Leinfelden-Echterdingen/Eisenach.
Unimogi U 4023 i U 5023, należące do typoszeregu o wysokiej dzielności terenowej oferowanego przez Mercedes-Benz Special Trucks, zyskały renomę nieodzownego sprzętu w pożarnictwie i w ochronie przed skutkami katastrof. Coraz częściej znajdują zastosowanie w miejskich i gminnych flotach samochodowych, gdyż wskutek zmian klimatycznych drastycznie wzrosło zagrożenie gwałtownymi ulewami, powodziami i osuwiskami – również na terenach zabudowanych. Ekstremalne stany pogodowe dają się już we znaki niemal wszystkim krajom i samorządom. Bardzo szybko może dojść do zalania miast i większych obszarów, czego doświadczyła w 2021 r. dolina rzeki Ahr, a w bieżącym roku – włoski region Emilia-Romania.
Tam, gdzie trzeba szybko ratować ludzkie życie w miastach i gminach dotkniętych ekstremalnymi zawirowaniami pogodowymi lub sprawnie usuwać skutki klęsk żywiołowych, do akcji może wkroczyć Unimog odznaczający się wysoką dzielnością terenową i zdolnością brodzenia. Opisywane Unimogi cechują się znaczną uniwersalnością i wielofunkcyjnością. Można je wyposażyć w hydraulikę dla służb komunalnych, czołową płytę montażową, a także w specjalną przestrzeń zabudowy za kabiną kierowcy, przeznaczoną na rozmaity osprzęt do zastosowań komunalnych. Dzięki temu mogą służyć np. do zimowego utrzymania dróg oraz prac załadunkowych, rozładunkowych i transportowych. Oznacza to częstsze ich wykorzystywanie, a więc i lepszą rentowność komunalnych flot samochodowych.
Unimog U 5023 na wystawie Demopark w Eisenach
Podczas tegorocznej wystawy Demopark, największej w Europie wystawy plenerowej poświęconej „zielonej branży”, która odbędzie się w dniach od 18 do 20 czerwca 2023 w Eisenach, Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje oprócz nośników narzędzi Unimog również egzemplarz Unimoga U 5023 o wysokiej dzielności terenowej, który w zaproponowanej wersji przeznaczony jest także do zastosowań komunalnych. Zobaczymy tu więc pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 14,5 tony, zabudowany jako hakowiec z podnośnikiem hakowym firmy Palfinger. Wysokość haka można hydraulicznie regulować w zakresie 900–1570 milimetrów, co pozwala za naciśnięciem przycisku wymieniać różne skrzynie wywrotkowe, kontenery czy skrzynie ładunkowe i używać pojazdu do rozmaitych zadań.
Prezentowany na ekspozycji Unimog U 5023 z wyposażeniem dodatkowym służy jednemu z klientów, firmie budowlanej, do transportu materiałów sypkich oraz przewozu małych maszyn budowlanych. W razie klęski żywiołowej przedsiębiorca ten może swoim Unimogiem wesprzeć miejską bazę materiałową. Omawiany pojazd dysponuje systemem Automatic Shift (EAS), kamerą wsteczną oraz sprzęgiem przyczepowym do zastosowań transportowych. Sterowany z kabiny układ regulacji ciśnienia w oponach TireControl plus pozwala w razie potrzeby zmniejszać ciśnienie w oponach. Uzyskuje się wtedy większą powierzchnię przylegania opony do podłoża, a tym samym lepszą trakcję i bezpieczniejszą jazdę w terenie o różnym stopniu zmiękczenia podłoża.
W zakresie klęsk żywiołowych obszarem eksploatacji U 5023 jest głównie usuwanie szkód i zniszczeń, przeważnie znacznych, do jakich doprowadzają powodzie i podtopienia. Pojazd ten znakomicie nadaje się m. in. do udrażniania zablokowanych dróg dojazdowych dla innych pojazdów ratowniczych. Sprawdza się też w niemal wszystkich innych pracach porządkowych i rekonstrukcyjnych, jakie trzeba wykonywać po ekstremalnych, długotrwałych ulewach, lawinach błotnych i ciężkich osuwiskach. Jako hakowiec obsługuje pojemniki o ciężarze do 6,5 tony, którymi można przewozić gruz, pnie drzew, fragmenty skał lub błoto – wykonując ich załadunek przy użyciu podnośnika hakowego, transport oraz wyładunek na składowisku. Prezentowany w Eisenach U 5023 niezawodnie dowiezie też w obszar katastrofy materiały, sprzęt, łodzie i artykuły pomocowe, a także ekipy ratownicze.
Gdy ogłoszą alarm „czerwony”, Unimog U 5023 dojedzie niemal wszędzie
Kompaktowe gabaryty, rozstaw osi wynoszący 3850 mm, krótkie zwisy ramy z przodu i z tyłu, dzielność terenowa, odkształcalność skrętna ramy oraz nisko położony punkt ciężkości to cechy, które przydają się nawet w zwykłych, codziennych zadaniach U 5023. Dzięki nim ten bardzo zwrotny pojazd z dołączanym napędem na wszystkie koła i kątem wykrzyżowania osi do 30 stopni, sprawnie dociera w trudno dostępne miejsca, np. place budowy, w niesprzyjającym terenie i przy złej pogodzie. U 5023 standardowo posiada zdolność brodzenia do 80 cm, a z odpowiednim wyposażeniem dodatkowym może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1,20 m.
Szczególna charakterystyka jezdno-terenowa pojazdu U 5023 umożliwia szybki dojazd w miejsca katastrof: przez błoto, żwir, potopione piaski czy rozmokłą glebę, przez zalane ulice i trawniki, przejściami podziemnymi i tunelami, a także przez obiekty przemysłowe. Ponadto synchronizowany rewersyjny układ przełączania biegów Electronic Quick Reverse pozwala szybko zmieniać kierunek jazdy, gdy np. trzeba „wybujać” pojazd w terenie.
Znaczna moc silnika wynosząca 170 kW/231 KM, napęd na wszystkie koła z trzema blokadami mechanizmu różnicowego (osiowymi i międzyosiową) oraz zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu do 100% dzięki redukcyjnemu przełożeniu terenowemu – umożliwiają bardzo bezpieczną jazdę i manewrowanie nawet w ekstremalnie trudnych sytuacjach. W razie potrzeby U 5023 przejedzie także po niedużych pniach drzew i kamieniach. Jego osie portalowe z rurą reakcyjną i oraz półmetrowy prześwit podwozia dają w efekcie duże kąty natarcia, zejścia i rampowy.
Fabryczne opcje wyposażeniowe – poszerzenie możliwości zastosowań komunalnych
Na życzenie klienta pojazd może zostać doposażony w 2-obwodową hydraulikę dla służb komunalnych, czołową płytę montażową, wyciągarkę i wiele innych opcji – już w fabryce lub u autoryzowanego dealera Unimog. Całoroczne spektrum zastosowań komunalnych poszerza się jeszcze bardziej, gdy dodamy wymienny osprzęt domontowywany. U 5023 może więc zimą odśnieżać, a wiosną, latem i jesienią wykonywać sezonową pielęgnację terenów zielonych.
Oferta produktowa Mercedes-Benz Special Trucks na wystawie Demopark
Na tegorocznej wystawie Demopark Mercedes-Benz Special Trucks pokaże ok. 20 innych Unimogów zaliczanych do nośników narzędzi oraz do typoszeregu o wysokiej dzielności terenowej, z rozmaitym domontowanym osprzętem dla branży zielonej. Uwidaczniają one systemowe walory marki Unimog, która sprawdza się już od ponad 75 lat i może wielorako obsługiwać sektor komunalny przez cały rok.
Godną uwagi ciekawostką na tegorocznej ekspozycji Mercedes-Benz Special Trucks jest prototyp nośnika narzędzi Unimog bazujący na modelu U 430, z wodorowym silnikiem spalinowym i kosiarką czołową MK 25/700 firmy G. Dücker GmbH & Co. KG.
Warto dodać, że Mercedes-Benz Special Trucks, działając jako lider konsorcjum, prowadzi badania nad systemami napędowymi takimi jak właśnie wodorowy silnik spalinowy do Unimoga w ramach projektu „WaVe”, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu. Administracyjne sterowanie tym projektem, zainicjowanym w 2021 r. i realizowanym wspólnie przez 18 partnerskich podmiotów z sektora przemysłowego i naukowego, jest zadaniem spółki Commercial Vehicle Cluster Nutzfahrzeug GmbH.
Gamę produktów Mercedes-Benz Special Trucks prezentowanych na wystawie Demopark 2023 można obejrzeć na stoisku plenerowym B 243.
Bliższe informacje na temat programu wystawy można znaleźć w teczce prasowej na Demopark 2023 pod poniższym linkiem:
https://media.daimlertruck.com/go/Demopark2023
Źródło: Daimler Truck Polska