Leinfelden-Echterdingen/Frankfurt.
Przez kilka miesięcy frankfurckie przedsiębiorstwo gospodarki odpadami – Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH (FES) – miało możliwość wnikliwego testowania przedseryjnego egzemplarza pojazdu eEconic. Po okresie udanej eksploatacji praktycznej na zorganizowanym wspólnie wydarzeniu medialnym we Frankfurcie przekazano pierwsze sześć z łącznie ośmiu zamówionych egzemplarzy seryjnego eEconica. FES to największe przedsiębiorstwo gospodarki odpadami w regionie Ren-Men. Spółka należy w 51 procentach do miasta Frankfurt i w 49 procentach do firmy Remondis. W pełni elektryczny eEconic został po raz pierwszy zaprezentowany w maju 2022 roku na targach IFAT – wiodących na świecie targach poświęconych gospodarce wodą, ściekami, odpadami i surowcami – i wszedł do produkcji seryjnej w drugiej połowie 2022 r.
Joachim Schlereth, szef działu sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz i FUSO w Niemczech: „eEconic, jako pojazd o lokalnie neutralnym bilansie emisji CO2, odznaczający się także niską emisją hałasu, jest predestynowany do zastosowań komunalnych wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Bardzo cieszy nas fakt, że nasz akumulatorowo-elektryczny specjalistyczny pojazd do wywozu odpadów jest teraz częścią floty FES”.
Dirk Remmert, dyrektor zarządzający FES: „Pozytywne wrażenia z eksploatacji pojazdu przedseryjnego oraz spora dawka zaufania, wynikająca z wieloletnich, solidnych relacji biznesowych, zachęciły nas, jako przedsiębiorstwo specjalizujące się w zrównoważonej gospodarce odpadami, do włączenia seryjnej wersji eEconica do naszej floty pojazdów. Pojazd ten doskonale wpisuje się w nasze wymogi operacyjne, jak również w nasz system ładowania, w którym śmieciarki ładowane są w bazie – energią elektryczną wytwarzaną przez zasilaną odpadami elektrociepłownię. W przyszłości będziemy nadal stawiać na strategiczne partnerstwo z firmą Daimler Truck”.
W pełni elektryczny pojazd do zastosowań komunalnych
Od wielu lat Econic produkowany przez Mercedes-Benz Trucks jest dla wielu gmin sprawdzonym pojazdem referencyjnym w sektorze zbiórki odpadów. Wprowadzając model eEconic, producent zapoczątkował nową erę dla tego typoszeregu. Econic to niskopodłogowy samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton, wyposażony w oś elektryczną ze zintegrowaną jednostką napędową i dwoma silnikami elektrycznymi, bazujący konstrukcyjnie na eActrosie przeznaczonym do ciężkiego transportu dystrybucyjnego.
Akumulatory eEconica składają się z trzech pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1 i pojemności użytecznej ok. 97 kWh2. Ta elektryczna ciężarówka może w trybie jednozmianowym, bez dodatkowego ładowania, obsłużyć zdecydowaną większość tras zbiórki odpadów, typowych dotąd dla Econica. Stosując przewidujący styl jazdy, można nawet odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. To ogromna korzyść, zwłaszcza wobec konieczności częstego zatrzymywania się i ruszania podczas zbiórki odpadów. Montowany standardowo w eEconicu interaktywny kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit Interactive) stale informuje m.in. o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów.
Ciężarówkę tę można ładować z mocą do 160 kW: po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie trzech pakietów akumulatorowych eEconica z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę3. W bazie FES umieszczono w tym celu szereg terminali ładujących firmy technologicznej ABB. Niezbędna energia elektryczna jest wytwarzana w ramach grupy przedsiębiorstw. W tym celu w zasilanej odpadami elektrociepłowni w Heddernheim spala się odpady resztkowe z Frankfurtu i okolicznych powiatów Hochtaunus i Maintaunus oraz nienadające się do recyklingu odpady komercyjne. Spalarnia ta należy w równych częściach do FES i frankfurckiego dostawcy energii Mainova.
Wyposażenie zapewniające wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwo
eEconic posiada również już wcześniej sprawdzone i cenione przez klientów cechy konwencjonalnego Econica. Przykładowo nisko osadzona panoramiczna szyba kabiny „DirectVision” wraz z niską pozycją siedzącą umożliwia kierowcy bezpośredni kontakt wzrokowy z innymi użytkownikami drogi oraz zapewnia mu bardzo dobrą orientację w ruchu drogowym. Powlekana i podgrzewana szyba przednia Thermocontrol zapobiega zaparowywaniu szyby wskutek działania czynników atmosferycznych, a tym samym zwiększa dobrą widoczność przestrzeni komunikacyjnej. Ponadto szyba ta ogranicza nagrzewanie się wnętrza pod wpływem promieniowania słonecznego.
Z punktu widzenia ergonomiczności zaletą jest niskie, przyjazne dla pleców i stawów wejście do przestronnej kabiny kierowcy, w której zmieszczą się nawet cztery osoby. Elektryczny układ napędowy pozwolił na uzyskanie płaskiej podłogi kabiny. Ułatwia ona przechodzenie przez kabinę, co jest szczególnie wygodne, gdy kierowca chce wysiąść po stronie przeciwnej do ruchu drogowego – przez składane drzwi po stronie pasażera. Wyposażenie bezpieczeństwa eEconica obejmuje m.in. asystenta martwego pola S1R, zwiększającego bezpieczeństwo podczas wykonywania skrętu w prawo, oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych. Do tego dochodzi standardowo – zgodnie z przepisami prawa – zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), zwiększający słyszalność pojazdu dla innych uczestników ruchu drogowego, w tym dla pieszych i rowerzystów.
Wszystkie osiem eEconiców eksploatowanych przez FES wyposażonych jest w zabudowę śmieciarki firmy Zöller – Medium X4 22,5 Clean Drive. Zabudowa Clean Drive została zaprojektowana specjalnie do montażu na podwoziu z napędem w pełni elektrycznym i jest wyposażona w przyłącze wysokiego napięcia. Składa się ona ze zelektryfikowanej skrzyni ładunkowej (o pojemności 22,3 metra sześciennego) z dwoma wewnętrznymi silnikami elektrycznymi wraz z bezpośrednio zamontowanymi pompami hydraulicznymi, przetwornikiem i prostownikiem.
1 Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona ulegać zmianie w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.
2 Energia użyteczna dostępna w zwykłym trybie eksploatacji samochodu ciężarowego z nowymi akumulatorami. Określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych; może przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.
3 Wartości oparte na parametrach empirycznych określonych wewnętrznie w optymalnych warunkach, m. in. w temperaturze otoczenia 20°C.
Źródło: Daimler Truck Polska