Leinfelden-Echterdingen.
W swoim pierwszym roku sprawozdawczym Daimler Truck Holding AG („Daimler Truck”), już jako samodzielna firma, połączył sprawozdawczość finansową i sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck: „Chcemy urzeczywistnienia idei bezemisyjnego transportu i pragniemy przewodzić transformacji branży. Zrównoważony rozwój ma wysoki priorytet w naszych pracach nad rozwojem produktów, w sposobie prowadzenia działalności i we wszystkim, co robimy. Podkreśliliśmy to w naszym pierwszym zintegrowanym sprawozdaniu rocznym, w którym prezentujemy zarówno kluczowe dane finansowe, jak i swoje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju”.
W pierwszym roku samodzielności firmy jako spółki giełdowej Daimler Truck wyznaczył ramy swoich odpowiedzialnych działań, skupiając się na trzech obszarach tematycznych – ochronie środowiska, sprawach społecznych i ładzie korporacyjnym (ang.: ESG – Environment, Social, Governance).
Wiodące agencje ratingowe ESG dobrze oceniają działania Daimler Truck
Daimler Truck aktywnie współpracuje z wiodącymi agencjami ratingowymi ESG i wykorzystuje ich oceny do dalszego rozwoju swojej strategii zrównoważonego biznesu. Działania i osiągnięcia firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju uzyskały dobre wyniki we wszystkich ratingach zrównoważonego rozwoju, w których uczestniczyła. W 2022 roku agencje ratingowe ISS ESG i Sustainalytics przyznały Daimler Truck wyróżnienie w branży.
Przełomowe osiągnięcia i kolejne ambitne cele
Już w 2022 roku Daimler Truck w ramach swoich działań i inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju dokonał przełomowych osiągnięć i wyznaczył sobie kolejne ambitne cele.
Rozszerzenie gamy bezemisyjnych samochodów ciężarowych i autobusów
Daimler Truck rozszerzył na całym świecie gamę pojazdów bezemisyjnych – oferuje już osiem produkowanych seryjnie modeli ciężarówek i autobusów z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Daimler Truck dalej rozbudowuje swoje portfolio pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym i wodorowym – przykładowo Mercedes-Benz Trucks planuje wprowadzenie w 2024 roku seryjnej wersji dalekobieżnej ciężarówki eActros LongHaul o zasięgu 500 kilometrów. Kontynuowane są prace nad rozwojem i osiągnięciem gotowości do produkcji seryjnej napędzanego wodorem samochodu ciężarowego Mercedes-Benz GenH2 Truck z ogniwem paliwowym, a spółka joint venture Daimler Truck i Volvo Group, cellcentric, ma w niemieckim Weilheim (Badenia-Wirtembergia) rozpocząć produkcję ogniw paliwowych.
Daimler Buses zamierza do 2030 roku mieć w każdym segmencie autobusów swojego portfolio modele lokalnie neutralne pod względem emisji CO2, napędzane akumulatorami lub wodorem. Do połowy dekady zaplanowano na przykład w pełni elektryczny autobus podmiejski, a do 2030 roku autokar z napędem wodorowym. Ponadto Daimler Buses zamierza od 2030 roku oferować w Europie w segmencie autobusów miejskich wyłącznie nowe pojazdy lokalnie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Europejskie zakłady osiągają neutralny bilans emisji CO2, ich śladem pójdą zakłady na całym świecie
Kolejnym przełomowym krokiem w 2022 roku było wdrożenie szeregu działań na rzecz produkcji chroniącej zasoby naturalne i przyjaznej dla klimatu. Z powodzeniem osiągnięto neutralny bilans emisji CO₂ w europejskich zakładach, m.in. poprzez zakup energii elektrycznej wolnej od emisji CO₂, pozyskiwanej z elektrowni słonecznych, wiatrowych i wodnych. Już dziś w fabrykach na całym świecie zainstalowano moduły fotowoltaiczne o mocy ok. 7,2 MWp, które rocznie mogą wyprodukować ok. 7,9 GWh energii elektrycznej. Odpowiada to rocznemu zużyciu ok. dwóch tysięcy czteroosobowych gospodarstw domowych.
W ramach „Green Production Initiative” przewiduje się obniżenie do 2030 roku emisji CO2 związanej z produkcją o 42% w stosunku do poziomu emisji w roku 2021. Do tego czasu co najmniej 55% energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych.
Koncern systematycznie przyspiesza transformację branży transportowej w kierunku zastosowania napędów o neutralnym bilansie CO2, stawiając przy tym na elektryczne ciężarówki także we własnym łańcuchu dostaw. W ramach tych działań Daimler Truck wyznaczył sobie ambitny cel, aby do końca 2026 roku zelektryfikować 100% ruchu dostawczego do swojej największej montowni w Wörth (Nadrenia-Palatynat).
Bezpieczeństwo ruchu drogowego pozostaje kwestią priorytetową
Kolejnym istotnym zagadnieniem dla Daimler Truck w ramach strategii zrównoważonego rozwoju w biznesie jest bezpieczeństwo ruchu drogowego. W 2022 roku na kolejnych rynkach, w kolejnych markach i modelach wprowadzono nowe różnorodne systemy bezpieczeństwa i asystujące, na przykład aktywnego asystenta martwego pola we Freightlinerze Cascadia oraz system Active Drive Assist 2 w autokarach marki Setra.
W odniesieniu do bezpieczeństwa na drogach, Daimler Truck realizuje „Wizję Zero”, dążąc do osiągnięcia możliwie „zerowej liczby wypadków” z udziałem swoich ciężarówek i autobusów. Przedsiębiorstwo wyznaczyło sobie za cel aby w 2025 roku co najmniej 75% a w 2030 roku co najmniej 80% pojazdów dostarczanych na główne rynki było wyposażonych w system bezpieczeństwa, który przewyższa odpowiednie wymogi prawne pod względem efektywności i zakresu zastosowania.
Do 2030 roku udział kobiet na stanowiskach kierowniczych ma wzrosnąć do 25%
Daimler Truck dąży do tego, aby dla swoich pracowników być nowoczesnym i atrakcyjnym pracodawcą. W celu zapewnienia pracownikom wsparcia w transformacji cyfrowej i technologicznej, na całym świecie wdrożono platformę edukacyjną „LinkedIn Learning”. Pracownicy mogą wybierać spośród ponad 17 tys. kursów e-learningowych i szkolić się w różnych obszarach tematycznych – w dowolnym miejscu i czasie.
Daimler Truck przykłada ogromną wagę do awansu kobiet, dlatego postawił sobie za cel, aby do 2030 roku na całym świecie zwiększyć odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych do 25%.
Potwierdzenie poszanowania i ochrony praw człowieka w zaktualizowanej Deklaracji Zasad
Daimler Truck zdecydowanie angażuje się w poszanowanie i ochronę praw człowieka oraz oczekuje tego samego od swoich partnerów biznesowych w całym łańcuchu tworzenia wartości. Firma potwierdza to swoje zaangażowanie w „Deklaracji zasad na rzecz społecznej odpowiedzialności i praw człowieka”, która została odnowiona w 2022 roku. Z chwilą powierzenia pełnomocnikowi ds. prawnych i zgodności z przepisami (Chief Legal & Compliance Officer) obowiązków pełnomocnika ds. praw człowieka w Daimler Truck, wszystkie prewencyjne procesy i struktury na całym świecie, mające na celu zapewnienie przestrzegania praw człowieka w firmie, zyskały jasno określone kompetencje.
Źródło: Diamler Truck