NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • Wypadek kolejowo drogowy w Schodni

Wypadek kolejowo drogowy w Schodni

środa, 12 grudzień 2018 / Opublikowane w All

Wypadek kolejowo drogowy w Schodni

Miejsce: Schodnia na Opolszczyźnie. Czas: 7 kwietnia 2017, godzina 15:00. Na niestrzeżony przejazd kolejowy wjeżdża ciągnik siodłowy z niskopodwoziową naczepą wiozącą inny samochód ciężarowy.

pendolino01 Niestety, zestaw zawiesza się na wypukłym fragmencie nawierzchni. Przez następne 10 minut kierowca pojazdu, jego zmiennik i przypadkowi świadkowie podejmują rozpaczliwe próby zatrzymania pociągów na szlaku – bezskutecznie. O godzinie 15:10 Pendolino relacji Wrocław-Warszawa uderza z prędkością 117 km/h w stojący na przejeździe zestaw. Siła uderzenia jest tak duża, że rozrzuca wielotonowe pojazdy w promieniu kilkudziesięciu metrów. Wykolejone Pendolino zatrzymuje się ponad 200 metrów dalej. Na szczęście nikt nie zginął, są jednak ranni, w tym 3 osoby ciężko. Dlaczego doszło do tego wypadku? Kto zawinił? I czy można było go uniknąć? To pierwsze pytania wymagające odpowiedzi, ale w trakcie naszego dziennikarskiego śledztwa pojawiły się kolejne: dlaczego tylko kierowcy postawiono zarzuty? Dlaczego, pomimo innych niebezpiecznych sytuacji w tym miejscu, nikt w porę nie zainterweniował? Oraz jak rozumieć ukaranie mandatem przez Służbę Ochrony Kolei dziennikarza, który pojawił się w miejscu wypadku? O tym za chwilę. Teraz zwróćmy uwagę na okoliczności zdarzenia. Feralnego dnia ciągnik siodłowy z naczepą wyjechał „na pusto” z bazy przy ulicy Kuczki w celu załadunku innego pojazdu i bez problemu pokonał przejazd kolejowy w Schodni. Po załadunku, tą sama drogą usiłował wrócić do drogi numer 46 i pojechać w kierunku Częstochowy. Tym razem utknął na niestrzeżonym przejeździe. Czy kierowca zignorował znaki? Tak. Przy ulicy Kuczki oraz drodze numer 46 znajdują się znaki B-5, choć w dość dziwnej lokalizacji. Od strony Ozimka, kierowca dopiero po skręceniu w Kuczki dowiaduje się, że wjechał na zakaz. Z drugiej strony, znajduje się tam baza transportowa, na wysokości której ustawiony jest znak „zakaz wjazdu samochodów ciężarowych” – to z niej wyjechał zestaw. Okazuje się, jednak, że wypadek byłby „na prawie”, gdyby przewoźnik wystąpił z prośbą o zezwolenie na przejazd pomimo tego znaku. Niestety, nie uczynił tego. Gdyby w tym miejscu zakończyć naszą historię morał byłby jasny: nie szanowałeś znaków i nie miałeś pozwolenia – ponosisz winę. Jednak, jak w takich przypadkach bywa sprawa ma jeszcze jedno dno. Dotarliśmy do raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych analizującej to zdarzenie oraz zalecającej usunięcie nieprawidłowości. Z dokumentów wynika, że popełniono szereg błędów na wielu płaszczyznach. Po pierwsze, zarówno zarządca szlaku kolejowego i drogi na skrzyżowaniu których doszło do wypadku mieli świadomość niepoprawnie wykonanej modernizacji tego fragmentu – zamiast maksymalnie 5% nachylenia, było ponad 9%. Przejazd, potocznie mówiąc, był zbyt garbaty, przez co zawieszały się na nim nawet pojazdy osobowe. Wiemy to z raportu i relacji świadków, którzy widzieli w tym miejscu auta osobowe, a także busy „szorujące brzuchem” po nawierzchni zaraz po modernizacji linii kolejowej. Oznaczałoby to, że zakazując wjazdu ciężarówkom Polskie Linie Kolejowe na pewną śmierć prowadziły kierowców samochodów osobowych. Po drugie, raport przyznaje, że błędy popełnili dyspozytorzy kolejowi, którzy opieszale zareagowali na alarm z numeru 112 i zamiast wydać komendę nakazującą zatrzymanie pociągu zadawali pytania. Po trzecie, zarządca drogi nie ustawił znaku A-11 „nierówna droga”, który powinien się znajdować po obu stronach przejazdu. Komisja powołała się tu na Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r., mówiący, że znak „nierówna droga” w szczególności powinien znajdować się „na przejazdach kolejowych”. Po czwarte, linia kolejowa po której poruszał się pociąg powinna w tym miejscu zawierać szlabany, zwłaszcza, że od strony północnej widoczność ograniczają zabudowania i zadrzewienie. Po piąte, komisja wykryła błąd w dopuszczalnej prędkości dla Pendolino na tym odcinku. Chociaż technologicznie pociąg może tu jechać nawet 140 km/h, a w chwili uderzenia miał 117 km/h, to zgodnie z wymaganiami dotyczącymi widoczności z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015r. maksymalna prędkość powinna wynosić 50,9 km/h. Co to oznacza? Gdyby Pendolino poruszałoby się z taką prędkością feralnego dnia – nawet bez ostrzeżeń ze strony dyżurnych ruchu – z łatwością zatrzymałoby się przed przeszkodą. Jednak najbardziej wstrząsający jest inny wniosek. Za błędy wykonawców modernizacji szlaku, organów kontroli, zarządców drogi i torów, kontroli ruchu kolejowego oraz załogi pociągu odpowiada jeden człowiek – kierowca ciężarówki – w stosunku 6 do 1. Co gorsza, szofer zawiódł tylko formalnie – łamiąc zakaz i nie mając pozwolenia. Natomiast za błędy techniczne czy inżynierskie nikomu do tej pory nie postawiono zarzutów. Chociaż komisja badania wypadków kolejowych zachowała należytą staranności i bezstronność, a raport jest jawny, do odpowiedzialności karnej nie pociągnięto nikogo z kolejarzy. Czy tylko dlatego, że tego dnia wszyscy uczestnicy zdarzenia byli trzeźwi i nikt nie zginął? Czy dopiero rażące zaniedbania i ofiary śmiertelne spowodowałyby inne rozłożenie winy? A co byłoby gdyby kierowca był „na prawie” – uznano by, że nic się nie stało? Te pytania ciągle domagają się odpowiedzi. Epilog tej historii ma jeszcze jeden aspekt. Dwa dni po wypadku ekipa naszej redakcji była na miejscu wypadku. W trakcie kręcenia materiałów, Straż Ochrony Kolei chciała ukarać mandatem dziennikarza, producenta programu „Na Osi” Andrzeja Wachowskiego, za „nieuprawnione przebywanie na torowisku”, chociaż i dziennikarz i jego sprzęt znajdowali się w znacznej odległości od szlaku. Co pobudziło SOK do takich działań? Czyżby chęć zatuszowania własnych błędów i pragnienie wykazania się aktywnością na tym feralnym odcinku? A może fakt, że ekipa programu „Na Osi” jako pierwsza sfilmowała rzeczywisty powód wypadku, czyli garbaty przejazd? Tego nie ustalił nawet Sąd, który przesłuchał oskarżonego, sokistów i świadków. Co ciekawe, na trzeciej rozprawie oskarżyciel z ramienia SOK odstąpił od ukarania redaktora i zadowolił się poniesieniem przez niego kosztów sądowych. Natomiast Sąd całkowicie odstąpił od ukarania Andrzeja Wachowskiego z uwagi na społeczny charakter jego działań na miejscu zdarzenia, a kosztami obciążył skarb państwa. Fala hejtu, jaki wylały media codzienne na kierowcę pechowej ciężarówki – bez analizy okoliczności – zwyczajowo przybrała katastrofalne wymiary. „Zły TIR” i „tirowiec” byli na ustach wszystkich. Szkoda jednak, że nagonka ominęła innych sprawców tego zdarzenia.

link do raportu Komisji
https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/RAPORTPKBWK022018.pdf/d8465f4b-f0c7-3426-6d4c-a1e7758c3149

TAG: kierowca ciężaerówki, Pandolino, samochód cięzarowy, schodnia, schodnia wypadek, wypadek

Co możesz jeszcze przeczytać

Pierwsza relacja z Agro Show 2022, spotkanie przewoźników i teledyski [ZAJAWKA Na Osi 1006]
Pierwsza relacja z Agro Show 2022, spotkanie przewoźników i teledyski [ZAJAWKA Na Osi 1006]
Do trzech zielonych sztuka | Na Osi 1057
1500. pojazd ciężarowy IVECO S-Way LNG sprzedany w Polsce dla Targor-Truck Sp. z o.o.

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP