W pierwszej połowie 2022 roku elektryczny ciągnik marki Scania zastąpi eksploatowaną obecnie jednostkę, tworzącą wraz z naczepami zestaw o długości 32 metrów i dopuszczalnej masie całkowitej 64 tony, który używany jest przez szwedzką firmę Jula Logistics.
W Skandynawii takie gabaryty nie są czymś niezwykłym. Pojazdy przewożą jednorazowo więcej ładunku, więc można ograniczyć ilość kursów. W Jula Logistics policzyli, że na każdym transporcie oszczędności sięgają 70% energii i emisji. Pojazd, który Scania dostarczy firmie Jula Logistics umożliwi wahadłowe przejazdy ciężkim zestawem na dystansie 60 km z bocznicy kolejowej w Falköping do magazynu w Skara kilka razy dziennie.
„Nowy, ekstremalnie długi i ciężki elektryczny pojazd jest doskonałym przykładem, jak dialog z użytkownikiem umożliwił nam skonstruowanie jedynego w swoim rodzaju pojazdu, który spełnia wymagania klienta i to na wczesnym etapie wdrażania, gdyż mówimy o modelu, który jeszcze nie jest produkowany seryjnie” – mówi Fredrik Allard, dyrektor ds. elektromobilności, Scania i dodaje: „Elektryfikacja jest nieodzowną częścią naszego zaangażowania na rzecz redukcji emisji i osiągnięcia celów klimatycznych. Bliskie partnerstwo z podmiotami podzielającymi nasze wartości jest ważne, aby postęp przebiegał w pożądanym tempie. Nie możemy dokonać zmiany działając w izolacji, a Jula Logistics jest naszym partnerem, który dba o środowisko na wiele sposobów.”
Te słowa mają pełne odbicie w rzeczywistości.
„Wykorzystujemy transport intermodalny. Ładunek przypływa do portu w Göteborgu i jest przemieszczany na pociąg kursujący do Falköping. Ostatni odcinek trasy do magazynu w Skara pokonuje ciężarówką. To wspaniałe móc sprawić, aby ten łańcuch logistyczny był jeszcze bardziej zrównoważony i zaprząc do pracy elektryczny pojazd ciężarowy, który będzie zasilany energią produkowaną przez panele słoneczne zamontowane na dachu naszego magazynu” – mówi Lennart Karlsson, dyrektor generalny Jula Logistics.
Przedsięwzięcie starannie zaplanowano – dokonano wnikliwej oceny zużycia energii, a harmonogram przejazdów zoptymalizowano pod kątem potrzeby ładowania baterii, tworząc na tych podstawach symulację, która umożliwi wdrożenie transportu w praktyce. Scania i Jula Group dążą do umocnienia długofalowego partnerstwa obejmującego szeroko zakrojoną elektryfikację transportu, który wykonuje Jula Logistics. Elektryfikacja 32-metrowego zestawu za pomocą ciągnika Scania to dopiero początek.