eActros 600 zmierzający na Przylądek Północny w Norwegii
Leinfelden-Echterdingen / Przylądek Północny, Norwegia.
Dwie elektryczne ciężarówki, biorące udział w organizowanym przez Mercedes-Benz Trucks przejeździe testowym „eActros 600 European Testing Tour 2024”, pokonały z napędem akumulatorowo-elektrycznym 4436 kilometrów i po 12 dniach podróży ukończyły jeden z jej etapów, docierając na norweski Przylądek Północny – wysunięty najdalej na północ punkt Europy, osiągalny drogą lądową. Dwa przedseryjne prototypy nowego elektrycznego flagowca – eActrosa 600 – 11 czerwca wyruszyły z Frankfurtu nad Menem na największą jazdę testową w historii firmy. Elektryczne ciężarówki o masie całkowitej zestawu ciężarowego 40 t mają pokonać testowo trasę wiodącą przez ponad 20 krajów i liczącą ponad 13 tys. kilometrów. Jednym z kolejnych ważnych etapów tej podróży będzie hiszpańska Tarifa – najbardziej południowy punkt kontynentu europejskiego.
W Norwegii przejechano najdłuższy jak dotąd odcinek trasy na jednym ładowaniu akumulatorów, głównie po wiejskich drogach o trudnej topografii. Liczył on 480 kilometrów, a ciężarówkom pozostało jeszcze 30 kilometrów zasięgu. Oba prototypy eActrosa 600 niezawodnie pokonywały kolejne kilometry nawet przy silnym wietrze i przy deszczowej pogodzie.
Cel: zdobycie doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach
Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” jest zdobycie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Następnie producent chce podzielić się tą wiedzą z zainteresowanymi klientami.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin(1), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów(2) bez konieczności doładowywania akumulatorów. Na trasie przejazdu akumulatory mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania.
Dotychczasowa trasa wiodła przez Niemcy, Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę. Kolejnymi krajami będą m.in. Czechy, Austria, Słowacja, Węgry, Chorwacja, Słowenia, Włochy, Monako, Francja, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Holandia i Luksemburg.
Informacje na temat eActrosa 600
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku.
We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo- testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut(3).
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi.
—
1 eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh. Ich łączna zainstalowana pojemność wynosi więc 621 kWh. Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.
2 Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.
3 Informacja oparta na wewnętrznych symulacjach, ponieważ jeszcze nie zakończono prac nad wiążącym i jednolitym standardem systemu MCS (Megawatt Charging System).
Źródło: Daimler Truck Polska