NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • 18 lat Inspekcji Transportu Drogowego!

18 lat Inspekcji Transportu Drogowego!

piątek, 02 październik 2020 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, GŁÓWNA, NEWS

18 lat Inspekcji Transportu Drogowego!

18 lat temu pierwsze patrole Inspekcji Transportu Drogowego rozpoczęły kontrole na polskich drogach. W pełnoletność Inspekcja wchodzi z nowoczesnym zapleczem kontrolnym, wiedzą ekspercką i wykwalifikowaną kadrą. Dziś o historii, ale też perspektywie rozwoju w trakcie briefingu mówił Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego oraz kierownictwo GITD.

Koniec 2002 roku, początkiem działalności kontrolnej ITD

Ustawa o transporcie drogowym, pierwszych 80 przeszkolonych inspektorów i w końcu na w dniu 1 października 2002 r. pierwsze kontrole drogowe – tak w telegraficznym skrócie wyglądały początki Inspekcji Transportu Drogowego w Polsce.

18 lat działalności ITD w liczbach to m.in.: ponad 3,1 mln kontroli drogowych, ponad 27 tys. kontroli w przedsiębiorstwach i sprawdzonych niemal 16,4 mln dni pracy kierowców. Inspektorzy ITD przeprowadzili m.in.: blisko 480 tys. kontroli przewozu osób, ponad 300 tys. kontroli wagi pojazdów, 286 tys. kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne, czy blisko 60 tys. kontroli przewozu odpadów.

Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego

18 lat pracy inspektorów przynosi wymierne efekty. Obecność inspektorów na drogach, ich wiedza i doświadczenie są gwarancją dla branży transportowej w zapewnieniu warunków dla uczciwej konkurencji i ograniczeniu występowania niepożądanych praktyk w transporcie drogowym

Szef ITD.

Kontrole, prowadzone w wąskich, wyspecjalizowanych obszarach, wpływają na wzrost bezpieczeństwa samych kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Przykładowo, Inspekcja jest wiodącą w zakresie kontroli czasu pracy kierowców zawodowych. Działania inspektorów mają ograniczyć przypadki manipulacji, fałszowania czasu pracy i prowadzenia pojazdów niezgodnie z normami

Wachlarz działań kontrolnych Inspekcji jest szeroki. Inspektorzy specjalizują się w kontrolach pojazdów ciężkich i autokarów, transportu materiałów niebezpiecznych, odpadów, zwierząt a także chronią infrastrukturę drogową wycofując z ruchu przeciążone pojazdy.

Wyspecjalizowana i nowoczesna

Specjalistyczny sprzęt kontrolny, nowoczesne radiowozy, a w perspektywie wyposażenie 16 wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w unikatowy sprzęt. Trwa proces wzmocnienia potencjału kontrolnego ITD. 

Szef ITD

Inspektorzy otrzymali 64 zestawy do kontroli pojazdów i tachografów, do WITD trafiły też 64 pojazdy wraz ze specjalistycznym wyposażeniem. Ostatni etap w realizacji projektu wzmocnienia potencjału ITD, to zakup 16 mobilnych jednostek diagnostycznych przeznaczonych do kompleksowej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze.
To sprzęt, który ma wspierać inspektorów, usprawnić ich pracę i jeszcze bardziej podnieść skuteczność działań kontrolnych. Formacja poprzez wykorzystanie dodatkowego potencjału kontrolnego podnosi swoją gotowości operacyjną, a dzięki wykryciu i wykluczeniu z ruchu większej liczby pojazdów zagrażających bezpieczeństwu oraz niebezpiecznych dla środowiska, wzmacnia system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce.

Nie tylko kontrole drogowe transportu ciężkiego

Od 9 lat inspektorzy dbają również o szczelność systemu poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg. W tym czasie przeprowadzili ponad 23 mln kontroli mobilnych, sprawdzając czy opłaty zostały wniesione. Zadania to realizowane jest dziś przez ponad 150 inspektorów.

Inspekcja w 2011 r. przejęła również zadanie, które wpływa na regulację rynku transportowego poprzez prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z wydawaniem uprawnień, jak licencji, zezwoleń i zaświadczeń oraz świadectw kierowcy.

Joanna Smolińska p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Te dwa obszary działalności Inspekcji będą rozwijane. Planowane jest wdrożenie rozwiązań, które usprawnią proces wydawania zezwoleń i licencji. Projektujemy właśnie system elektroniczny, który dzięki możliwości komunikowania się z innymi systemami GITD, ale także systemami zewnętrznymi, umożliwi m.in. skrócenie czasu oczekiwania na realizację wniosków składanych przez przewoźników. Dodatkowo przewidywane są również ułatwienia w podglądzie online stanu realizacji wniosków oraz aktualnych danych dotyczących uprawnień przedsiębiorcy

Liczba wydawanych zezwoleń i licencji z roku na rok jest coraz wyższa. Przykładowo od 2015 r. do 2019 r. liczba wydanych świadectw kierowców wzrosła ponad trzykrotnie. Tylko w tym roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydał już niemal 46 tys. świadectw kierowcy.

System fotoradarowy będzie rozwijany

Rok 2011 w historii Inspekcji był szczególny. Nie tylko rozszerzony został zakres zadań, ale ITD uruchomiła automatyczny system nadzoru nad ruchem drogowym przejmując m.in. 100 fotoradarów od policji i GDDKiA. Dziś system to ponad pół tysiąca urządzeń rejestrujących, a w perspektywie kolejnych 100 nowych odcinków dróg objętych kontrolą. Od 2011 r. ponad 3,6 mln spraw zakończyło się nałożeniem mandatów karnych za przekroczenia prędkości i przejazd na czerwonym świetle, zaś ponad 36 tys. spraw zakończyło się skierowaniem wniosków o ukaranie do sądów.

Karolina Wieczorek p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

W ciągu najbliższych dni podpiszemy umowę na zakup i wdrożenie 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. To pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego. W dalszej kolejności ponad 250 dziś już funkcjonujących urządzeń zostanie wymienionych na nowe. Dzięki realizowanemu projektowi rozbudowy dofinansowanemu w 85% z Unii Europejskiej również liczba miejsc objętych nadzorem zwiększy się o 100.

Sięgamy po nowoczesną technologię, aby zapewnić użytkownikom dróg wyższe poczucie bezpieczeństwa. Każde miejsce, które obejmiemy kontrolą jest analizowane i oceniane pod kątem zasadności wykorzystania urządzeń. Urządzenia stawiane będą w najbardziej niebezpiecznych miejscach, tam gdzie niestety dochodzi do tragicznych zdarzeń drogowych

W ramach rozbudowy systemu zakupionych zostanie również 39 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 30 urządzeń monitorujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5, które zostaną posadowione na przejazd kolejowy.

źródło: GITD

TAG: 18 lat, GITD, Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola drogowa

Co możesz jeszcze przeczytać

Zajawka odc. 904 Na Osi
Mercedes-Benz eActros | Na Osi 1102
Kłopoty producentów ciężarówek
Kłopoty producentów ciężarówek

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP