinformowała w corocznym raporcie firma Chatrou CME Solutions. Najnowsze dane wskazują, iż na pierwsze miejsce awansowała marka Yutong z 479 zarejestrowanymi w 2022 r. „elektrykami”, co dało jej 11,5% udziału w rynku. W porównaniu z 303 rejestracjami Yutongów w 2021 r., oznacza to wzrost ich liczby o ponad 58%. Dopiero na szóste miejsce spadł dotychczasowy lider, który toczy batalię o kontrakt dla Ostrowca Świętokrzyskiego. Różnice w czołówce są bowiem na tyle niewielkie, że dostarczenie 9 elektrobusów więcej w skali roku może zadecydować nawet o kilku pozycjach w rankingu czołowych producentów.
Zdajemy sobie sprawę, iż objęcie przez markę Yutong pozycji lidera rynku autobusów elektrycznych w całej Europie sprawia, że czeka nas jeszcze bardziej zacięta walka o każdy kontrakt i coraz bardziej nerwowa reakcja konkurencji. Jesteśmy jednak spokojni, gdyż nasza oferta dla Ostrowca Świętokrzyskiego – podobnie jak w przypadku każdego z dotychczasowych kontraktów – broni się pod względem merytorycznym i ekonomicznym – mówił Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland, która jest oficjalnym przedstawicielem Yutong Bus.
Postępowanie obejmuje dostawę 9 elektrycznych autobusów oraz zapewnienie im dziewięciu punktów ładowania zajezdniowego. Wybrana przez Ostrowiec Świętokrzyski oferta Busnex Poland ponownie uzyskała najwyższą punktację w trzech kryteriach, charakteryzując się nie tylko najbardziej atrakcyjną ceną, ale również najdłuższą, 72-miesięczną gwarancją, a także najlepszymi parametrami w zakresie zużycia energii.
Busnex Poland planuje dostarczyć do Ostrowca Świętokrzyskiego 9 elektrycznych autobusów Yutong E9. Ten „elektryk” może pokonać na jednym ładowaniu ponad 350 kilometrów, jest dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej mobilności, a także posiada wydajny system klimatyzacji. Autobusy, które zakupi Ostrowiec Świętokrzyski, będą wyposażone również w tablice LED i LCD informacji pasażerskiej, system monitoringu wizyjnego oraz ładowarki USB. Samorząd inwestuje w zeroemisyjny tabor dzięki dofinansowaniu z realizowanego przez NFOŚiGW programu „Zielony Transport Publiczny”.
Yutong Bus to największy globalny dostawca autobusów i autokarów, posiadający 15-procentowy udział w światowym rynku. Dzięki zaawansowanym technologiom oraz zakładom badawczo-rozwojowym i produkcyjnym o powierzchni 1,12 mln m2, firma jest w stanie dostarczać autobusy elektryczne, hybrydowe, wodorowe i zasilane paliwem tradycyjnym do kolejnych miast na wszystkich kontynentach, w tym również w Europie.
W czterech zakładach dziennie powstaje nawet kilkaset autobusów, co w skali roku zapewnia imponujący wolumen produkcji liczony w dziesiątkach tysięcy. Yutong Bus jest najlepiej sprzedającą się na świecie marką autobusów napędzanych zieloną energią, w 2022 r. notując niemal 12 tys. zakontraktowanych pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a łącznie dostarczając już ponad 170 tys. autobusów.
Busnex Poland jest oficjalnym przedstawicielem Yutong Bus, który podczas 3-letniej obecności na rynku dostarczył i zakontraktował już 79 autobusów elektrycznych dla 15 samorządów z 6 województw. Firma zapewnia również kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe oraz bazę wiedzy na temat eksploatacji „elektryków”. We współpracy z Grupą DBK zostały otwarte trzy punkty serwisowe – w Krakowie, Olsztynie oraz Białymstoku, a w Ostrołęce powstał magazyn części zamiennych.
Źródło: Busnex Poland