Firma Volvo Trucks oficjalnie zaprezentowała elektryczny pojazd ciężarowy Volvo FE Electric. Pierwszy test komercyjnego wykorzystania seryjnie produkowanej ciężarówki elektrycznej w polskich warunkach, odbędzie się w ramach projektu EKOLOG.
Z badań wynika, że 73,1% emisji transportowych w UE pochodzi z transportu drogowego, w tym 44,3% to samochody osobowe, a 19,2% ciężkie samochody ciężarowe. W dążeniu do zredukowania emisyjności transportu ciężkiego, mają pomóc elektryczne ciężarówki.
W ramach projektu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Volvo Trucks przekazało do testów pojazd elektryczny Volvo FE Electric o dopuszczalnej masie całkowitej do 27 ton. Pojazd ten ma trzyosiowe podwozie elektryczne z zabudową GT Trailers, skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000kg, 18-19 europalet. Dwa silniki elektryczne sprawiają, że zasięg Volvo FE Electric to ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy. Szybki czas ładowania akumulatora 265 kWh wynosi ok. 2 godziny, natomiast zwykłe ładowanie zajmuje ok. 11 godzin.
Zalet pojazdu jest niewątpliwie to, że jest cichy – zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju. Wpływa to również korzystnie na warunki jazdy oraz komfort pracy kierowcy. Różnica dźwięku emitowanego do otoczenia, w porównaniu do tradycyjnych samochodów ciężarowych, to nawet 10 dB. Silnik elektryczny natychmiast rozwija swój maksymalny moment obrotowy, oddając moc płynnie i bez żadnych przerw. To rozwiązanie idealne dla transportu miejskiego, który wymaga częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca.
Przekazywany pojazd z zabudową typu furgon, to pierwsza tego typu ciężarówka na polskich drogach. Volvo FE Electric oferuje najlepsze połączenie zarówno zasięgów, jak i ładowności, a dzięki tak uniwersalnej specyfikacji jest dziś zauważane jako idealne rozwiązanie do tzw. transportu last mile, czyli dostawy towarów z magazynów do sklepów – argumentuje Piotr Werner, Product Digital Marketing Manager, Volvo Trucks. – W ofercie Volvo Trucks znajduję się także podwozie elektryczne Volvo FL o dopuszczalnej masie całkowitej 16 700 kg przeznaczone do zadań dystrybucyjnych, jak i komunalnych. W 2022 roku Volvo Trucks rozpoczyna także produkcję gamy FH, FM i FMX elektrycznych, tym samym wprowadzając do oferty pełną gamę pojazdów elektrycznych Volvo Trucks.
Podczas badania, elektryczna ciężarówka Volvo zostanie oceniona w 5 blokach tematycznych: ocena wydajności, ocena użytkowa, ocena społeczno-środowiskowa, ocena kosztów eksploatacji oraz ocena flotowa.
Badanie, przeprowadzone w ramach projektu Ekologiczna Logistyka, rozwija perspektywy bezemisyjnej przyszłości transportu i odpowiada na założenia Volvo Trucks. Firma ta do 2030 roku chce ograniczyć emisję CO2 ze sprzedawanych samochodów o 50% (w porównaniu z 2019 rokiem), co odpowiada ~45% zelektryfikowanych ciężarówek, do 2040 roku o 100%, a do 2050 roku osiągnąć zerową emisję CO2 netto.
źródło: VOLVO