18 lat temu pierwsze patrole Inspekcji Transportu Drogowego rozpoczęły kontrole na polskich drogach. W pełnoletność Inspekcja wchodzi z nowoczesnym zapleczem kontrolnym, wiedzą ekspercką i wykwalifikowaną kadrą. Dziś o historii, ale też perspektywie rozwoju w trakcie briefingu mówił Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego oraz kierownictwo GITD.
Koniec 2002 roku, początkiem działalności kontrolnej ITD
Ustawa o transporcie drogowym, pierwszych 80 przeszkolonych inspektorów i w końcu na w dniu 1 października 2002 r. pierwsze kontrole drogowe – tak w telegraficznym skrócie wyglądały początki Inspekcji Transportu Drogowego w Polsce.
18 lat działalności ITD w liczbach to m.in.: ponad 3,1 mln kontroli drogowych, ponad 27 tys. kontroli w przedsiębiorstwach i sprawdzonych niemal 16,4 mln dni pracy kierowców. Inspektorzy ITD przeprowadzili m.in.: blisko 480 tys. kontroli przewozu osób, ponad 300 tys. kontroli wagi pojazdów, 286 tys. kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne, czy blisko 60 tys. kontroli przewozu odpadów.
Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego
18 lat pracy inspektorów przynosi wymierne efekty. Obecność inspektorów na drogach, ich wiedza i doświadczenie są gwarancją dla branży transportowej w zapewnieniu warunków dla uczciwej konkurencji i ograniczeniu występowania niepożądanych praktyk w transporcie drogowym
Szef ITD.
Kontrole, prowadzone w wąskich, wyspecjalizowanych obszarach, wpływają na wzrost bezpieczeństwa samych kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Przykładowo, Inspekcja jest wiodącą w zakresie kontroli czasu pracy kierowców zawodowych. Działania inspektorów mają ograniczyć przypadki manipulacji, fałszowania czasu pracy i prowadzenia pojazdów niezgodnie z normami
Wachlarz działań kontrolnych Inspekcji jest szeroki. Inspektorzy specjalizują się w kontrolach pojazdów ciężkich i autokarów, transportu materiałów niebezpiecznych, odpadów, zwierząt a także chronią infrastrukturę drogową wycofując z ruchu przeciążone pojazdy.
Wyspecjalizowana i nowoczesna
Specjalistyczny sprzęt kontrolny, nowoczesne radiowozy, a w perspektywie wyposażenie 16 wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w unikatowy sprzęt. Trwa proces wzmocnienia potencjału kontrolnego ITD.
Szef ITD
Inspektorzy otrzymali 64 zestawy do kontroli pojazdów i tachografów, do WITD trafiły też 64 pojazdy wraz ze specjalistycznym wyposażeniem. Ostatni etap w realizacji projektu wzmocnienia potencjału ITD, to zakup 16 mobilnych jednostek diagnostycznych przeznaczonych do kompleksowej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze.
To sprzęt, który ma wspierać inspektorów, usprawnić ich pracę i jeszcze bardziej podnieść skuteczność działań kontrolnych. Formacja poprzez wykorzystanie dodatkowego potencjału kontrolnego podnosi swoją gotowości operacyjną, a dzięki wykryciu i wykluczeniu z ruchu większej liczby pojazdów zagrażających bezpieczeństwu oraz niebezpiecznych dla środowiska, wzmacnia system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce.
Nie tylko kontrole drogowe transportu ciężkiego
Od 9 lat inspektorzy dbają również o szczelność systemu poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg. W tym czasie przeprowadzili ponad 23 mln kontroli mobilnych, sprawdzając czy opłaty zostały wniesione. Zadania to realizowane jest dziś przez ponad 150 inspektorów.
Inspekcja w 2011 r. przejęła również zadanie, które wpływa na regulację rynku transportowego poprzez prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z wydawaniem uprawnień, jak licencji, zezwoleń i zaświadczeń oraz świadectw kierowcy.
Joanna Smolińska p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Te dwa obszary działalności Inspekcji będą rozwijane. Planowane jest wdrożenie rozwiązań, które usprawnią proces wydawania zezwoleń i licencji. Projektujemy właśnie system elektroniczny, który dzięki możliwości komunikowania się z innymi systemami GITD, ale także systemami zewnętrznymi, umożliwi m.in. skrócenie czasu oczekiwania na realizację wniosków składanych przez przewoźników. Dodatkowo przewidywane są również ułatwienia w podglądzie online stanu realizacji wniosków oraz aktualnych danych dotyczących uprawnień przedsiębiorcy
Liczba wydawanych zezwoleń i licencji z roku na rok jest coraz wyższa. Przykładowo od 2015 r. do 2019 r. liczba wydanych świadectw kierowców wzrosła ponad trzykrotnie. Tylko w tym roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydał już niemal 46 tys. świadectw kierowcy.
System fotoradarowy będzie rozwijany
Rok 2011 w historii Inspekcji był szczególny. Nie tylko rozszerzony został zakres zadań, ale ITD uruchomiła automatyczny system nadzoru nad ruchem drogowym przejmując m.in. 100 fotoradarów od policji i GDDKiA. Dziś system to ponad pół tysiąca urządzeń rejestrujących, a w perspektywie kolejnych 100 nowych odcinków dróg objętych kontrolą. Od 2011 r. ponad 3,6 mln spraw zakończyło się nałożeniem mandatów karnych za przekroczenia prędkości i przejazd na czerwonym świetle, zaś ponad 36 tys. spraw zakończyło się skierowaniem wniosków o ukaranie do sądów.
Karolina Wieczorek p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
W ciągu najbliższych dni podpiszemy umowę na zakup i wdrożenie 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. To pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego. W dalszej kolejności ponad 250 dziś już funkcjonujących urządzeń zostanie wymienionych na nowe. Dzięki realizowanemu projektowi rozbudowy dofinansowanemu w 85% z Unii Europejskiej również liczba miejsc objętych nadzorem zwiększy się o 100.
Sięgamy po nowoczesną technologię, aby zapewnić użytkownikom dróg wyższe poczucie bezpieczeństwa. Każde miejsce, które obejmiemy kontrolą jest analizowane i oceniane pod kątem zasadności wykorzystania urządzeń. Urządzenia stawiane będą w najbardziej niebezpiecznych miejscach, tam gdzie niestety dochodzi do tragicznych zdarzeń drogowych
W ramach rozbudowy systemu zakupionych zostanie również 39 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 30 urządzeń monitorujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5, które zostaną posadowione na przejazd kolejowy.
źródło: GITD