Pięcioosiowe podwozie Scania P450 będzie wykorzystywane do zabezpieczania obiektów rafineryjnych należących do Grupy LOTOS. Zabudowę pojazdu wykonała firma Bronto Skylift. Pojazd może służyć do pracy na wysokości do 81 m.
Długość pojazdu to 16,5 m, dlatego podwozie posiada trzy osie skrętne, ułatwiające manewrowanie. Choć to najwyższy strażacki podnośnik w UE, po jego złożeniu wysokość pojazdu sięga zaledwie 4 m. Maksymalny udźwig zamontowanego na końcu podnośnika kosza wynosi 500 kg.
Pojazd będzie wykorzystywany do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych na terenie rafinerii, na wysokich obiektach technologicznych.
Głównym zadaniem LOTOS Straż jest zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości pracy na terenie rafinerii. Nowy sprzęt będzie dla nas ogromnym wsparciem w przypadku prowadzenia skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych na dużych wysokościach. Ten podnośnik znacząco zwiększy możliwości taktyczno-bojowe naszej jednostki – mówi Piotr Pryczkowski, komendant LOTOS Straż.
Pojazdy ciężarowe Scania są budowane z wykorzystaniem seryjnych modułów, pozwalających na ich optymalne dostosowanie do potrzeb użytkownika. Pięcioosiowe pojazdy są rzadko spotykane, dlatego wciąż budzą zainteresowanie. W przypadku tego kontraktu zastosowano standardowe zawieszenie osi podwójnie skrętnych przednich oraz zestawu tridem z napędem na dwie osie oraz ostatnią osią skrętną. Takie rozwiązanie obniża obciążenia podczas skrętu i manewrowania wydłużając żywotność elementów ruchomych zawieszenia, łożysk osi i opon.
Modułowa budowa Scania umożliwia zastosowanie wielkoseryjnych modułów. Nawet w unikatowym pojeździe jakim jest podnośnik Scania/Bronto. Pojazd nie ma żadnych indywidualnych części, co gwarantuje większą niezawodność i dyspozycyjność pojazdu. Oznacza także szybszą obsługę techniczną i naprawy. Solidne podwozie Scania zapewnia doskonałą sztywność skrętną i odporność na działanie momentów zginających. Dzięki tym cechom stanowi idealną platformę do montażu nawet najdłuższych drabin i najwyższych podnośników koszowych. Pojazdy będące nośnikami takiego sprzętu mogą być wyposażone w standardową kabinę oraz niską Low-entry umieszczoną przed osią pojazdu – komentuje Piotr Korus,kierownik ds. rozwoju sprzedaży Scania Polska S.A.
źródło: Scania