NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • Polacy tankują w Niemczech?

Polacy tankują w Niemczech?

niedziela, 06 styczeń 2019 / Opublikowane w All

Polacy tankują w Niemczech?

„Świat stanął na głowie” – piszą niemieckie media i donoszą, że Polacy zaczęli jeździć do Niemiec, by tankować tam paliwo. Powodem są obietnice, które złożyły wcześniej polskie koncerny paliwowe pisze next.gazeta.pl

Stacja paliw
Mieszkający przy niemieckiej granicy Polacy coraz częściej jeżdżą tam nie tylko zrobić zakupy, ale także zatankować. Zjawisko stało się na tyle powszechne, że pisze o nim niemiecka prasa i potwierdzają je właściciele lokalnych stacji benzynowych. Turystyka paliwowa zmieniła kierunek. Jak to się stało, że paliwo w Niemczech jest tańsze niż w Polsce?
Paliwo w Niemczech tańsze niż w Polsce. Dlaczego?
„Wynika to z bardzo wysokiej marży detalicznej, którą mamy w tym momencie na polskich stacjach, to jest nawet około 50 groszy, w zależności od stacji – mówi Next.gazeta.pl Dawid Czopek, ekspert obserwujący rynek ropy naftowej i paliw z funduszu Polaris.
I wylicza, że jeśli na aktualne ceny benzyny w hurcie Orlenu nałożyć podatek VAT, to wychodzi kwota 4,23 zł za litr. W przypadku diesla to 4,55 zł. Zatem jeśli spojrzeć na ceny na stacjach, wychodzi, że marża detaliczna wynosi około 50 groszy. Zwykle wynosiło ona około 20 groszy.
„Podatki związane z paliwami w Niemczech są wyższe. W Polsce do tej pory podatki były jednymi z niższych w UE, więc paliwo u nas było jednym z najtańszych. I to Niemcy jeździli do nas tankować. Marżę detaliczną mieliśmy na podobnym poziomie – u nas około 20 groszy, w Niemczech około 5 eurocentów. Teraz marże w Polsce wzrosły, co powoduje, że różnice w podatkach się zacierają. Paliwo w Polsce jest po prostu droższe – mówi ekspert.
Nowy podatek wpłynął na ceny paliw
Dlaczego marża tak bardzo wzrosła? Powodem jest opłata emisyjna, zwana też opłatą paliwową. To nowy podatek, który wszedł w życie 1 stycznia tego roku. Ustawa, która go wprowadziła, zakłada powołanie tzw. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Miałyby z niego być finansowane m.in. projekty z Planu Rozwoju Elektromobilności czy dotyczące rozwoju transportu opartego na paliwach alternatywnych.
Wysokość tej opłaty to 80 złotych od każdego 1000 litrów paliwa (tyle samo dla benzyny i oleju napędowego) – po uwzględnieniu VAT wychodzi około 10 groszy na każdy litr paliwa. W ubiegłym roku, kiedy wokół projektu toczyła się dyskusja, koncerny paliwowe (kontrolowane przez Skarb Państwa) zapewniały, że nie przerzucą nowego podatku na klientów. Wygląda na to, że jest inaczej, z tym, że stacje benzynowe zaczęły się do tego przygotowywać na wiele tygodni przed wejściem w życie zmian.
„Jest trochę tak, że koncerny paliwowe obiecały, że nie przeniosą skutków wprowadzenia opłaty ekologicznej na kierowców. W związku z tym przez bardzo długi czas, w listopadzie i grudniu, utrzymywały ceny paliw na wysokim poziomie. Teraz więc nie muszą ich podnosić. Być może będziemy mieli do czynienia nawet z obniżkami, co może zostać przedstawione politycznie i propagandowo jako sukces  – tłumaczy Dawid Czopek.
O tym, że ceny paliw pod koniec ubiegłego roku nie spadały, choć taniała ropa naftowa, pisaliśmy na Next.gazeta.pl kilkukrotnie. Ekspert funduszu Polaris w rozmowie z nami podaje jeszcze jeden przykład wpływu polityki na decyzje koncernów paliwowych. – Tuż przed wyborami samorządowymi (6 października) cena hurtowa dla benzyny po uwzględnieniu VAT wynosiła 5,05 zł za litr – zatem spadła o 82 grosze, a dla diesla 5,30 zł za litr – to oznaczało spadek o 75 groszy. Przy czym ceny diesla na stacjach były wtedy niższe! – przypomina.
Czy sytuacja, w której ceny paliw na części stacji w Polsce są wyższe niż w Niemczech, może się utrzymać?
„Myślę, że ta sytuacja się unormuje w ciągu kilku tygodni, będziemy mieli do czynienia ze spadkami, ale one nie będą tak duże, jak wynikałoby to z cen ropy naftowej. Ta opłata paliwowa zostanie na nas przeniesiona – uważa Dawid Czopek.
Źródło: next.gazeta.pl
Ź
ródło fotografii: https://wiadomosci.onet.pl

TAG: afera spalinowa, benzyna, diesel, niemcy, paliwo, podatek, tankowanie

Co możesz jeszcze przeczytać

Nowa nazwa IVECO Group oraz logo zapowiadają przyszłość nowej organizacji w obszarze On-Highway
Nowa nazwa IVECO Group oraz logo zapowiadają przyszłość nowej organizacji w obszarze On-Highway
Grunciarz zmagający się z naprawą hamulców w naczepie | Na Osi 1126
Trasa na Wrocław zablokowana między Strzelcami a Krapkowicami. Wypadek na autostradzie A4 koło Góry św. Anny.

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP