NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • W roku 2021 Daimler Truck wyraźnie zwiększył sprzedaż, obrót i zysk, pozostając na właściwej drodze do realizacji ambitnych celów finansowych

W roku 2021 Daimler Truck wyraźnie zwiększył sprzedaż, obrót i zysk, pozostając na właściwej drodze do realizacji ambitnych celów finansowych

poniedziałek, 28 marzec 2022 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

W roku 2021 Daimler Truck wyraźnie zwiększył sprzedaż, obrót i zysk, pozostając na właściwej drodze do realizacji ambitnych celów finansowych

W roku 2021 Daimler Truck wyraźnie zwiększył sprzedaż, obrót i zysk, pozostając na właściwej drodze do realizacji ambitnych celów finansowych

Stuttgart.

W 2021 r. Daimler Truck Holding AG („Daimler Truck”) z powodzeniem kontynuował działania zmierzające do poprawy rentowności. Dzięki utrzymaniu ścisłej dyscypliny w zakresie kosztów stałych firma osiągnęła cele finansowe na rok 2021, pomimo znacznych utrudnień spowodowanych ograniczeniami w dostawach. W minionym roku gospodarczym firma Daimler Truck skorzystała ponadto na poprawie ogólnej sytuacji gospodarczej na najważniejszych rynkach sprzedaży pojazdów użytkowych i znacznie zwiększyła sprzedaż koncernową, obrót oraz zysk. W 2021 r. na całym świecie firma sprzedała o 20% więcej samochodów ciężarowych i autobusów (455,4 tys. sztuk) niż w tym samym okresie ubiegłego roku (378,3 tys. sztuk). Korzystne dla firmy było ożywienie na jej kluczowych rynkach, zwłaszcza w pierwszej połowie 2021 r. Podczas gdy w drugiej połowie roku popyt na kluczowych rynkach utrzymywał się na wysokim poziomie, ograniczenia w dostawach spowolniły produkcję, a tym samym ograniczyły wzrost wolumenu, przede wszystkim w segmencie ciężkich pojazdów użytkowych w Ameryce Północnej i Europie.

Znaczący wzrost sprzedaży przyczynił się do wzrostu obrotu firmy w 2021 r. do 39,8 mld euro (+10% w porównaniu z rokiem poprzednim: 36,0 mld euro). Pod wpływem silnego popytu, stymulowanego przez wszystkie segmenty, liczba zamówień Daimler Truck w segmencie przemysłowym na rok 2021 wzrosła do 590 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 37% w porównaniu z rokiem poprzednim (430, 5 tys. sztuk). Jeszcze istotniejszy jest fakt, że w roku 2021 odnotowano pozytywny rozwój w zakresie zysków i rentowności sprzedaży, do czego przyczyniła się także wysoka sprzedaż, lepsze ceny netto oraz działania na rzecz redukcji kosztów.

Skorygowany zysk operacyjny EBIT (przed odliczeniem odsetek i podatków) wzrósł znacznie do 2552 mln euro (w roku poprzednim: 657 mln euro). Skorygowana rentowność sprzedaży (RoS adjusted) z działalności przemysłowej kształtowała się w roku 2021 na poziomie 6,1%, podczas gdy w roku poprzednim skorygowana rentowność sprzedaży wyniosła 1,9%. Wolny przepływ pieniężny z działalności przemysłowej wyniósł w roku sprawozdawczym 1556 mln euro (2020: 1781 mln euro). W ten sposób Daimler Truck osiągnął swoje cele w zakresie redukcji kosztów i poprawy marży. Jednocześnie Daimler Truck zmagał się z utrudnieniami w łańcuchach dostaw, które wpływały przede wszystkim na wysoce dochodowe portfolio samochodów ciężarowych koncernu w regionie Ameryki Północnej i Europy.

 

Perspektywy dla firmy na rok 2022

Daimler Truck przyjmuje obecnie założenie, że warunki ekonomiczne na naszych najważniejszych rynkach będą się w dalszym ciągu normalizować i że ani pandemia COVID-19, ani wojna na Ukrainie nie będą miały negatywnego wpływu na ogólny rozwój rynku. Pomimo silnego popytu, niedobory w branży półprzewodników i utrzymujące się utrudnienia w dostawach będą miały wpływ na sprzedaż – przede wszystkim w pierwszej połowie roku, a zwłaszcza w I kwartale. Analizując dwa duże regiony, Amerykę Północną i Europę, firma szacuje rynek północnoamerykański na 255–295 tys. sztuk, a rynek europejski (EU30) na 240–280 tys. sztuk. W zakresie działalności przemysłowej Daimler Truck prognozuje wzrost sprzedaży do poziomu 500–520 tys. sztuk w 2022 r. Ponadto w bieżącym roku gospodarczym firma spodziewa się znacznego wzrostu obrotów na poziomie koncernu do przedziału od 45,5 do 47,5 mld euro. Daimler Truck zakłada również znaczny wzrost skorygowanego zysku operacyjnego EBIT. Daimler Truck prognozuje, że skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) w segmencie przemysłowym wyniesie od 7 do 9%.

„W tych dramatycznych tygodniach nasze myśli są z mieszkańcami Ukrainy i mamy nadzieję, że ta wojna wkrótce się zakończy. Wkrótce po wybuchu wojny podjęliśmy decyzję o całkowitym zawieszeniu naszej działalności w Rosji do odwołania. Wspieramy jednocześnie organizacje charytatywne niosące pomoc Ukrainie, a także liczne prywatne inicjatywy naszych pracowników, za które serdecznie dziękuję”, powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck.

Daimler Truck zakłada, że wojna nie spowoduje znaczących zakłóceń w łańcuchach dostaw dla Daimler Truck. Jednorazowe koszty związane z zaprzestaniem działalności w Rosji zostaną przez firmę uwzględnione w pierwszym kwartale poza wynikiem operacyjnym. Przewidywane obecnie skutki operacyjne, takie jak zaprzestanie działalności w Rosji oraz ponoszone
aktualnie wyższe koszty surowców i energii, zostały uwzględnione w prognozie na rok 2022.

„Spoglądając na miniony rok z perspektywy biznesowej, mogę jasno stwierdzić, że rok 2021 był wyjątkowy dla Daimler Truck i jestem bardzo dumny z tego, co osiągnął nasz globalny zespół. Osiągnęliśmy nasze cele finansowe, pomimo utrudnień związanych z COVID-19 i ograniczeń w łańcuchu dostaw. Ponadto wydzielenie z Mercedes-Benz Group AG było historycznym krokiem, który udało się nam wykonać z dużym powodzeniem. Począwszy od tego tygodnia jesteśmy dumnym nowym uczestnikiem indeksu giełdowego DAX. W perspektywie roku 2022 koncentrujemy się na tych czynnikach, które są pod naszą kontrolą, aby jeszcze lepiej wykorzystać swój potencjał zysku i stać się liderem w dziedzinie zrównoważonego transportu. Jesteśmy zdeterminowani, aby nasz pierwszy rok, jako niezależnej firmy, stał się dla Daimler Truck rokiem sukcesu”, dodał Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck.

Jochen Goetz, dyrektor finansowy Daimler Truck, stwierdził:

„W 2021 r. znacząco poprawiliśmy naszą rentowność. Wpłynęły na to wyższy wolumen sprzedaży oraz poprawa wyników działalności w zakresie pojazdów używanych i obsługi posprzedażnej, podczas gdy niekorzystny wpływ miały wyższe koszty surowców i ograniczenia w łańcuchu dostaw. Znacznym osiągnięciem w ubiegłym roku były natomiast ulepszenia strukturalne, które zamortyzowały jednorazowe efekty kosztowe, wynikające z COVID-19 w 2020 r. Nadal podtrzymujemy nasze ambitne cele w zakresie rentowności na rok 2025 i podejmujemy intensywne działania na wszystkich poziomach strategicznych, aby je osiągnąć. Zakładamy, że w 2022 r. uda się nam zwiększyć skorygowaną rentowność sprzedaży, co będzie kolejnym krokiem w kierunku realizacji naszych ambitnych celów na rok 2025. W obliczu niepewności dotyczącej dalszego przebiegu pandemii COVID-19, wciąż utrzymujących się wyzwań związanych z łańcuchem dostaw oraz możliwego wpływu wojny na Ukrainie na gospodarkę światową, należy zauważyć, że w rok 2022 wchodzimy ze stabilną pozycją finansową”.

W 2021 roku nakłady Daimler Truck na badania i rozwój (R&D) utrzymały się na poziomie z roku poprzedniego, czyli 1,574 mld euro (rok poprzedni: 1,530 mld euro). Daimler Truck kontynuował swoją praktykę ukierunkowanych i efektywnych inwestycji w badania i rozwój, koncentrując się na tych obszarach innowacji, które firma uważa za właściwe dla wsparcia strategii prowadzącej do rozwoju transportu zrównoważonego i wolnego od lokalnej emisji. Skupiono się również na autonomicznej jeździe i rozwoju kolejnych generacji istniejących produktów.

Daimler Truck podkreśla swoje dążenie do zmniejszenia nakładów na badania i rozwój o 15% do 2025 r. w porównaniu z poziomem z 2019 r., przy jednoczesnym wymogu zwiększenia inwestycji w technologie ZEV (pojazdy bezemisyjne). W związku z tym firma skoncentrowała swój proces alokacji kapitału na przyszłych zwrotach z kapitału i celach transformacyjnych. W roku 2021 Daimler Truck już zmniejszył swoje nakłady i inwestycje w badania i rozwój o 18% w porównaniu z rokiem 2019. Oznaczało to wczesne ograniczenie inwestycji w silniki spalinowe przy jednoczesnym wymaganym wzroście inwestycji w ZEV – celem pozostaje nadal ograniczenie inwestycji o 15% do roku 2025.

Wiodące przedsiębiorstwo przemysłu transportowego – od 125 lat

Twórcy Daimler Truck, konstruując ciężarówki i autobusy, już dobre 125 lat temu zainicjowali rozwój nowoczesnego przemysłu transportowego. Obecnie firma należy do największych producentów pojazdów użytkowych o globalnym zasięgu, posiada ponad 40 zakładów produkcyjnych na całym świecie i zatrudnia ok. 100 tys. pracowników. Daimler Truck dąży do uzyskania do roku 2025 dwucyfrowej stopy zwrotu ze sprzedaży w swojej działalności przemysłowej, przy założeniu dobrych warunków rynkowych.

Działalność biznesowa Daimler Truck podzielona jest na pięć segmentów sprawozdawczych, dla których przedsiębiorstwo sformułowało konkretne cele. Na przykład w segmencie Trucks North America (TN) Daimler Truck stawia sobie za cel osiągnięcie skorygowanej rentowności sprzedaży na poziomie 12%. Celem dla segmentu Mercedes-Benz (MB) jest skorygowana rentowność sprzedaży na poziomie 10%, dla segmentu Trucks Asia (TA) 9%, a dla segmentu Daimler Buses (DB) 7,5%. W piątym segmencie – Financial Services – przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia skorygowanej rentowności kapitału własnego na poziomie 14%.

Branżowy lider w rozwoju zrównoważonego transportu

Daimler Truck, jako spółka giełdowa, chce w przyszłości jeszcze intensywniej i dynamiczniej kształtować rozwój bezemisyjnego transportu. Planuje się przyspieszenie rozwoju pojazdów z napędem akumulatorowym i pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi – własnymi siłami oraz w ramach strategicznie uzasadnionych partnerstw. Do 2030 r. pojazdy napędzane akumulatorami i ogniwami paliwowymi mają stanowić nawet 60% sprzedaży Daimler Truck. Od roku 2039 firma zamierza na rynkach tzw. „triady” oferować już tylko takie samochody, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2. Daimler Truck ocenia obie wymienione technologie jako kompatybilne i niezbędne.

Więcej informacji i dokumentów (sprawozdanie roczne, prezentacja dla rynku kapitałowego, fact book, itp.), w tym szczegółowe informacje na temat pięciu segmentów sprawozdawczych Daimler Truck na rok gospodarczy 2021, jest dostępnych online w sekcji Investor Relations Daimler Truck:

www.daimlertruck.com/investoren/arc22/

Od 21 marca firma Daimler Truck jest notowana na niemieckim indeksie giełdowym DAX. Akcje Daimler Truck są notowane na rynku regulowanym (Prime Standard) Giełdy Papierów Wartościowych we Frankfurcie pod symbolem giełdowym DTG. Ich numer ISIN, czyli Międzynarodowy Numer Identyfikacyjny Papierów Wartościowych, to DE000DTR0CK8, natomiast niemiecki numer identyfikacyjny (WKN) – DTR0CK.

 

 

Źródło: Mercedes-Benz Trucks Polska

TAG: covid-19, Daimler Truck, Daimler Truck Holding AG, Investor Relations Daimler Truck, Martin Daum, MB, Mercedes, Mercedes Benz, Mercedes-Benz Group AG, transport bezemisyjny, Ukraina

Co możesz jeszcze przeczytać

Łowicki Trucker King 2024 | Na Osi 1099
Pytanie od internautów na temat OUTu | Na Osi 1064
Na Osi odcinek nr 892

Najczęściej czytane

  • Najlepsi na start! Zostań Mistrzem Efektywnej Jazdy 
w Lidze Kierowców 2025

    Tegorocznej kampanii ShowTruck promującej noweg...
  • BAUMA 2025,odwiedziny w jednostce OSPi w muzeum WENA | ODCINEK Na Osi 1136

    W 1136 odcinku Na Osi odwiedziny w jednostce OS...
  • MAN TGE Next Level 4×4 “Made in Poland”

    W dniach 26-29 maja 2025 roku firma MAN Truck &...
  • Trucker Club ODCINEK 12/2025

    W 12 odcinku Trucker Clubu 5 część relacji z Ma...
  • Truck Story: Iveco Massif | Na Osi 1135

    W cyklu Truck Story opowieść o Iveco Massif. M...

Archiwum

  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP