NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Błąd w polskim tłumaczeniu Pakietu Mobilności, który zmienia cały sens przepisu!

Błąd w polskim tłumaczeniu Pakietu Mobilności, który zmienia cały sens przepisu!

piątek, 11 wrzesień 2020 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, GŁÓWNA, NEWS

Błąd w polskim tłumaczeniu Pakietu Mobilności, który zmienia cały sens przepisu!

Przepisy pakietu mobilności związane z korektą i uzupełnieniem regulacji związanych z czasem pracy kierowców weszły w życie 20 sierpnia. Szczegółowa analiza wykonana przez CSK  treści jednego z rozporządzeń pakietu, tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 wykazała, że w polskiej wersji tłumaczenia zawarty jest poważny błąd zmieniający cały sens przepisu. Mianowicie mowa o regulacji dotyczącej nowego trybu korzystania z odpoczynku tygodniowego (zasady korzystania z dwóch kolejnych skróconych odpoczynków tygodniowych).

Polska wersja językowa art. 8 ust. 6 akapit 3 zmienionego rozporządzenia 561/2006 brzmi:

PL –> W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.

Ta sama regulacja w języku źródłowym (angielskim) ma postać:

EN–> By way of derogation from the first subparagraph, a driver engaged in international transport of goods may, outside the Member State of establishment, take two consecutive reduced weekly rest periods provided that the driver in any four consecutive weeks takes at least four weekly rest periods, of which at least two shall be regular weekly rest periods.

Polska wersja językowa prowadzi do konkluzji, że kierowca może wykorzystać dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod warunkiem, że w ciągu kolejnych (w polskim języku: następnych) czterech tygodni  kierowca wykorzysta cztery okresy odpoczynku tygodniowego, w tym co najmniej dwa odpoczynki regularne . Niestety, przepis UE brzmi zupełnie inaczej: „…take two consecutive reduced weekly rest periods provided that the driver in any four consecutive weeks takes at least four weekly rest periods…”  w wolnym tłumaczeniu prawodawca unijny wprowadził zasadę, że w DOWOLNYM (KAŻDYM) okresie czterotygodniowym kierowca ma mieć wykorzystane co najmniej dwa regularne okresy odpoczynku, a nie w KOLEJNYM okresie czterotygodniowym. Różnica jest diametralna… Wg polskiego tłumaczenia kierowca może zrobić dwa odpoczynki skrócone z rzędu, a następnie ma cztery tygodnie na wykorzystanie co najmniej dwóch odpoczynków regularnych (absurd). Reasumując – stosujmy wyżej wskazaną regulację tak jak należy.

źródło: Sebastian Paluch, CSK

TAG: pakiet mobilności, poważny błąd w tłumaczeniu

Co możesz jeszcze przeczytać

Czy mogę wyciągnąć kartę na krótką pauzę | Ekspert Na Osi radzi
Czy mogę wyciągnąć kartę na krótką pauzę | Ekspert Na Osi radzi
Najlepsi na start! Zostań Mistrzem Efektywnej Jazdy 
w Lidze Kierowców 2025
Tata Mechanik naprawia Volvo FH | Na Osi 1076

Najczęściej czytane

  • Trucker Club ODCINEK 18/2025

    W 18 odcinku Trucker Clubu 11 część relacji z M...
  • Lipcowy numer e-Route online!

    Lipcowy numer magazynu e-Route możecie już czyt...
  • Truck Story: kilka spostrzeżeń o Astrze | Na Osi 1140

    Truck Story: kilka spostrzeżeń o Astrze. Materi...
  • Nie zabijaj, nie daj się zabić: tańczący Defender | Na Osi 1140

    Nie zabijaj, nie daj się zabić: tańczący Defend...
  • Niewłaściwa obsługa tachografu | Na Osi 1140

    Niewłaściwa obsługa tachografu. Materiał pochod...

Archiwum

  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP