Nowe samochody ciężarowe Volvo Trucks o dużej ładowności, których sprzedaż w Polsce właśnie się zaczyna, zostały zaprojektowane z myślą o umożliwieniu kierowcom wykonywania swojej pracy w sposób maksymalnie efektywny, bezpieczny i odpowiedzialny. Wszystkie modele – Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM i Volvo FMX – wyposażono w nowy, konfigurowalny interfejs użytkownika z cyfrowym zestawem wskaźników dostarczającym właściwych informacji w każdej sytuacji. Ponadto, pojazdy Volvo FM i FMX otrzymały nowe kabiny, w których kierowca ma do dyspozycji więcej przestrzeni i lepszą bezpośrednią widoczność.
Wysoko wykwalifikowani kierowcy, potrafiący bezpiecznie i odpowiedzialnie użytkować pojazd, dbać o ładunek i zarządzać sytuacjami drogowymi, stanowią bezcenny zasób każdej firmy transportowej. A ponieważ w pozyskiwaniu najlepszych kierowców panuje ostra rywalizacja, w swojej nowej generacji samochodów ciężarowych Volvo Trucks podjęło wysiłek opracowania otoczenia i interfejsu kierowcy takich, które zapewnią jak najbardziej bezpieczne, funkcjonalne i komfortowe środowisko pracy.
– Wprowadzając na rynek nowe pojazdy, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom zarówno firm transportowych, jak i kierowców. Poprzez dalsze udoskonalenie typowych dla Volvo cech, takich jak ergonomia, komfort i bezpieczeństwo, i ich połączenie z nową, nowatorską technologią i wzornictwem, stworzyliśmy jeszcze bardziej produktywne i atrakcyjne otoczenie kierowcy – mówi Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Łatwiejsze unikanie kosztownych błędów
Nowy, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12 cali zapewnia kierowcy szybki dostęp do informacji pomocnych w unikaniu kosztownych błędów. Na przykład, ciągłe wskazanie czasu pracy kierowcy ułatwia planowanie jazdy i minimalizuje ryzyko naruszenia obowiązujących przepisów. Inną praktyczną funkcją jest rozpoznawanie znaków drogowych. Dzięki niej kierowca jest ostrzegany o ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzenia i kategorii drogi.
Dostępne są cztery różne widoki zestawu wskaźników, a zawartość i wygląd każdego z nich kierowca może łatwo dostosować przed wyruszeniem w drogę. Widok The Load (Obciążenie osi) pozwala kontrolować masę ładunku, masę całkowitą pojazdu oraz naciski na osie. W pojazdach z systemem nawigacyjnym warto wybrać widok Navigation (Nawigacja), udostępniający czytelne mapy. Kierowcy oczekujący wyglądu klasycznego zestawu wskaźników Volvo mogą skorzystać z widoku Home (Główny), zaś dla preferujących dostęp jedynie do najistotniejszych wskazań przeznaczony jest widok Focus (Koncentracja).
Główny zestaw wskaźników może zostać uzupełniony czytelnym wyświetlaczem bocznym o przekątnej 9 cali, przeznaczonym do obsługi systemu komunikacji, rozrywki i informacji transportowej.
Przykładowe funkcje:
Odtwarzacz multimedialny: funkcja pozwalająca cieszyć się muzyką z radia lub udostępnianą poprzez interfejs Bluetooth lub złącze USB.
Komunikacja: możliwość połączenia dwóch telefonów komórkowych.
Zadanie: funkcja udostępniająca Monitorowanie Czasu Pracy Kierowcy, Instruktaż Kierowcy, zdalne pobieranie danych z tachografu oraz nawigację.
Pojazd : obsługa klimatyzacji parkingowej, wskaźnika obciążenia osi, układu monitorowania ciśnienia w ogumieniu oraz indywidualnych ustawień Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo.
Z pozostałych funkcji warto wymienić choćby Moje Aplikacje dla Android Auto, funkcję udostępniającą aplikacje zainstalowane w telefonach z systemem Android, czy też Podręcznik Kierowcy, zawierający wskazówki dotyczące kierowania pojazdem oraz informacje dostosowane do specyfikacji konkretnego pojazdu. Druga z tych funkcji została przygotowana z myślą o przyszłych aktualizacja i zgodności z aplikacjami dostawców innych niż Volvo Trucks, na przykład firm zabudowujących.
