Leinfelden-Echterdingen/Wörth am Rhein
Po rozpoczęciu produkcji seryjnej Mercedes-Benz eActros 600 pod koniec listopada w zakładzie w Wörth odbyły się już pierwsze dostawy do klientów. Pod koniec roku Mercedes-Benz Trucks przekaże klientom w Niemczech około 50 akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego. Decydujące dla tegorocznej dostawy pojazdów jest dofinansowanie przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu dla klientów w Niemczech. Większość pojazdów eActros 600 wyprodukowanych w pierwszych miesiącach po rozpoczęciu produkcji seryjnej zostanie najpierw wysłana do oddziałów i dealerów jako pojazdy demonstracyjne – jak zwykle przy wprowadzaniu nowych modeli pojazdów.
Stina Fagerman, kierownik działu marketingu, sprzedaży i serwisu Mercedes-Benz Trucks: Dzięki zasięgowi 500 km jako 40-tonowa ciężarówka bez ładowania pośredniego eActros 600 jest prawdziwą zmianą w zakresie elektryfikacji transportu dalekobieżnego. Dzięki bardzo wysokiej efektywności energetycznej eActros 600 przyniesie korzyści również operatorom flot. Fakt przekazania naszym klientom pierwszych pojazdów seryjnych jest dla nas i naszych klientów bardzo szczególnym kamieniem milowym w transformacji w kierunku zrównoważonego transportu towarowego. Transport dalekobieżny ciężarówkami odpowiada za około dwie trzecie emisji CO2 w transporcie drogowym ciężkich ładunków w Europie.
Dziewięciu klientów w Niemczech rozpoczyna nowy rok w pełni elektrycznie
Pierwszymi klientami, którzy w tym roku otrzymają eActrosa 600, są August Gschwander Transport GmbH, Blue Känguru GmbH, Brummer Logistik GmbH, Contargo GmbH & Co. KG, CONTRAIL-Transport GmbH & Co. KG, DENKINGER Internationale Spedition GmbH, Ralf Reyser Transporte & Logistik, SCHADE Logistic GmbH i Wessels Holding GmbH & Co. KG.
Dotacja państwowa na ciężkie pojazdy użytkowe z napędami alternatywnymi
Zakup dostarczonego eActrosa 600 przyniósł klientom korzyści wynikające z polityki Federalnego Ministerstwa Spraw Cyfrowych i Transportu w zakresie promocji lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych z alternatywnymi, przyjaznymi dla klimatu napędami i powiązaną z nimi infrastrukturą tankowania i ładowania (KsNI). Polityka finansowania jest koordynowana przez Krajową Organizację Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH), a wnioski są zatwierdzane przez Federalny Urząd ds. Logistyki i Mobilności.
O eActrosie 600
Wysoka pojemność akumulatora wynosząca ponad 600 kilowatogodzin – stąd typoszereg 600 – oraz nowa, szczególnie wydajna oś napędowa Electric Drive opracowana we własnym zakresie umożliwiają eActrosowi 600 osiągnięcie zasięgu 500 kilometrów bez ładowania pośredniego. Zasięg ten osiągany jest w bardzo realistycznych warunkach praktycznych przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu wynoszącej 40 ton i może być znacznie przekroczony w zależności od stylu jazdy i trasy. eActros 600 pokonuje nawet ponad 1000 kilometrów dziennie. Ładowanie pośrednie podczas ustawowych przerw w jeździe – również bez ładowania megawatowego (MCS) – jest możliwe, o ile dostępne są opcje ładowania. Oprócz ładowania CCS o mocy do 400 kW eActros 600 będzie później oferował również ładowanie megawatowe.
Akumulatory eActrosa 600 są oparte na technologii ogniw litowo-żelazofosforanowych (LFP) i charakteryzują się długą żywotnością. Inżynierowie Mercedes-Benz Trucks zaprojektowali eActrosa 600 tak, aby spełniał te same wymagania dotyczące trwałości pojazdów i komponentów, co porównywalny konwencjonalny ciężki Actros do transportu dalekobieżnego. Oznacza to przebieg do 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania stan naładowania akumulatora powinien nadal wynosić ponad 80 procent. W przeciwieństwie do innych technologii ogniw akumulatorowych ponad 95 procent zainstalowanej pojemności można wykorzystać również w technologii LFP. Umożliwia to większy zasięg przy tej samej pojemności zainstalowanego akumulatora.
Wizualnie e-ciężarówka do transportu dalekobieżnego wyróżnia się całkowicie nowym, purystycznym designem z wyraźnymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Pod względem rentowności dla operatorów flot ciężarówka elektryczna powinna wyznaczać nowe standardy, umożliwiając długoterminowe zastąpienie większości samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego. Sercem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie akumulatorowo-elektrycznego transportu dalekobieżnego jest oferowanie klientom nie tylko konkurencyjnych pojazdów pod nową marką TruckCharge, ale także kompleksowego rozwiązania transportowego obejmującego technologię pojazdów, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
Flagowy model Electric już kilkakrotnie udowodnił swoje możliwości w rzeczywistych warunkach: w eksploatacji u klientów i w ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024”, 15 000-kilometrowej, całkowicie elektrycznej jazdy rozwojowej z dwoma prototypami bliskimi produkcji seryjnej przez łącznie 22 kraje o masie całkowitej zestawu 40 ton. Była to największa jazda próbna w historii Mercedes-Benz Trucks. Obie ciężarówki elektryczne były na drodze z całkowitym ciężarem zestawu drogowego 40 ton. Pojazdy pokazały wysoką efektywność energetyczną eActrosa 600, który był ładowany wyłącznie na publicznych stacjach ładowania: Na całej trasie prototyp wyposażony w specjalną technologię pomiaru zużycia osiągnął średnie zużycie 103 kilowatogodzin na 100 kilometrów. Po przeliczeniu na zawartość energii oleju napędowego odpowiada to zużyciu oleju napędowego wynoszącemu około 10 litrów na 100 kilometrów, co byłoby niemożliwe w przypadku samochodu ciężarowego z napędem konwencjonalnym. W przypadku wielu etapów dziennych możliwe byłoby nawet obliczenie zasięgu ponad 600 kilometrów na trasie bez ładowania pośredniego. Średnio około 25 procent zużycia napędu eActrosa 600 mogłoby zostać pokryte przez odzyskaną energię.
Ostatnio ciężarówka elektryczna została wyróżniona tytułem „International Truck of the Year 2025” przez dziennikarzy ds. pojazdów użytkowych z 24 krajów europejskich – jest to najważniejsza nagroda w branży.
-
eActros 600 ma trzy pakiety akumulatorów, każdy o pojemności 207 kWh. Oferują one łączną zainstalowaną pojemność 621 kWh. Pojemność znamionowa nowego akumulatora na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych. Zasięg może się różnić w zależności od konkretnego zastosowania i warunków otoczenia
-
Zasięg został określony wewnętrznie w określonych warunkach testowych po przygotowaniu ciągnika siodłowego 4×2 o masie całkowitej zestawu 40 t w temperaturze zewnętrznej 20°C w transporcie dalekobieżnym i może odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.
-
Łączne średnie zużycie podczas europejskiej trasy testowej eActrosa 600 (15 269 kilometrów przejechanych z masą całkowitą zestawu 40 ton); prototyp zbliżony do seryjnego z konfiguracją całkowitą zoptymalizowaną pod względem wydajności, opony o zoptymalizowanym oporze toczenia w fazie testów (dostępność planowana na 2025 r.) oraz styl jazdy zoptymalizowany pod względem zużycia paliwa.
Źródło: Daimler Truck Polska
.