NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Polscy przewoźnicy przegrali transport do Rosji i Chin – coraz bardziej to widać

Polscy przewoźnicy przegrali transport do Rosji i Chin – coraz bardziej to widać

wtorek, 24 Listopad 2020 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, GŁÓWNA, NEWS

Polscy przewoźnicy przegrali transport do Rosji i Chin – coraz bardziej to widać

 

Na łamach „Rzeczpospolitej” pojawił się w sobotę bardzo ciekawy artykuł o transporcie do Rosji (zapraszam pod ten link). Jest to przedstawienie zjawiska 147. kilometra, czyli punktu kontrolnego na trasie do Moskwy, gdzie masowo kontroluje się zezwolenia na przewozy.

Problem polega tam na tym, że rosyjskie wymagania rozmijają się z ogólnymi zasadami. Gdy na przykład przewieziemy ładunek sprzętu elektronicznego, załadowany w Polsce, ale wyprodukowany przez zagraniczną markę i mający zagraniczne dane na fakturze, Rosjanie będą traktowali to jak przewóz z kraju trzeciego, a nie z Polski. Wymagają więc trudniejszego do zdobycia zezwolenia na kraje trzecie. Tymczasem według oficjalnie obowiązujących przepisów jest to przewóz z Polski, do którego wystarczy zwykłe zezwolenie dwustronne.

Po lekturze tego sobotniego artykułu, odbyłem dłuższą rozmowę ze znajomym przewoźnikiem jeżdżącym na Wschód. Przedstawił mi on swój punkt widzenia na tę sprawę i doszliśmy przy tym do bardzo smutnych wniosków. Można bowiem powiedzieć, że Polska przegrywa walkę o wschodni transport, wykazując się w tym temacie wręcz nieporadnością. Widać to na każdym kroku, zwłaszcza obserwując poczynania naszych sąsiadów z Białorusi, Litwy oraz Łotwy.

Na 147. kilometrze przed Moskwą faktycznie nietrudno o karę za brak trójstronnego zezwolenia. Nawet jeśli będziemy posiadali przy sobie rosyjskojęzyczny dokument potwierdzający pochodzenie towaru – jednoznacznie wskazujący na załadunek w Polsce – możemy takiej kary nie uniknąć. Lub po prostu nie unikniemy łapówki, gdyż tak wygląda to w praktyce. Zresztą, to nie jest jedyne tego typu miejsce, jako że jeszcze gorzej może być na trasie do Petersburga. Tam, w miejscowości Psków, kary mają być jeszcze trudniejsze do uniknięcia, a polskie ciężarówki masowo odstawia się na strzeżone parkingi.

Polska już od kilku lat walczy z Rosją o rozwiązanie powyższego problemu. W 2016 roku doszło nawet do poważnego spięcia między naszymi krajami, prowadzącego do tymczasowego zablokowania wszystkich przewozów. Później obwieszczono jednak sukces, jakoby Rosjanie ugięli się przed naszymi negocjatorami i zgodzili się na uporządkowanie kwestii zezwoleń. Dzisiaj, cztery lata po tamtych wydarzeniach, można jednak powiedzieć, że żadnego sukcesu nie było. Rosjanie znowu kontrolują po swojemu i skupiają się przy tym głównie na Polakach. Nasi przewoźnicy bowiem podkreślają, że Litwini oraz Łotysze takiego problemu nie mają, z powodzeniem jeżdżąc do Rosji na zezwoleniach dwustronnych. I to pomimo faktu, że ich władze też nie mają z Rosjanami najlepszych stosunków.

Taka formalna blokada objęła więc przede wszystkim firmy z Polski. A jednocześnie nasz kraj w coraz większej mierze staje się folwarkiem wschodnich przewoźników. Nie tylko powszechnie wywożą oni ładunki na białoruskich i rosyjskich rejestracjach, obstawiając całe centra dystrybucyjne w okolicach Warszawy, ale też coraz więcej wschodnich firm zakłada u nas swoje oddziały, korzystając z ciężarówek na polskich tablicach. W ten sposób mogą mieć dostęp nie tylko do zezwoleń dla Białorusinów lub Rosjan, ale także przyznawanych Polakom. I tak o to doszło do sytuacji, w której zaczęło brakować nawet zezwoleń na transport na Białoruś, jeszcze niedawno uzyskiwanych bez problemu.

Na polskim rynku przybywa też ciężarówek wywodzących się z Litwy oraz Łotwy. W dużej mierze przejmują one od Polaków wykonywanie przewozów na Wschód, lepiej radząc sobie z kwestiami formalnymi. Nie mówiąc już o tym, że powszechnie znany, litewski gigant wziął się u nas nawet za transport krajowy.

A do tego dochodzi kwestia transportu drogowego do Chin, uznawanego obecnie za wielką szansę branży przewozowej. O ile mi wiadomo, w chwili obecnej przewozy do tego kraju wykonuje tylko jedna polska firma. Korzysta ona z najpopularniejszego systemu, a więc podstawia całe zestawy na chińską granicę, oddając je Chińczykom na przygraniczne załadunki. Podkreślam jednak, że w skali naszej branży jest to wyjątek. Tymczasem białoruskie oraz rosyjskie firmy występują już w tym transporcie całymi grupami, wysyłając w trasy niemałe floty. Ledwie więc ten rynek zdążył się narodzić, a nasi wschodni sąsiedzi już ugruntowali tam swoją pozycję.

 

źródło: 40ton.net

TAG: 40 ton, biznes tsl, koronakryzys, na osi, news, Polacy przgralitransport do chin i rosji

Co możesz jeszcze przeczytać

Zajawka odc. 903
Autostrada A1: między węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód nowa droga
Podatek od środków transportowych: o czym musisz pamiętać

Najczęściej czytane

  • Primafrio Group zamawia 1300 ciężarówek DAF XF 480 Super Space Cab

      Niezawodność oraz niskie zużycie paliwa ...
  • Zajawka odc. 909 NA OSI

    ...
  • Wracają eksperci

     ...
  • Na Osi odc. 908

    ...
  • Uważajcie na to, co wieziecie w bagażu prywatnym z Wielkiej Brytanii

      „Od 1 stycznia 2021 r. podróżnych ...

Archiwum

  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020
  • Wrzesień 2020
  • Sierpień 2020
  • Lipiec 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Luty 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Wrzesień 2019
  • Sierpień 2019
  • Lipiec 2019
  • Czerwiec 2019
  • Maj 2019
  • Kwiecień 2019
  • Marzec 2019
  • Luty 2019
  • Styczeń 2019
  • Grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • Październik 2018
  • Kwiecień 2018
  • Marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARZ ADWENTOWY
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • ODCINKI
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP