NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Polskie drogi w liczbach – co nam mówią policyjne statystyki?

Polskie drogi w liczbach – co nam mówią policyjne statystyki?

wtorek, 25 kwiecień 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, CIEKAWOSTKI, GŁÓWNA, NEWS

Polskie drogi w liczbach – co nam mówią policyjne statystyki?

Co czuje kierowca, gdy widzi na swojej drodze radiowóz policyjny? Przyspieszone bicie serca, niepokój, może nawet strach? Często w takich sytuacjach noga z gazu automatycznie przeskakuje na hamulec – a to stwarza niebezpieczną sytuację, która może zakończyć się kolizją… No właśnie, czy zastanawialiście się kiedyś, jak często na polskich drogach dochodzi do wypadków? Oto kilka najciekawszych danych z 2022 roku.

Wtedy najłatwiej o wypadek

Czy istnieje w ciągu roku czas, w którym najłatwiej o wypadek? Okazuje się, że tak. W 2022 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu (11% ogółu), w sierpniu (10,3%) oraz w lipcu (10,1%) – a więc w miesiącach letnich! Nawet najwięcej wypadków śmiertelnych miało miejsce w sierpniu (10,7%). Z kolei patrząc na poszczególne dni tygodnia, najwięcej wypadków odnotowano w piątki, bo aż 17% (sławetny piątek, piąteczek, piątunio…). W tym dniu zanotowano też najwięcej osób zabitych (15,9%) i rannych (16,8%).

Co ciekawe, w 2022 roku, podobnie jak w latach wcześniejszych, najwięcej wypadków zdarzyło się przy… dobrych warunkach atmosferycznych!

W tych miejscach najłatwiej o kolizję

W 2022 roku większość wypadków miała miejsce na obszarze zabudowanym (70,6%). Mimo to w wyniku wypadków mających miejsce poza obszarem zabudowanym (29,4%) zginęło znacznie więcej osób. Tutaj w co piątym wypadku zginął człowiek, podczas gdy w obszarze zabudowanym tylko w co dwudziestym!

Głównymi przyczynami wypadków na drogach były: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (2214 wypadków), nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (1490 wypadków), nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu (1406 wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (1152 wypadki) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (617 wypadków).

Różne rodzaje wypadków

Wiemy już kiedy i gdzie. Pozostaje jeszcze pytanie: co? – co się działo na polskich drogach w 2022 roku? Jak widać w statystykach, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które można opisać jako „zderzenie się pojazdów w ruchu”. Takich wypadków było 11 502 (53,9%). Śmierć w nich poniosło 868 osób (45,8%), a rannych zostało 14 358 osób (58%).

Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń było 4 609 (21,6%), w ich wyniku zginęły 453 osoby (23,9%), a 4 447 zostało rannych (18,0%).

Głównymi przyczynami tych wypadków było: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (4526 wypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (4468 wypadki) oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (2251 wypadków).

Przeanalizujmy jeszcze płeć kierowców. Okazuje się, że sprawcami wypadków najczęściej byli… mężczyźni, bo aż 72,8%! Kobiety natomiast spowodowały 23,3% wszystkich wypadków. Odpowiedź na pytanie, kto jeździ bezpieczniej, nasuwa się więc sama…

Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę „młodych kierowców”, czyli osób w wieku 18-24 lat. Jest to grupa, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami przy jednoczesnej dużej skłonności do brawury i ryzyka.

W tej grupie wystąpił najwyższy wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji! W 2022 r. byli oni sprawcami aż 3 059 wypadków (15,8% wypadków powstałych z winy kierujących). Zginęło w nich 281 osób, a 3 910 zostało rannych. Przeważającą przyczyną 34,9% wypadków spowodowanych przez młodych kierowców było niedostosowanie prędkości do warunków jazdy. O ich ciężkości świadczy 52,7% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych…

Sposób na zmniejszenie ilości wypadków

Choć z przytoczonych statystyk wynika, że na polskich drogach nie dzieje się za dobrze, pamiętajmy, że każdy kierowca może realnie wpływać na wzrost bezpieczeństwa. Zachowujmy więc podczas jazdy szczególną czujność i nie róbmy rzeczy, które mogą nas rozpraszać, np. obsługiwanie telefonu czy radia. Dostosujmy prędkość jazdy do warunków atmosferycznych i tego, co akurat dzieje się na drodze. Dbajmy też o dobry stan techniczny naszych aut.

W dostosowaniu się do ograniczeń prędkości na drodze pomocne okazać się mogą kamery samochodowe, które posiadają funkcję ostrzegania przed odcinkowym pomiarem prędkości. Urządzenia takie pokazują dystans oraz czas w sekundach do zbliżającego się fotoradaru. Wskazują również ograniczenie prędkości oraz dostarczają informacji o średniej prędkości na mierzonym odcinku. Przykładem takie kamery jest Mio MiVue 886, która nagrywa obraz w rozdzielczości 4K. Wideorejestrator ten posiada także sensor 1/1.8, rzeczywisty kąt widzenia wynoszący aż 160O, 3 tryby parkingowe oraz autorskie rozwiązanie Mio Night Vision Ultra i HDR, dla doskonałych nagrań nocnych. Cena tej kamery to 1099 zł.

A jeśli poszukujecie kamery wyposażonej w funkcję ostrzegania przed odcinkowym pomiarem prędkości w nieco niższej cenie, warto sięgnąć po Mio MiVue C580. Ta kamera jest też wyposażona w funkcję HDR oraz sensor optyczny Sony STARVIS CMOS. MiVue C580 posiada też tryb parkingowy podtrzymywany w stanie gotowości przez wewnętrzną baterię. Za tę kamerę zapłacimy 549 zł.

Źródło danych: statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

 

 

Źródło: 4 PUBLICITY

TAG: Mio Night Vision HDR, Mio Night Vision Ultra, podsumowanie kolizji 2022, podsumowanie wypadków 2022, ranking wypadków, wideorejestrator, wypadek, wypadki 2022

Co możesz jeszcze przeczytać

Truck Story: teledyski z ciężarówkami [Na Osi 1016]
na osi 932
Master Truck Show 2021, Iveco Daily vs. Volkswagen Crafter, teledyski z truckami w tle [Na Osi 932]
Powrót czasów PRL’u

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP