Czym jest Pakiet Mobilności?
Pakiet mobilności to zestaw propozycji przepisów, których celem jest regulacja transportu drogowego w Unii Europejskiej. Nie wprowadza nowych aktów prawnych, a jedynie zmienia już obowiązujące. Prace legislacyjne rozpoczęły się w 2017 roku – aktualna czwarta wersja przepisów, stanowi kompromis z 11.12.2019 roku pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą Unii Europejskiej. Pakiet mobilności został ostatecznie przegłosowany 8 lipca br. a w dniu 31 lipca przepisy zostały opublikowane. Zmiany, które czekają polski transport mogą realnie wpłynąć na wzrost kosztów i zmniejszenie konkurencyjności polskich firm. Dzięki ekspertom Grupy Inelo dowiedzą się Państwo, jak się przygotować i jaką strategię przyjąć w krótkiej i dłuższej perspektywie czasu. Zachęcamy do regularnego śledzenia profilu na Facebooku. https://pl-pl.facebook.com/firmaINELO/ lub https://pl-pl.facebook.com/firmaOCRK
Pakiet mobilności zakłada zmiany w trzech istotnych obszarach:
Czas pracy kierowców, a także budowa i obsługa tachografu.
Delegowanie kierowców i płace minimalne.
Dostęp do rynku, czyli zasady prowadzenia działalności transportowej na terenie Unii Europejskiej.
Przepisy prawne
Rozporządzenie (UE) 2020/1054 wprwoadzające zmiany w czasie jazdy i odpoczynku (561/2006) oraz tachografach (165/2014) >>>
Rozporządzenie (UE) 2020/1055 wprowadzające zmiany w dostępie do rynku (1071/2009 oraz 1072/2009) >>>
Dyrektywa (UE) 2020/1057 dotycząca delegowania pracowników w transporcie oraz kontroli >>>
Infografika – najważniejsze zmiany
Jakich zmian należy się spodziewać w najbliższym czasie?
1. Obowiązkowy powrót kierowcy do centrum operacyjnego (bazy) lub miejsca zamieszkania kierowcy co 4 tygodnie:
powrót na co najmniej 45 godzin;
w przypadku wykorzystania w trasie dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych – powrót przed kolejnym odpoczynkiem tygodniowym regularnym (co 3 tygodnie).
2. Zaostrzenie reguł dotyczących odpoczynków tygodniowych skróconych. Kierowca międzynarodowy może odbyć dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku pod rząd (2x24h) pod warunkami:
rozpoczął przynajmniej dwa skrócone odpoczynki tygodniowe poza granicą;
w każdych czterech tygodniach zrealizowane zostały dwa tygodniowe odpoczynki regularne i dwa skrócone;
po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych, kolejnym odpoczynkiem powinien być tygodniowy regularny, poprzedzony rekompensatą za dwa poprzednie skrócenia – w bazie lub miejscu zamieszkania (konieczność udokumentowania powrotu/miejsca).
3. Uszczegółowienie i podkreślenie zakazu odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu:
zakaz dotyczy regularnych tygodniowych odpoczynków oraz postojów trwających więcej niż 45h (np. z powodu odbieranej rekompensaty);
dodatkowe założenie, że odpoczynki 45h odbywa się w miejscu przyjaznym dla wszystkich płci z odpowiednim zapleczem sanitarnym oraz sypialnym.
4. Możliwość przedłużenia jazdy dziennej oraz tygodniowej o maksymalnej 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy lub do domu na odpoczynek tygodniowy:
konieczność udokumentowania odstępstwa od przepisów i szczególnych okoliczności, tak jak w przypadku art. 12/561/2006 (dodatkowy ustęp w art. 12)
wydłużenie czasu jazdy o 2 godziny, tylko jeżeli kierowca odbierze 30 minut dodatkowej przerwy przed tym okresem i powróci na odpoczynek tygodniowy regularny – 45h;
obowiązek rekompensaty tego czasu z innym dowolnym odpoczynkiem w ciągu 3 tygodni;
brak możliwości powołania się na omawiany paragraf przy naruszeniu zasad odpoczynków tygodniowych.
5. Pozostałe ważne zmiany:
możliwość przerwania na promie odpoczynków tygodniowych – 24h oraz 45h ( przy 45h muszą zostać spełnione dodatkowe warunki -podróż 8h i kabina sypialna).
Dodatkowe wyłączania z 561/2006, np. pojazdy przewożące gotowy beton .
Inne zmiany np. obowiązek rejestracji powrotów, symbole państw na wykresówkach, zmiana zasad przerw w załodze.
źródło: INELO