Pakiet „antytranzytowy” – Tyrol planuje w 2019 roku dalsze utrudnienia w tranzycie przez Przełęcz Brenerską!
– 1. Poszerzenie sektoralnego zakazu jazdy o pojazdy Euro 6 i dalsze materiały, które będą objęte zakazem przewozu drogowego przez Tyrol.
– 2. Wprowadzenie wyższych opłat za myto tzw. „myto korytarzowe” od Monachium do Verony.
– 3. Zakaz jazdy w Tyrolu we wszystkie soboty dla pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 tony od 5 stycznia do 9 marca 2019.
– 4. Blokowa odprawa pojazdów ciężarowych
Jak wynika ze statystyki przez Przełęcz Brennerską przejeżdża rocznie ponad 2,5 miliona samochodów ciężarowych powyżej 7,5 tony – z czego w roku 2018 przejechalo ponad 180.000 pojazdów więcej niż w roku 2017. Zanieczyszczenie powietrza, hałas, bardzo duży ruch i zdrowie Tyrolczyków – to główne przyczyny nowych zamiarów Regionalnego Rządu w Tyrolu. Wprowadzenie tzw. pakietu antytranzytowego na obszar drogi tranzytowej przez Przełęcz Brennerską budzi bardzo wielkie niezadowolenie wśród Przewoźników w całej Europie – nic dziwnego – węzeł komunikacyjny Przełęczy Brennerskiej to główny tranzyt drogowy Północ-Południe w Europie.
Obowiązujący sektoralny zakaz jazdy przez Tyrol (TUTAJ jest link do publikacji na temat sektoralnego zakazu jazdy przez Tyrol) jak dotychczas wyklucza pojazdy z silnikami Euro 6.
Natomiast nowy pakiet antytranzytowy zakłada sektoralny zakaz przez Tyrol dla wszystkich pojazdów bez względu na klasę emisji spalin i poszerzenie listy o dalsze materiały, które nie będą mogły być przewożone po drogach przez Tyrol ciężarówkami.
Dalsze zakazy, które mają być wprowadzone w 2019 – to całkowity zakaz przejazdu przez Tyrol pojazdami ciężarowymi o klasie emisji spalin Euro 4. Całkowity zakaz przejazdu pojazdami z silnikiem Euro 5 ma zostać wprowadzony w roku 2021.
Inny dość poważny problem tranzytu przez Tyrol – to wzrost ilości przejazdów samochodami ciężarowymi w tzw ruchu objazdowym. Wiele pojazdów przejeżdża przez Tyrol tylko i wyłącznie aby zatankować paliwo ze względu na niskie ceny paliwa. Jak podają statystyki i z wypowiedzi Pani Felipe wynika, że w roku 2018 wzrósł tranzyt objazdowy z 30% na 50%.
Nie tylko niższa cena paliwa jest przyczyną zwiększonej ilości pojazdów ciężarowych na Brennero, też wysokie myto przez Szwajcarie skłania Przewoźników do wyboru tranzytu przez Austrię.
Zimowe warunki atmosferyczne, wzmożony ruch turystyczny i mała przepustowości ruchu na autostradzie z 2 pasami ruchu są przyczynami wprowadzenia zakazu jazdy we wszystkie soboty dla pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 tony od 5 stycznia do 9 marca 2019.
Dalsze utrudnienia w roku 2019 w ruchu drogowym w tranzycie przez Austrię na autostradzie na Przełęczy Brennerskiej to tzw. blokowa odprawa pojazdów ciężarowych: 200-300 pojazdów po czym przerwa 1 godzinna. W pierwszej połowie 2019 zostały zapowiedziane 17 takich odpraw. Najczęściej będą miały miejsce w dniach po nieregularnych świętach.
Pierwsza zapowiedziana odprawa blokowa już 7 stycznia 2019.
Alternatywa przejazdu przez Alpy Przełęczą Brennerską jest przejazd pociągiem RoLa , który pomaga chronić środowisko i zapewnia bezpieczny przejazd przez Austrię.
Informacja prasowa HGA GmbH.