NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • ViaToll niedługo ma trafić do lamusa. Następca pomoże omijać korki

ViaToll niedługo ma trafić do lamusa. Następca pomoże omijać korki

niedziela, 20 styczeń 2019 / Opublikowane w All

ViaToll niedługo ma trafić do lamusa. Następca pomoże omijać korki

ViaToll niedawno przejęło państwo. I od razu zapowiedziało rezygnację z tego systemu poboru opłat. Nowy ma być supernowoczesny: kierowcy mają płacić mniej za przejazdy i łatwiej omijać korki. Nie wszyscy eksperci są jednak zachwyceni tym pomysłem podaje www.money.pl

autostrada
Następca ViaTolla ma być systemem satelitarnym. GITD zapowiada, że ma być to jeden z najnowocześniejszych systemów w Europie.
ViaToll zaczął pobierać opłaty na drogach w 2011 roku. W listopadzie rząd poinformował, że niebawem system poboru opłat opracowany przez Kapscha zastąpi nowe, autorskie rozwiązanie. Propozycja budziła kontrowersje. Niektórzy argumentowali, że ViaToll wciąż działa całkiem nieźle, inni – że budowa nowego systemu będzie bardzo kosztowna.
Nam Generalna Inspekcja Transportu Drogowego zdradza, jak ma wyglądać nowy system i dlaczego jego budowa opłaci się i państwu, i kierowcom. GITD przypomina, że system ma się opierać na rozwiązaniach satelitarnych. – A to pozwoli kierowcy płacić za tyle kilometrów, ile naprawdę przejechał, a nie za odległość od bramki do bramki – argumentuje Inspekcja.
To, według GITD, ma spowodować, że kierowcy de facto mniej będą płacili za przejazdy. Ale zyskać może też państwo – w końcu utrzymywanie bramek i całej infrastruktury ViaToll sporo kosztuje.
Satelitarny następca ViaTolla ma też spełniać inne role niż tylko pobieranie opłat. – Nowoczesny system, na przykład oparty na rozwiązaniach satelitarnych, pomoże dynamicznie reagować na wydarzenia na drogach – korki, wypadki, katastrofy drogowe – w ramach szerszego systemu zarządzania ruchem. Być może kierowcy będą mieli na przykład dostęp do aplikacji, która pozwoli nie tylko płacić za przejazdy po autostradach, ale też pomoże omijajać korki – wyjaśnia money.pl Daniel Rusak, wiceszef Biura Krajowego Systemu Poboru Opłat.
GITD argumentuje też, że państwo nie tylko ma kontrolować system poboru, ale też powinno mieć wpływ na jego opracowanie – Organy państwa powinny mieć możliwość wykorzystania danych gromadzonych w systemie poboru opłat, co gwarantuje pełną kontrolę nad ich udostępnianiem oraz zachowanie poufności – argumentuje dr Karolina Wieczorek, rzeczniczka GITD.
Wcale nie będzie tak drogo, mówi Inspekcja
Pomysł stworzenia nowego systemu nie spodobał się wielu ekspertom, na przykład Adrianowi Furgalskiemu z TOR. Zauważył, że w 2019 r. przyjęto w budżecie trzykrotnie wyższe wydatki na system poboru opłat niż gdy systemem ViaToll zarządzała firma Kapsch.
Co na to GITD? Argumentuje, że wydatki na już działający system ViaToll są w budżecie połączone z kosztami opracowania nowego, satelitarnego rozwiązania. Na dodatek, są to wydatki maksymalne, więc de facto prace powinny kosztować ostatecznie znacznie mniej. – Warto pamiętać, że te opłaty państwo ponosi jednorazowo – podkreśla Karolina Wieczorek
Mówi też, że po przejęciu ViaTolla przez państwo wydatki wcale się nie zwiększyły. – Koszt obsługi i utrzymania elektronicznego systemu poboru opłat to kwota ok. 222 mln zł netto rocznie, koszt ten będzie praktycznie taki sam, jak dotychczas – mówi rzeczniczka GITD.
Według założeń nowy system powinien powstać w ciągu maksymalnie 27 miesięcy. Karolina Wieczorek dodaje, że czas już wysłać ViaToll na emeryturę. – Każdy system teleinformatyczny stosunkowo szybko staje się przestarzały – mówi.
Tym razem państwo liczy, że w projekt powstania systemu poboru opłat zaangażują się polskie firmy. – Możliwość uczestniczenia w największym projekcie infrastrukturalnym w Polsce jest nie lada wyzwaniem i wielką szansą dla krajowych przedsiębiorstw – mówi Karolina Wieczorek. – Jesteśmy przekonani, że krajowe firmy technologiczne, budowlane i usługowe wezmą udział w opracowaniu i obsłudze nowego systemu – dodaje.
Źródło: www.money.pl

 

TAG: droga, Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, GITD, opłaty drogowe, system poboru opłat, viatoll

Co możesz jeszcze przeczytać

DAF Trucks i TotalEnergies łączą siły
Postęp w realizacji celów klimatycznych Scania
Postęp w realizacji celów klimatycznych Scania
TC #133: Niespotykany JelczON, Truck Look Włochy, zlot Tarcza 2021 cz. 1 | 06/2022
TC #133: Niespotykany JelczON, Truck Look Włochy, zlot Tarcza 2021 cz. 1 | 06/2022

Najczęściej czytane

  • Iveco Massif i kilka spostrzeżeń na temat ADR | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1135 odcinku Na Osi Iveco Massif i kilka spos...
  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP