NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Mercedes-Benz Unimog U 5023 na wystawie Demopark 2023: sprawdzony pojazd dla miast i gmin – niesie pomoc na obszarach klęsk żywiołowych w ekstremalnych warunkach atmosferycznych

Mercedes-Benz Unimog U 5023 na wystawie Demopark 2023: sprawdzony pojazd dla miast i gmin – niesie pomoc na obszarach klęsk żywiołowych w ekstremalnych warunkach atmosferycznych

wtorek, 20 czerwiec 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Mercedes-Benz Unimog U 5023 na wystawie Demopark 2023: sprawdzony pojazd dla miast i gmin – niesie pomoc na obszarach klęsk żywiołowych w ekstremalnych warunkach atmosferycznych

Leinfelden-Echterdingen/Eisenach.

Unimogi U 4023 i U 5023, należące do typoszeregu o wysokiej dzielności terenowej oferowanego przez Mercedes-Benz Special Trucks, zyskały renomę nieodzownego sprzętu w pożarnictwie i w ochronie przed skutkami katastrof. Coraz częściej znajdują zastosowanie w miejskich i gminnych flotach samochodowych, gdyż wskutek zmian klimatycznych drastycznie wzrosło zagrożenie gwałtownymi ulewami, powodziami i osuwiskami – również na terenach zabudowanych. Ekstremalne stany pogodowe dają się już we znaki niemal wszystkim krajom i samorządom. Bardzo szybko może dojść do zalania miast i większych obszarów, czego doświadczyła w 2021 r. dolina rzeki Ahr, a w bieżącym roku – włoski region Emilia-Romania.

Tam, gdzie trzeba szybko ratować ludzkie życie w miastach i gminach dotkniętych ekstremalnymi zawirowaniami pogodowymi lub sprawnie usuwać skutki klęsk żywiołowych, do akcji może wkroczyć Unimog odznaczający się wysoką dzielnością terenową i zdolnością brodzenia. Opisywane Unimogi cechują się znaczną uniwersalnością i wielofunkcyjnością. Można je wyposażyć w hydraulikę dla służb komunalnych, czołową płytę montażową, a także w specjalną przestrzeń zabudowy za kabiną kierowcy, przeznaczoną na rozmaity osprzęt do zastosowań komunalnych. Dzięki temu mogą służyć np. do zimowego utrzymania dróg oraz prac załadunkowych, rozładunkowych i transportowych. Oznacza to częstsze ich wykorzystywanie, a więc i lepszą rentowność komunalnych flot samochodowych.

Unimog U 5023 na wystawie Demopark w Eisenach

Podczas tegorocznej wystawy Demopark, największej w Europie wystawy plenerowej poświęconej „zielonej branży”, która odbędzie się w dniach od 18 do 20 czerwca 2023 w Eisenach, Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje oprócz nośników narzędzi Unimog również egzemplarz Unimoga U 5023 o wysokiej dzielności terenowej, który w zaproponowanej wersji przeznaczony jest także do zastosowań komunalnych. Zobaczymy tu więc pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 14,5 tony, zabudowany jako hakowiec z podnośnikiem hakowym firmy Palfinger. Wysokość haka można hydraulicznie regulować w zakresie 900–1570 milimetrów, co pozwala za naciśnięciem przycisku wymieniać różne skrzynie wywrotkowe, kontenery czy skrzynie ładunkowe i używać pojazdu do rozmaitych zadań.

Prezentowany na ekspozycji Unimog U 5023 z wyposażeniem dodatkowym służy jednemu z klientów, firmie budowlanej, do transportu materiałów sypkich oraz przewozu małych maszyn budowlanych. W razie klęski żywiołowej przedsiębiorca ten może swoim Unimogiem wesprzeć miejską bazę materiałową. Omawiany pojazd dysponuje systemem Automatic Shift (EAS), kamerą wsteczną oraz sprzęgiem przyczepowym do zastosowań transportowych. Sterowany z kabiny układ regulacji ciśnienia w oponach TireControl plus pozwala w razie potrzeby zmniejszać ciśnienie w oponach. Uzyskuje się wtedy większą powierzchnię przylegania opony do podłoża, a tym samym lepszą trakcję i bezpieczniejszą jazdę w terenie o różnym stopniu zmiękczenia podłoża.

W zakresie klęsk żywiołowych obszarem eksploatacji U 5023 jest głównie usuwanie szkód i zniszczeń, przeważnie znacznych, do jakich doprowadzają powodzie i podtopienia. Pojazd ten znakomicie nadaje się m. in. do udrażniania zablokowanych dróg dojazdowych dla innych pojazdów ratowniczych. Sprawdza się też w niemal wszystkich innych pracach porządkowych i rekonstrukcyjnych, jakie trzeba wykonywać po ekstremalnych, długotrwałych ulewach, lawinach błotnych i ciężkich osuwiskach. Jako hakowiec obsługuje pojemniki o ciężarze do 6,5 tony, którymi można przewozić gruz, pnie drzew, fragmenty skał lub błoto – wykonując ich załadunek przy użyciu podnośnika hakowego, transport oraz wyładunek na składowisku. Prezentowany w Eisenach U 5023 niezawodnie dowiezie też w obszar katastrofy materiały, sprzęt, łodzie i artykuły pomocowe, a także ekipy ratownicze.

Gdy ogłoszą alarm „czerwony”, Unimog U 5023 dojedzie niemal wszędzie

Kompaktowe gabaryty, rozstaw osi wynoszący 3850 mm, krótkie zwisy ramy z przodu i z tyłu, dzielność terenowa, odkształcalność skrętna ramy oraz nisko położony punkt ciężkości to cechy, które przydają się nawet w zwykłych, codziennych zadaniach U 5023. Dzięki nim ten bardzo zwrotny pojazd z dołączanym napędem na wszystkie koła i kątem wykrzyżowania osi do 30 stopni, sprawnie dociera w trudno dostępne miejsca, np. place budowy, w niesprzyjającym terenie i przy złej pogodzie. U 5023 standardowo posiada zdolność brodzenia do 80 cm, a z odpowiednim wyposażeniem dodatkowym może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1,20 m.

Szczególna charakterystyka jezdno-terenowa pojazdu U 5023 umożliwia szybki dojazd w miejsca katastrof: przez błoto, żwir, potopione piaski czy rozmokłą glebę, przez zalane ulice i trawniki, przejściami podziemnymi i tunelami, a także przez obiekty przemysłowe. Ponadto synchronizowany rewersyjny układ przełączania biegów Electronic Quick Reverse pozwala szybko zmieniać kierunek jazdy, gdy np. trzeba „wybujać” pojazd w terenie.

Znaczna moc silnika wynosząca 170 kW/231 KM, napęd na wszystkie koła z trzema blokadami mechanizmu różnicowego (osiowymi i międzyosiową) oraz zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu do 100% dzięki redukcyjnemu przełożeniu terenowemu – umożliwiają bardzo bezpieczną jazdę i manewrowanie nawet w ekstremalnie trudnych sytuacjach. W razie potrzeby U 5023 przejedzie także po niedużych pniach drzew i kamieniach. Jego osie portalowe z rurą reakcyjną i oraz półmetrowy prześwit podwozia dają w efekcie duże kąty natarcia, zejścia i rampowy.

Fabryczne opcje wyposażeniowe – poszerzenie możliwości zastosowań komunalnych

Na życzenie klienta pojazd może zostać doposażony w 2-obwodową hydraulikę dla służb komunalnych, czołową płytę montażową, wyciągarkę i wiele innych opcji – już w fabryce lub u autoryzowanego dealera Unimog. Całoroczne spektrum zastosowań komunalnych poszerza się jeszcze bardziej, gdy dodamy wymienny osprzęt domontowywany. U 5023 może więc zimą odśnieżać, a wiosną, latem i jesienią wykonywać sezonową pielęgnację terenów zielonych.

Oferta produktowa Mercedes-Benz Special Trucks na wystawie Demopark

Na tegorocznej wystawie Demopark Mercedes-Benz Special Trucks pokaże ok. 20 innych Unimogów zaliczanych do nośników narzędzi oraz do typoszeregu o wysokiej dzielności terenowej, z rozmaitym domontowanym osprzętem dla branży zielonej. Uwidaczniają one systemowe walory marki Unimog, która sprawdza się już od ponad 75 lat i może wielorako obsługiwać sektor komunalny przez cały rok.

Godną uwagi ciekawostką na tegorocznej ekspozycji Mercedes-Benz Special Trucks jest prototyp nośnika narzędzi Unimog bazujący na modelu U 430, z wodorowym silnikiem spalinowym i kosiarką czołową MK 25/700 firmy G. Dücker GmbH & Co. KG.

Warto dodać, że Mercedes-Benz Special Trucks, działając jako lider konsorcjum, prowadzi badania nad systemami napędowymi takimi jak właśnie wodorowy silnik spalinowy do Unimoga w ramach projektu „WaVe”, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu. Administracyjne sterowanie tym projektem, zainicjowanym w 2021 r. i realizowanym wspólnie przez 18 partnerskich podmiotów z sektora przemysłowego i naukowego, jest zadaniem spółki Commercial Vehicle Cluster Nutzfahrzeug GmbH.

Gamę produktów Mercedes-Benz Special Trucks prezentowanych na wystawie Demopark 2023 można obejrzeć na stoisku plenerowym B 243.

Bliższe informacje na temat programu wystawy można znaleźć w teczce prasowej na Demopark 2023 pod poniższym linkiem:
https://media.daimlertruck.com/go/Demopark2023

 

Źródło: Daimler Truck Polska

TAG: Mercedes-Benz Special Trucks, Mercedes-Benz Trucks, Unimog, Unimog U 4023, Unimog U 5023, wystawa Demopark, zielona branża

Co możesz jeszcze przeczytać

Chciałbym przerobić ciężarówkę na saunę mobilną | Na Osi 1100
Ford F-Max, Tuning XXL i Renault Midlum | ZAJAWKA Na Osi 1080
Rowerzysta UPADŁ na pasach | Na Osi 1049

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP