WARSZAWA, 17 września 2024 roku
Ford Pro przeciera nowy szlak dla pick-upów z napędem hybrydowym plug-in, prezentując dziś podczas IAA TRANSPORT 2024 nowego Rangera PHEV.
Nie uznający kompromisów nowy model dysponuje doskonałymi parametrami terenowymi, ładownością i zdolnością holowania, może także poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym, tym samym umacnia pozycję Forda Pro jako europejskiego lidera w segmencie pick-upów 1 i poszerza szeroką gamę modeli Ford Pro z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in.
Maksymalny moment obrotowy 690 Nm – najwyższy spośród wszystkich produkowanych modeli Rangera – oraz zasięg w trybie elektrycznym wynoszący ponad 45 kilometrów, podnoszą atrakcyjność najnowszego modelu. Wraz z Rangerem PHEV na listy wyposażenia linii Rangerów trafia również system Pro Power Onboard, umożliwiając klientom zasilanie narzędzi o mocy do 6,9 kW bezpośrednio z akumulatora trakcyjnego, bez konieczności korzystania z zewnętrznego generatora.
Poza seriami Wildtrak i XLT, Ford Pro wprowadza nowy model PHEV w premierowej wersji Stormtrak.
„Nowy Ranger PHEV łączy korzyści płynące z elektryfikacji z wysokimi parametrami roboczymi, dzięki którym Ranger zyskał w Europie rzeszę wiernych fanów. Udoskonaliliśmy naszego pierwszego pickupa PHEV w Europie, aby efektywnie służył w pracy, radził sobie w terenie, będąc jednocześnie pojazdem klasy premium, zapewniającym komfort, komunikację i możliwość poruszania się w trybie elektrycznym podczas rodzinnych dojazdów” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie.
Ranger PHEV będzie produkowany w Silverton w RPA, a pierwsze dostawy do klientów spodziewane są wiosną 2025 roku. Nowy model dołącza do obecnej w europejskich salonach linii Rangera, napędzanego silnikiem wysokoprężnym, dzięki czemu oferta modelu została lepiej dostosowana do zmieniających się potrzeb klientów i lokalnych norm emisji spalin.
Pick-up zasilany z zewnętrznego źródła energii
Nowy układ napędowy PHEV 2,3 łączy 2,3-litrowy silnik benzynowy Ford EcoBoost z 10-biegową automatyczną skrzynię biegów z silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW i akumulatorem o pojemności użytkowej 11,8 kWh. Uzyskiwany przez zespół napędowy maksymalny moment obrotowy 690 Nm jest najwyższy wśród wszystkich produkowanych wcześniej modeli Rangera. Wersja z napędem PHEV wytwarza moc 279 KM 4, czyli wyższą niż Ranger z 3,0‑litrowym turbodoładowanym silnikiem diesla V6. 2,5
Nowa modułowa przekładnia hybrydowa oraz silnik elektryczny umożliwiają poruszanie się Rangera PHEV w trybie hybrydowym. Mniej niż cztery godziny zajmuje ładowanie akumulatora za pomocą jednofazowej ładowarki o mocy 16 A 6, a zasięg w trybie w pełni elektrycznym wynosi ponad 45 kilometrów.
Ranger PHEV gwarantuje te same parametry robocze, dzięki którym Ranger z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym zyskał rzesze oddanych fanów na całym świecie. Użytkownicy Rangera PHEV nadal będą mogli przewozić ładunek nie przekraczający jednej tony, 7 holować przyczepę o masie do 3500 kg 8 i pewnie zjeżdżać z asfaltu w teren, korzystając z walorów systemu e-4WD, dwuzakresowej skrzyni rozdzielczej i blokady tylnego mechanizmu różnicowego. Akumulator trakcyjny jest umieszczony między specjalnie zaprojektowanymi szynami ramy.
Silnik elektryczny pozwala Rangerowi PHEV na jazdę w trybie bezemisyjnym, a kierowca może wybrać, kiedy i jak wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze, używając odpowiednio trybów jazdy: Auto EV, EV Now, EV Later lub EV Charge. 9
Tam, gdzie jest to możliwe, system Ford Pro Home Charging umożliwi właścicielom zaplanowanie ładowania w godzinach nocnych, kiedy obowiązują tańsze taryfy. Ford przewiduje, że hybrydowy układ napędowy będzie zużywał mniej paliwa w porównaniu z Rangerem wyposażonym w silnik wysokoprężny V6 o większej pojemności skokowej.
Ranger PHEV dysponuje systemem Pro Power Onboard (dostępnym w standardzie dla wersji Stormtrak, a w opcji dla pozostałych wariantów Rangera), który umożliwia klientom korzystającym z auta w pracy i jednocześnie w celach rekreacyjnych, zasilanie narzędzi i sprzętu o dużym poborze mocy w miejscu pracy lub na polu biwakowym bez konieczności korzystania z generatora. System standardowo dostarcza do gniazd na pokładzie moc 2,3 kW, ale klienci mogą również wybrać wariant o łącznej mocy 6,9 kW z dwoma 15-amperowymi gniazdami, z których każde zapewnia 3,45 kW, co pozwala na zasilanie cięższego sprzętu. 11
Limitowana edycja premierowa Stormtrak wyróżnia się bogatym wyposażeniem standardowym, w którego skład wchodzą m.in:
- 18-calowe felgi aluminiowe, osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu, wloty powietrza w błotnikach
- Reflektory Matrix LED, system elastycznego mocowania ekwipunku Flexible Rack, system wspomagania cofania Pro Trailer i kamera 360 stopni w standardzie 9
- W palecie lakierów zarezerwowanych dla wersji Stormtrak dostępny jest również nowy kolor Chill Grey, obok lakieru Agate Black
- Dziesięciogłośnikowy system dźwiękowy B&O i unikatowe materiały wykończeniowe wnętrza
Podobnie jak każdy pojazd z oferty Ford Pro, Ranger PHEV jest objęty kompleksowym pakietem usług serwisowych, rozwiązań związanych z ładowaniem, wspierany przez intuicyjne oprogramowanie i dostępny w elastycznych formach finansowania, co upraszcza korzystanie z samochodu, zwiększa jego rentowność i obniża koszty eksploatacji. Wśród użytkowników Rangera znajduje się wiele małych firm, którym pickup w ciągu tygodnia służy do pracy, a podczas weekendów jest wykorzystywany w celach rekreacyjnych: aplikacja FordPass wspiera ich w podróży dzięki alertom o stanie pojazdu i bezpieczeństwie. Firmy z większymi flotami i menedżerowie pracujący w biurach mogą wykorzystywać dane z Ford Pro Telematics 13 do poprawy efektywności i dyspozycyjności pojazdów. Nowy cyfrowy dziennik pokładowy Ford Pro ułatwia również śledzenie przebiegu pojazdu, co usprawnia rozliczenia i pozwala zachować zgodność z przepisami.
—
1 Na podstawie danych za cały rok od S&P Global, dawniej IHS Markit Insight. Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Szwecja, Szwajcaria.
2 Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu (wszystkie pomiary WLTP). Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.
3 Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży. Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg 45 km, zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
4 Moc i moment obrotowy są niezależnymi od siebie parametrami i ich maksymalne wartości nie mogą być osiągnięte jednocześnie. Podane szacunkowe wartości oparte są na wewnętrznych testach. Oficjalne dane zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.
5 Ranger z 3,0-litrowym turbodieslem V6 uzyskuje homologowaną emisję CO2 na poziomie 262-277 g/km i homologowane zużycie paliwa 10,0 l/100 km.
6 Podane szacunkowe wartości dotyczą Rangera PHEV. Rzeczywiste parametry czasu i prędkości ładowania będą się różnić w zależności od rodzaju używanej domowej lub publicznej ładowarki, a także innych czynników (w tym pogody, temperatury otoczenia, stylu jazdy, profilu jazdy, stanu pojazdu, wieku oraz stanu akumulatora litowo-jonowego oraz jego temperatury pracy).
7 Dopuszczalna ładowność może się różnić w ramach gamy modelowej, w zależności od akcesoriów i konfiguracji pojazdu. Informacje na temat ładowności danego pojazdu znajdują się na etykiecie na ramie otworu drzwiowego. Zawsze odpowiednio zabezpieczaj ładunek.
8 Po odpowiednim wyposażeniu. Maksymalna zdolność holowania zależy od liczby przewożonych pasażerów, obciążenia w przestrzeni bagażowej, a także od zamontowanych akcesoriów i konfiguracji pojazdu.
9 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez prowadzącego. Mimo wsparcia systemu należy zachować zasady bezpieczeństwa na drodze. Szczegółowe informacje i ograniczenia znajdują się w instrukcji obsługi.
10 Na odstępstwa od podanych wyników może mieć wpływ styl jazdy.
11 Szczegółowe informacje na temat korzystania zamieszczono w instrukcji obsługi.
12 Dostępna do pobrania jest aplikacja FordPass, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów. Transfer wiadomości i danych może być obciążony dodatkowymi opłatami.
13 Ford Pro E-Telematics jest dostępny bezpłatnie przez okres jednego roku od daty rozpoczęcia gwarancji, a następnie na zasadach subskrypcji, po uzgodnieniu warunków Ford Smart Mobility. Przekazuje – oprócz stanu technicznego pojazdu – kompleksowy zestaw danych, w tym lokalizację i mapowanie, zachowanie podczas jazdy, zużycie paliwa/energii. System ma możliwość współpracy z pojazdami wielu marek, a poprzez dołączoną aplikację dla kierowców umożliwia współpracę z menedżerami floty. Klienci flotowi mogą kontaktować się z Centrum Komunikacji Ford Pro Software pod adresem softwaresolutions@fordpro.com, gdzie uzyskają informacje na temat powyższych produktów Ford Telematics.
Źródło: Ford