Wyświetlacz boczny może z łatwością obsłużyć do ośmiu kamer i wyświetlać obraz z czterech kamer jednocześnie. Na obydwu wyświetlaczach informacje mogą być prezentowane w jednym z ponad 30 języków. System jest zdolny do przechowywania wielu zestawów ustawień indywidualnych, co jest przydatne w przypadku, gdy jeden i ten sam pojazd jest użytkowanych przez wielu kierowców, także różnej narodowości.
Lepszy ogląd sytuacji i mniejszy stres
Funkcjami zestawu wskaźników można łatwo sterować za pomocą nowych, intuicyjnie pogrupowanych przycisków na kole kierownicy, a także elementów sterujących na desce rozdzielczej oraz – na niektórych rynkach – głosowo. Funkcje wyświetlacza bocznego można również wybierać dotykowo, wprost na ekranie.
Pojazdy z więcej niż jedną osią napędową są wyposażone w nową funkcję zapobiegającą buksowaniu kół, dzięki której kierowca może szybciej i łatwiej opanować potencjalnie niebezpieczne sytuacje podczas jazdy zarówno w terenie, jak i po drodze utwardzonej. Jedyne co musi zrobić, to aktywować przełącznikiem blokady mechanizmów różnicowych. Czasowo zwiększoną przyczepność kół wskazuje cyfrowy zestaw wskaźników.
– Deska rozdzielcza jako całość została pomyślana tak, by zapewniać dobry ogląd sytuacji, pozwalając kierowcy intuicyjnie, sprawnie i przy mniejszym stresie zarządzać informacją. Jest praktyczna, solidna, wykonana z trwałych materiałów. Posiada stabilne uchwyty na kubki, pojemne schowki i kilka złączy USB z funkcją ładowania – informuje Małgorzata Kulis.
Dźwignia wybieraka zakresów skrzyni biegów Volvo I-Shift ma nowy, bardziej ergonomiczny kształt, przez co zapewnia większą swobodę ruchów w kabinie. Udoskonalono także same programy zmiany biegów. Obecnie dostępnych jest pięć wariantów: program ekonomiczny, program standardowy, program dynamiczny, program budowlany i program HD.
Nowe kabiny Volvo FM i Volvo FMX oferują więcej przestrzeni i lepszą widoczność
Volvo FM i Volvo FMX posiadają całkowicie nowe kabiny, oferujące nawet o jeden metr sześcienny więcej przestrzeni wewnątrz. Tym samym kierowcy zyskali więcej swobody we wnętrzu, więcej miejsca do pracy i znacznie lepszą widoczność bezpośrednią, po części dzięki obniżeniu linii drzwi. Nisko położone, szerokie wejście do kabiny, z dwoma antypoślizgowymi, oświetlanymi stopniami, ułatwia realizację zadań transportowych wymagających częstego zatrzymywania się. Na przykład, kierowca użytkujący pojazd na terenie budowy może w ciągu całego dnia wchodzić i wychodzić z kabiny nawet 50 razy.
Podobnie jak w Volvo FH i Volvo FH16, w otoczeniu kierowcy pojawiła się regulowana kolumna kierownicy zapewniająca większy niż dotąd zakres możliwego dostosowania pozycji za kierownicą. Dolna leżanka w kabinie sypialnej została posadowiona niżej, dzięki czemu siedzenie na niej stało się wygodniejsze i wygospodarowano dodatkową przestrzeń dla schowków. W kabinie dziennej także jest dostępny nowy, podświetlany schowek o pojemności 40 litrów.
Nowa, ulepszona izolacja kabiny skuteczniej chroni przed zimnem i hałasem. Dzięki czujnikom układ klimatyzacji z filtrem węglowym utrzymuje wysoką jakość powietrza w kabinie, nawet w wysoce niesprzyjających warunkach otoczenia.
źródło: Volvo Trucks Polska