Choć z zewnątrz Mannheim może wyglądać całkiem normalnie, w środku ten 200-metrowy śródlądowy statek towarowy jest niczym innym jak rewolucją. W maszynowni znajduje się zaawansowany technologicznie wysokoprężno-elektryczny układ napędowy, a w jego sercu umieszczono pięć wydajnych silników PACCAR MX-13 dostarczonych przez DAF Components.
To częściowo dzięki potężnym silnikom PACCAR MX-13 o mocy 530 KM, zbudowanym przez firmę DAF w Eindhoven, Mannheim jest o 30% wydajniejszy. Statek emituje również pięciokrotnie mniej tlenków azotu w porównaniu z podobnymi jednostkami wyposażonymi w konwencjonalne układy napędowe. Ponadto instalacja wysokoprężno-elektryczna sprawia, że 4600-tonowy Mannheim jest znacznie cichszy i wygodniejszy. Statek będzie wykorzystywany przez Rhenus Partnership – spółkę zależną niemieckiej firmy logistycznej Rhenus Group – do transportu między południowymi Niemcami, Antwerpią i Rotterdamem.
Innowacyjny wysokoprężno-elektryczny układ napędowy
Pomysł zastosowania wysokoprężno-elektrycznego układu napędowego został po raz pierwszy wysunięty przez firmę Rhenus. Skontaktowali się z Vink Diesel, rodzinną firmą z siedzibą w miejscowości Sliedrecht (Holandia), i poprosili ich o wyposażenie statku Mannheim w układ napędowy napędzany pięcioma silnikami PACCAR MX-13. Każdy z pięciu silników, które zostały przystosowane do użytku morskiego przez holenderską firmę NPS Driven, napędza generator, który zasila dwa silniki elektryczne, a w konsekwencji – dwie śruby napędowe statku.
Bezemisyjna żegluga
Układ napędowy oferuje maksymalną moc 1946 kW (2650 KM). Innowacyjny system zarządzania mocą kontroluje liczbę silników MX-13, które muszą pracować, i ich wydajność. Gdy Mannheim płynie przy pełnym obciążeniu w górę rzeki, używa wszystkich pięciu silników do generowania maksymalnej ilości energii elektrycznej. A kiedy żegluje z prądem, zazwyczaj wystarcza jeden silnik. Ta elastyczność zapewnia duże oszczędności paliwa i znaczne zmniejszenie emisji CO2.
Dodatkowy akumulator i dodatkowe źródło energii zasilane wodorem umożliwiają nawet tymczasowe wyłączenie silników, dzięki czemu statkiem można manewrować w pełni elektrycznie – i bezemisyjnie – gdy znajduje się w porcie. Mannheim może również poruszać się z zerową emisją, przepływając przez miasta położone nad rzeką.
Wydajne, czyste, ciche
„To rozwiązanie zapewnia znaczne korzyści”, mówi Peter van der Heijden, dyrektor NPS Driven. „Efektywność silników PACCAR MX-13 jest bezkonkurencyjna; uruchamiają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W porównaniu z podobnymi konwencjonalnymi układami napędowymi zużycie paliwa i emisja CO2 są o 30% niższe w porównaniu z analogiczną jednostką z konwencjonalnym napędem spalinowym. A fakt, że firma Rhenus wybrała HVO (uwodorniony olej roślinny) jako paliwo, oznacza, że Mannheim emituje o 90% mniej CO2, niż gdyby był zasilany zwykłym olejem napędowym. Co ważne, w przypadku jednostek PACCAR MX-13 emisja tlenków azotu jest również pięciokrotnie niższa niż najczystszych silników morskich dostępnych obecnie na rynku”.
Rewolucyjny układ napędowy, wysoka dostępność
„W przypadku układu napędowego tak rewolucyjnego jak ten chcieliśmy znaleźć najbardziej wydajne i najczystsze źródło energii na rynku. Silnik PACCAR MX-13 firmy DAF był najlepszym wyborem we wszystkich aspektach”, wyjaśnia Robert Graf-Potthoff, inspektor techniczny w firmie Rhenus. „Fakt, że silniki PACCAR MX-13 wymagają znacznie mniej konserwacji niż standardowe silniki morskie, znacząco zwiększa dostępność statku”.
Źródło: DAF Trucks Polska